Annons

Skrivskyddat minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

finarfin

Aktiv medlem
Hej

Har lite problem med morsans SD minneskort. Hon har varit hos ett fotolabb i Usa och lämnat in kortet för att bränna bilderna som finns på det. Fine, det fungerade bra...

Men nu går det inte att ta bort bilderna. På kameran säger den att minneskortet är skrivskyddat. I Windows är den också skrivskyddad, men det går att ta bort, men det ger tyvärr ingen verkan. När man ska ta bort bilderna är de ändå skrivskyddade... Vad göra? Finns det något bra sätt att formatera SD-kort eller nåt?

Mvh Andreas

Har du provat att formatera kortet från kameran? Alltså inte bara ta bort bilder (Det brukar finnas två val, antingen bara radera eller formatera, inte alltid dom är på samma ställe)? Annars brukar det gå bra att formatera minneskort från en vanlig dator om man har kortläsare. Välj i så fall enhet, högerklicka och formatera enhet (Vi pratar windows nu)

Jag hade problem med mitt SD minneskort, fick meddelande att kortet var skrivskyddat.

Strax innan jag fick vansinnesutbrott kom jag dock på att det sitter en liten "knapp" på sidan av kortet som jag råkat komma åt och därmed skrivskyddat kortet av misstag.

Min ilska gick genast över då det är helt onödigt att vara arg på sig själv...:)

Tack. Ska genast vidarebefordra svaret till min mamma och se om hon hittar något. Jag har aldrig tänkt på att det kan finnas en sådan knapp...

Mvh
Andreas

Jag hade problem med mitt SD minneskort, fick meddelande att kortet var skrivskyddat.

Strax innan jag fick vansinnesutbrott kom jag dock på att det sitter en liten "knapp" på sidan av kortet som jag råkat komma åt och därmed skrivskyddat kortet av misstag.

Min ilska gick genast över då det är helt onödigt att vara arg på sig själv...:)

tusen tack!!hade själv kommit åt den lilla "knappen"utan att veta om att den fanns,hihi,,,men nu funkar det igen

Min kamera säger skrivskyddat minneskort, spelar ingen roll vilket håll den lilla knappen- spaken-prylen e, de e fortfarande skrivskyddat =( Nån som har nån idé?

Jag har också problem med att minneskortet är skrivskyddat. Går varken formatera om på kameran eller datorn. Vad kan man göra för att få bort detta? (Det är inte den där sido-pluppen som är på "lock".

Nu har jag kommit på hur detta kan gå att fixa!
Testa att "låsa" minneskortet. Sedan låser du upp, och låser igen och låser upp. Sedan formaterar du om det så ska allt funka som vanligt igen. Det gjorde det för mig. Se till att "låset" verkligen är på upplåst. Har du tur kanske du inte behöver formatera om det ens.

Knappen för att låsa/låsa upp sitter på minneskortets kant

Om knappen strular så tar man enklast bort den och använder en ogenomskinlig tejpbit istället.

Det finns INGEN elektrisk koppling mellan knappen och minneskortet, utan den fungerar precis som skrivskyddet på gamla kassettband/videoband/floppydiskar.

Minneskortet

Tack för att ni finns. Jag har aldrig sett denna lilla knapp. Jag höll också på att bli helt vansinnig.

Då sa sonen min slå på Google och då hamnade jag här.
När jag tänker efter nu är det kanske självklart att det skall gå att låsa kortet.

Tack Tack igen.
Gun-Inger

Det händer ibland att den lilla plastplutten ramlar bort helt och hållet, och då står man kanske där med lång näsa när man ska formatera kortet.

Jag tycker inte om idén att sätta för med tejp, av två skäl. Det ena är att tejpen kan fastna inne i kortfacket i kameran och ställa till med ännu mer trassel, och det andra är att det inte är säkert att skrivskyddet läses optiskt. Det kan vara mekaniskt.

Jag har lagat kort flera gånger, genom att klistra dit en liten flisa från en tändsticka med snabblim. Det går bra att klistra för hela öppningen i sidan, men efteråt bör man putsa av det man har satt dit, så att det inte sticker ut utanför kortets profil åt något håll. Och så får man inte stoppa in kortet innan snabblimmet har härdat helt.

Det finns en bild på hur plastbiten sitter när kortet inte är låst här: http://foto.ifokus.se/discussions/4e665c1dd4ebea7af4003069-last-minneskort

Skrivskyddat minneskor

Tack för du hjälpte mig har varit inne och tittat på det du gjort.
Det skulle jag aldrig kunna ge mig på. Men nu vet jag vem som kan hjälpa mig om det behövs. Naturigtvis mot betalning.
Ha fina dagar
Gun-Inger

Vad min man och jag har skrattat efteråt för det är klart helt naturligt
det skulle gå att göra så om man byter minneskort och inte har
tillgång till datorn.

Här en som vill skicka dig Lasse ett stort tack! Råkade ut för samma sak idag och blev riktigt konfunderad ... Fann ditt inlägg och problemet var löst. När jag såg ditt svar, kom jag på att jag råkat ut för exakt samma sak för ett antal år sedan, men det var ju borta ur mitt huvud nu.

Det är förvånande att knappen finns där på sd-korten. Alla andra minneskort klarar sig utmärkt utan raderingsskyddsknapp. På ett av mina har den också gått av på. Kortet, SanDisk 32gb, är i övrigt felfritt. Har fått limma dit en liten plastbit istället för knappen.

Hej,

Försöker uppdatera min GX8 lumix till version 2.2 men stöter på samma problem med skrivskyddat minneskort. Har ett lexar 32 gig och försökte ändra på den lilla plastbiten på kanten som ni påpekat. Detta hjälper inte tyvärr och får fortfarande bara upp det satans skrivskyddet. Det gör att jag inte kan föra över filerna för att uppdatera kameran. Sjukt irriterande. Hur löser man detta?

En droppe snabblim när knappen står i oskyddat läge brukar lösa eventuella framtida problem. De kan bli så dåliga att de går i låst läge när man stoppar i kortet och låser upp sig när man tar ut det.

En droppe snabblim när knappen står i oskyddat läge brukar lösa eventuella framtida problem. De kan bli så dåliga att de går i låst läge när man stoppar i kortet och låser upp sig när man tar ut det.

Det här ska inte vara dåligt kort, då det är helt nytt, bara några dagar gammalt. Därför jag tycker det är så konstigt att det strular nu. Kan man ha fått ett måndagsexemplar eller ngt? Får väl köpa nytt minneskort, inte hela världen, men känns surt att ens behöva göra det i första läget.

Det här ska inte vara dåligt kort, då det är helt nytt, bara några dagar gammalt. Därför jag tycker det är så konstigt att det strular nu. Kan man ha fått ett måndagsexemplar eller ngt? Får väl köpa nytt minneskort, inte hela världen, men känns surt att ens behöva göra det i första läget.

Har du prövat i en annan kortläsare, så att det inte är den som strular? Skrivlåset påverkar inte själva kortet, utan kortläsaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar