Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivhastighet hos 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nitobert

Aktiv medlem
jag har funderat och testat 10d:s skrivhastighet lite, med ett 21x kort så tog det ca. 43 sek. att tömma buffertminnet och jag undrar om det går något snabbare med ett ultra II eller liknande, någon som kan testa och lägga ut resultatet???

jag undrar helt enkelt om det är pengar i sjön med ett snabbt kort?

jag klockade tiden den röda lampan lyste helt enkelt.
 
Okej, testade min 10D med mitt SanDisk Ultra II och om jag uppfattade ditt test rätt, att fylla bufferten (ta 9 bilder) sedan vänta på att alla skrivs över till kortet så tog det ca 15 sekunder för mig :)
 
eatfrog skrev:
Ultra II är ett klart snabbare kort. Nej, det är inte pengar i sjön.

Jag är inte helt övertygad om det du säger Henri. Att ultra II är ett klart snabbare kort kan jag hålla med om, men till vilken nytta om kameran inte kan utnyttja det. Enligt testet nedan skriver 10D med ungefär 1.3mb/s till ultra II kort och med 1.1mb/s till 24xkort... iom att ultra II i teorin är ett 60xkort så får man absolut inte valuta för pengarna, men det är upp till var och en om man vill betala för ett 60xkort som man ändå inte utnyttjar fullt ut.

Funderar också på om du, Emil och Anders gjorde era test på samma sätt... om så är fallet stämmer inte testet jag länkar nedan:
Skrivhastighetstest

mvh Erik
 
Ja det är klart, det är inte så bra valuta för pengarna man får i just dethär fallet.

Men en VISS ökning i fart ger det, så det är inte HELT bortkastade pengar. :)

Och kortet är mycket snabbare i teorin, somsagt.

/Henri
 
wiggin skrev:
Okej, testade min 10D med mitt SanDisk Ultra II och om jag uppfattade ditt test rätt, att fylla bufferten (ta 9 bilder) sedan vänta på att alla skrivs över till kortet så tog det ca 15 sekunder för mig :)

Menar ni att ni tar tiden från att ni trycker in knappen , tar 9 bilder, och sedan väntar till den röda lampan har slocknat ?

Isåfall tar det ca 1 minut och 20 sekunder med en microdrive Hitachi 4GB (Plockad från Muvo2 Mp3-spelare). Gjorde testet för kanske ett halvår sedan och minns inte helt hundra men tror att det var så.
 
förtydligande:
jag satte kameran på ISO 100, manuell styrning och behöll objektivlocket på (fråga mig inte varför) och tog nio bilder i serie och klockade den tid som "röda lampan" lyste.
 
Jag kunde inte se någon prestanda förbättring mellan Ultra I och Ultra II när jag testade med D60 och 300D. Ultra I&II var marginellt snabbare än 1GB microdrive.

Att köpa Ultra II för 10D är att slänga pengar i sjön, tyvärr.
 
Jag testade nyss med min kamera... har ett 512mb sandisk.
Hade objektivlocket på (för att alltid ha likvärdiga bilder)
Kamerainställning: Manuell 1/125 f4 iso100 MF

och fick följande tider efter en burst på 9 bilder:
40 sekunder RAW + small JPEG
11 sekunder Fine JPEG

Tiden kan diffa en sekund eller så... är lite seg idag... :)
 
Ja, vore bra om alla specade om de körde RAW eller JPG. Skiljer som sagt en hel del storleksmässigt där...
 
Något som hade varit intressant är tiden för att visa en bild, skiljer det något i det avseendet mellan ett Ultra II kort och en Microdrive. Då är det läshastigheten som kollas. Tycker ibland att min 10D med Microdrive är seg när det gäller att granska bilder i kameran. Men det kanske är jag som är otålig.
 
När jag testade så plåtade jag i RAW-läge tills budderten fylldes. Sedan tryckte jag play och kollade tiden från sista bilden tills kameran hinnit spara ner och kunde visa bilder.

Det tog 45 sekunder från sista bild med microdrive och 35 sekunder för både Ultra I & I.

Då är alltså både skriv och läshastighet inräknad i testet,
 
jag har idag gjort ett test med ett 40x-kort med samma procedur, objektivlock på, RAW, ISO 100 och tjänade ca. 5 sek jf. med mitt 21X-kort.

det blir mycket dyra sekunder det...
 
Nitobert skrev:
jag har idag gjort ett test med ett 40x-kort med samma procedur, objektivlock på, RAW, ISO 100 och tjänade ca. 5 sek jf. med mitt 21X-kort.

det blir mycket dyra sekunder det...

Men när du byter upp till en snabbare kamera så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.