Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst igenom hela tråden nu och puh vilken tid det tog ;) Tycker verkligen du gär rätt när du markerar var du står. Dock kan man undra har du någonsin laddat ned mp3or på internet? Eller kansdke tillochmed en film.. Isf är det lite av dubbelmoral från din sida.

Men har du inte det så, sätt dit skivbolaget så det bara ryker om det.

Vill väldigt gärna se en upplösning på denhär spännande historien.
 
Ryden skrev:
...Dock kan man undra har du någonsin laddat ned mp3or på internet? Eller kansdke tillochmed en film.. Isf är det lite av dubbelmoral från din sida...
Det är inte olagligt eller omoraliskt att ladda ner mp3:eek:r från webben.
 
Dock kan man undra har du någonsin laddat ned mp3or på internet? Eller kansdke tillochmed en film.. Isf är det lite av dubbelmoral från din sida.
En bättre jämförelse är om du snor en film eller musikalbum och sedan massproducerar och säljer kopior.
 
Det jag menade med det jag skrev var att, moralen blir väldigt stark när man själv tjänar på den.
Självklart ser jag det som ett betydligare grövre brott att sno något för att använda det kommersiellt.

Förlåt om jag inte är tillräckligt tydlig :)
 
FILM) (ulltand skrev:
Du skriver som kvällstidningarna!
Det är INTE vare sig olagligt eller omoralsikt att ladda ner mp3-filer!

precis, det finns ingen lag ännu som säger att det är olagligt att ladda ner musik eller film från nätet. Viktigt att poängtera! Däremot att sprida det vidare, men det är en annan sak. Likaså kan du ladda ner bilder på din egen hårddisk, men det är ju knappast det som skivbolaget gjort i detta fall.

Mange
 
mange78 skrev:
...det finns ingen lag ännu som säger att det är olagligt att ladda ner musik...
Och ingen lag kommer någonsin att förbjuda folk att ladda ner mp3-filer.
Däremot kanske det kommer vara förbjuddet att ladda ner copyrightskyddat material.
Jag är tacksam om alla inser skillnaden.
 
Bildombudsmannen kan hjälpa!

Tror det nämnts tidigare här. Men i såna här fall ska man helt klart vända sig till bildombudsmannen!
www.bildombudsmannen.se

Där kan du får kostnadsfri rådgivning (ställa frågor och sånt). Det har jag gjort tidiagre och fått snabba och bra svar!

Skulle det sen krångla till sig så hjälper han dig med allt det juridiska och tar även upp det i domstol om det behövs. För såna ärenden tar han 500 kr, och sen om du vinner tar han 1/3 av summan (om du inte vinner så tar han inte ut något förutom de 500)...
Detta är ett rätt billigt sätt om man behöver hjälp i juridiska frågor...

Men som sagt kontakta han först, för rådgivning är gratis!
 
Men åååååh?!

Seriöst, har Carina slutat skriva? Blev det för mycket spekulationer eller vad hände?! Man kan inte skriva en spännande bok och strunta i slutet! :/
Jag är så nyfiken. Och jag håller tummar och tår för att hon får sina pengar.
 
Re: Re: Juridiska läget?

ECG skrev:
Vi har inte lämnat in en stämning (än). Dessutom finns det mer fakta som min advokat ska ta del av först.

En rättsprocess kan väl ta ganska så lång tid. Dvs. från att man lämnar in en stämning till att det gått till beslut.

Men Carina har väl ännu inte sagt att hon har gått vidare i ärendet???

Det är ju inte omöjligt att Carinas advokat avrådde henne från att gå vidare i ärendet, efter att hon delgivit advokaten en del fakta som vi inte vet om.
 
Längtar efter uppföljningen!
Jag betalar gärna 100kr till Carina om det skulle gå fel, och jag tycker vi startar en insamlingstråd om så är fallet!

/Pontus
 
Pongu skrev:
Längtar efter uppföljningen!
Jag betalar gärna 100kr till Carina om det skulle gå fel, och jag tycker vi startar en insamlingstråd om så är fallet!
Det är över en månad sedan hon var inloggad, kanske skivbolaget kidnappat henne?! :-O
 
Nä jag har inte varit inloggad men jag har läst tråden.

Att förhandla om såna här saker tar tid, så det gäller att ha tålamod. Mer än så kan jag inte säga
just nu.
 
Ah. Då verkar det fortfarande sakta men säkert röra sig år rätt håll! Lycka till med förhandlandet!

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.