Annons

Skriva ut direkt från kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
Jag har idag en EOS 30D och en 1D mark III och funderar på att använda denna teknik ute i fält. Min tanke är att sälja utskrifter på plats.

Det jag vill slippa är att behöva släpa med mig en dator som dessutom måste kalibreras mot skrivaren så skärmbilden någorlunda överensstämmer med utskriften. Har kunden inte någon skärmbild att jämföra utskriften med så är risken för missnöje mindre så länge utskriften är tillräckligt bra dessutom blir hanteringen för mig mycket enklare. Eller blir den inte det?

Jag har tittat på en Canon PIXMA iP4850 och tycker att både skrivare och bläck har ett bra pris.

De frågor jag så här långt har är:

• Hur blir färgerna och vitbalansen?
  • Blir det någon skillnad mellan A6 och A4?
  • Blir det någon skillnad mellan JPG kontra RAW?
  • Är det ena formatet att föredra framför det andra (JPG kontra RAW)?
  • Är det Canons egna fotopapper som gäller till ovanstående skrivare eller finns det bättre till rimlig kostnad?
  • Finns det något bättre (= mer ekonomiskt) alternativ i denna prisklass, utan att man behöver tumma på tillförlitligheten och utskriftskvalitén?

Är där något som jag har missat?

Mvh
Mats

[*] Hur blir färgerna och vitbalansen?

De blir inte bättre än vad du har för inställningar i kameran.

[*] Blir det någon skillnad mellan A6 och A4?

Storleken - hur menar du?

[*] Blir det någon skillnad mellan JPG kontra RAW?

JPG-filen får ju inställningar pålagda från kameran. Dvs dina bildinställningar med pålagd skärpa, färger mm.

[*] Är det ena formatet att föredra framför det andra (JPG kontra RAW)?

Du vill ju inte hålla på med dator så i ditt fall känns RAW överflödigt.

[*] Är det Canons egna fotopapper som gäller till ovanstående skrivare eller finns det bättre till rimlig kostnad?

Skulle köra med Canons papper. Men det beror på ambitionsnivån hos dig, du verkar ju inte direkt värna om att lämna ifrån dig kvalité. Med ditt arbetsflöde så känns det överflödigt med Canonpapper också.

Men jag skall inte döma i förhand. Du kanske har ett tok-kalibrerat system där du vitbalanserar på plats, har gjort rigorösa förberedelser där du rattat in systemet mot en kameraprofil framställd av typ Spyder Checker. Din exponering är fulländad utan minsta avvikelse, du drabbas aldrig av sensorsmuts som syns på utskrifter mm mm mm.

[*] Finns det något bättre (= mer ekonomiskt) alternativ i denna prisklass, utan att man behöver tumma på tillförlitligheten och utskriftskvalitén?

En A4-skrivare (och även A3) är ju det mest oekonomiska man kan ha. Kika på en begagnad A2 skrivare typ Epson 3800 så får du ekonomi i utskrifterna. Där har du större bläckpatroner vilket ger ekonomi. Nackdelen är att portabiliteten blir sämre, men 3800 är relativt smidig.

Tycker detta du skriver talar om din ambitionsnivå:
"
Det jag vill slippa är att behöva släpa med mig en dator som dessutom måste kalibreras mot skrivaren så skärmbilden någorlunda överensstämmer med utskriften. Har kunden inte någon skärmbild att jämföra utskriften med så är risken för missnöje mindre så länge utskriften är tillräckligt bra dessutom blir hanteringen för mig mycket enklare. Eller blir den inte det?"

Skit in är oftast skit ut - återkommande kunder - don't think so! Är ambitionen att få återkommande kunder, alternativt kunder som rekommenderar dig i fortsättningen så kanske detta inte är rätt väg att gå. Men jag vet inte vad du har för affärsplan så där kan jag inte a några åsikter.

Att läsa om detta när vi just nu håller på med raka motsatsen - att kunna leverera exakta reproduktioner av konstverk, där alla led i kedjan analyseras. Från avbildning av konstverk med rätt belysning, kamerakalibrering, skärmkalibrering, mycket god arbetsmiljö, rätt arbetsbelysning, rätt papper till skrivaren, hög kvalité på skrivaren. Så rimmar ditt resonemang lite illa i mina ögon men det får stå för dig.

Du kanske tycker att detta duger, men för mig är duger bara ett annat ord för misslyckande.

Mvh

Johan Maxe

Hej Johan!
Tack för att du tagit dig tid att svara. Du skriver ”Du kanske tycker att detta duger, men för mig är duger bara ett annat ord för misslyckande” och det håller jag med dig om till 100 %. Här handlar det inte om vad vi tycker är tillräckligt bra (= duger) utan vad de som skall betala för arbetet anser duga. Alltför ofta så möts inte min syn på vad som är en bra bild med vad människor runt omkring mig anser vara en bra bild. Det stöter du själv säkert ofta på i din omgivning bland mindre ”bildkunniga/bildintresserade”. Men det finns många människor som är beredda att betala för ett sådant ”misslyckande” eftersom priset i förhållande till kvalitén är godtagbart för dem. Det är dem som jag riktar in mig på. Det handlar helt enkelt om att ge kunden vad den vill ha.

Min affärsplan i detta fall är att åka runt på olika evenemang och fotografera och sälja bilder på plats. Helt enkelt att få folk att köpa bilder på impuls. Min ambition är helt enkelt att få sålt bilder med vinst och det inkluderar inte att jag måste tycka att mina utskrifter är några ”höjdare” så länge det finns en kund som är beredd att betala för bilden. I denna affärsplan får jag helt enkelt sänka min fotografiska ambition så den går med vinst. Det är sällan bra konst går med vinst så länge skaparen är i livet. :)

Då jag inser att en del av mina frågor var luddigt ställda så kommenterar (i kursiv stil) jag dem här:

[*] Hur blir färgerna och vitbalansen?

De blir inte bättre än vad du har för inställningar i kameran.
Hur överensstämmer det med vad jag ser på skärmen bak på kameran?

[*] Blir det någon skillnad mellan A6 och A4?

Storleken - hur menar du?
Jo, en del utskrifter kan till exempel ha ”bandningar” som syns mer ju större utskrift man gör. Denna fråga kan kopplas till föregående.

[*] Blir det någon skillnad mellan JPG kontra RAW?

JPG-filen får ju inställningar pålagda från kameran. Dvs dina bildinställningar med pålagd skärpa, färger mm.

[*] Är det ena formatet att föredra framför det andra (JPG kontra RAW)?

Du vill ju inte hålla på med dator så i ditt fall känns RAW överflödigt.

[*] Är det Canons egna fotopapper som gäller till ovanstående skrivare eller finns det bättre till rimlig kostnad?

Skulle köra med Canons papper. Men det beror på ambitionsnivån hos dig, du verkar ju inte direkt värna om att lämna ifrån dig kvalité. Med ditt arbetsflöde så känns det överflödigt med Canonpapper också.

Men jag skall inte döma i förhand. Du kanske har ett tok-kalibrerat system där du vitbalanserar på plats, har gjort rigorösa förberedelser där du rattat in systemet mot en kameraprofil framställd av typ Spyder Checker. Din exponering är fulländad utan minsta avvikelse, du drabbas aldrig av sensorsmuts som syns på utskrifter mm mm mm.

Min ambitionsnivå har jag klargjort för i inledningen. Frågan ställde jag då jag har erfarenhet av att vissa skrivare ”föredrar”originalpapper framför piratpapper.

[*] Finns det något bättre (= mer ekonomiskt) alternativ i denna prisklass, utan att man behöver tumma på tillförlitligheten och utskriftskvalitén?

En A4-skrivare (och även A3) är ju det mest oekonomiska man kan ha. Kika på en begagnad A2 skrivare typ Epson 3800 så får du ekonomi i utskrifterna. Där har du större bläckpatroner vilket ger ekonomi. Nackdelen är att portabiliteten blir sämre, men 3800 är relativt smidig.

Här håller jag med dig till fullo. Dock så blir det problem med 3800:an då den inte stödjer PictBridge dessutom så blir den betydligt dyrare även som begagnad jämfört med en ny Canon PIXMA iP4850. Då jag inte vet om min affärsplan håller så känns det bättre att ”förlora” ca 2000 kr på en skrivare och papper än kanske drygt det dubbla om jag köper en begagnad 3800:a. Då måste jag dessutom ha en dator med mig och då blir min utrustning, som du skriver, mindre portabel då även denna skrivare är mycket större.
Skulle min affärsplan bli bärkraftig kan jag tänka mig att köpa en 3800:a eller motsvarande och ha med en bärbar dator för att kunna få både bättre och billigare utskrifter.

Tydligen så är ”PictBridge-tekniken” inte något som många har provat. Jag tittade in på den sida som Canon själv hänvisar till i manualen till kameran. Det verkar vara en sida som Canon glömt bort för där finns inte någon vettig information. De skriver så här i manualen:
”På webbplatsen nedan finns mer information om hur du
använder Canon-kameran med olika skrivare och vilka
papperstyper som kan användas.
http://canon.com/pictbridge/
Men sådan information finns inte på den sidan.

I värsta fall får jag investera i en Canon PIXMA iP4850 och ett paket fotopapper och prova och se hur utskrifterna blir.

Tack än en gång för att du tog dig tid.

Mvh
Mats

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto