Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skojare på Eniro köp/sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Jag har en annons på Eniro köp/sälj och fick det här meddelandet från [email protected]:

"Hello,
I will like to know if what you placed for sale is still available maybe i can buy it from you,

Are you the owner? Kindly get back to me with the condition and how much you are willing

too sell the product for me ?
Looking forward hearing from you.
Regard"

Inget angivet i texten om varan. Jag svarade, men klippte bort all info om varan i texten och får sen svaret:

"Hello
I will give you a call How are you doing today?Thank you for your swift respond am pleased with all you have mention about the item i will like to make payment for it by money gram which will be directly transfer to your present state of account but i want you to know that i need it sent to my client in the uk so please kindly get back to me with the total price that will shiped it out to uk.....

And also i need you to fill the info below for payment process after that i will mail you my client address where the item will be ship too because i still need to call him to get the address so i will mail you that in my next mail by then i guess you must have get back to me with what i listed below for payment and also the total cost of the item plus shipmant...

I await the info needed for the money gram transfer so i can send the money first thing tomorrow morning...And also the amount in dollas

Name:
Address :
City:
Zipcode :
Country:
Bank Name:
Bank Account No

Regard.."

Jag tycker det är rätt kul, men tror att det säkert finns en och annan som går på det. Brukar väl gå till så att man får en check på ett för stort belopp som blir inlöst och man betalar sen med riktiga pengar tillbaka överskottet. Sen kommer banken och vill ha tillbaka stålarna när checken inte clerade.

Jag hoppar nog över hans "dollas"

så jäkla sorgligt. Det skrivs om detta dag ut och dag in i tidningarna men ändå finns det folk som går på det.

Jag fick ett sk Nigeria mail en gång, svarade att om han finansierar min resa till Nigeria så jag kan träffa denna rika farbrorn jag då ska vara släkt med som vill ge mig alla sina pengar så kanske jag går med på det...

Inget svar såklart... Konstigt egentligen om farbrorn nu var såååå rik :D

Jo ganska tydligt att det är en skojare.
Fått massor av liknande mail.
Men egentligen ska dom väl inte kunna göra nånting med den informationen dom vill ha?
Har gett ut mitt kontonummer till 100 tals människor via tradera.
Ska man vara försiktigare med det kanske?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.