Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
BengtJohnsson skrev:
Du nämnde tidigare något om att hålla på ursprungskravet...
HDFS) (KGS skrev:
Blir en ganska mild prutning om det är x2 som gäller för varje tillgrepp...
Om de går från 0:- till endast 2500:- gör jag också en minimal justering av summan :)
BengtJohnsson skrev:
Skrev de VARFÖR de inte ville gå med på din prissättning?
Ja, de hänvisade till en deal de gjort med en annan fotograf. Men summan som nämndes lät alldeles för låg och BLFs prislista höll med...

BengtJohnsson skrev:
en motivering post för post vore intressant. Mycket intressant, faktiskt
Det ska advokaten få ta reda på!
 
ECG skrev:

Ja, de hänvisade till en deal de gjort med en annan fotograf.

So what!? hade de dealat med mej hade jag kanske nöjt mej med en cd, men nu ere ju Carina de har att göra med.

Bara för att jag kan köpa en streckteckning billigt av grannpojken får jag inte en Miro nästan gratis...
 
De har höjt bildpriset lite nu men de jämför med vad en fotosession kostar och inte vad de kostar att köpa per bild. Jag tycker att det är mest rimligt att de betalar per bild. Vad tycker ni?
 
Japp, de har satt sej i skiten. Hade de velat ha en fotosession så hade de väl fått boka en sån o göra upp om villkoren INNAN de ger ut skivan.

E ju som att sno en kexchoklad på ICA o erbjuda sej att betala vad den kostar mot att man slipper böter, det e så dags då...
 
ECG skrev:
De har höjt bildpriset lite nu men de jämför med vad en fotosession kostar och inte vad de kostar att köpa per bild. Jag tycker att det är mest rimligt att de betalar per bild. Vad tycker ni?

Hur mycket skiljer det sig i pris mellan det dom nu erbjuder och det du begär? Är det ens i närheten av vad du begär? Men jag håller med om att det är lite sent att förhandla om man redan har handen i kakburken. ;o)
 
morfius skrev:
Är det ens i närheten av vad du begär?
Nej.

Det är väl så att skivbolaget försöker lura både mig och bandet på så vis att

1) jag ska tycka synd om bandet
2) skivbolaget får betala en mindre summa än begärt annars
3) hotar skivbolaget att stämma bandet (gå tillbaka till 1)

*resonerar*
Visst, det ÄR bandet som får betala i slutändan men det ska ju i så fall göras upp mellan skivbolaget, grafikern och bandet. Förstår taktiken att blanda in mig men gillar det inte... för självklart har jag endel sympatier med bandet men det får ju finnas gränser. Gentemot skivbolaget har jag dock inga skrupler :p

Och går man inte med på deras förslag får man skit från bandet också antagligen. Obehaglig situation med andra ord...
 
Det låter som du ska skriva ett annonymt brev till bandet där du förklarar att det till noll procent är deras fel.

"Ta ingen skit!" helt enkelt.
 
oj oj, har nu last igenom alla sidorna pa detta forum.. det ar otackt hur skivbolagen beter sig..
forstar att det ar en oerhort delikat situation men jag skulle inte tveka i att leda arendet vidare.
ar de inte beredda att betala ska de fa betala for det, pa ett eller annat satt.

jag onskar dig LYCKA TILL!
du kommer sakerligen ga ur detta pa ett positivt satt, du har lagen pa din sida.
 
ECG skrev:
Nej.

Det är väl så att skivbolaget försöker lura både mig och bandet på så vis att

1) jag ska tycka synd om bandet
2) skivbolaget får betala en mindre summa än begärt annars
3) hotar skivbolaget att stämma bandet (gå tillbaka till 1)

*resonerar*
Visst, det ÄR bandet som får betala i slutändan men det ska ju i så fall göras upp mellan skivbolaget, grafikern och bandet. Förstår taktiken att blanda in mig men gillar det inte... för självklart har jag endel sympatier med bandet men det får ju finnas gränser. Gentemot skivbolaget har jag dock inga skrupler :p

Och går man inte med på deras förslag får man skit från bandet också antagligen. Obehaglig situation med andra ord...


Det är inte alls säkert att det är bandet som får betala i slutändan. Troligen fungerar det på samma sätt med skivor som när ett bokförlag ger ut böcker. Författaren får betalt per såld bok. I regel ca 15-20% av priset som bokhandeln betalar i inköp för boken.
Du ska naturligtvis inte låta dej luras av vad en sk fotosession skulle kosta, det är helt irrelevant. De har använt dina arkivbilder då är det den prislistan som gäller. Som jag skrev tidigare ska du fakturera ordinarie arkivbildspris (se BLF, SFF eller lknande), lägg på 100% för olovlig publicering samt 100% om de dessutom inte har satt ut byline.
Lätt som en plätt, det finns massor av rättsfall att hänvis till - hör med Teste.
 
ECG skrev:
De har höjt bildpriset lite nu men de jämför med vad en fotosession kostar och inte vad de kostar att köpa per bild. Jag tycker att det är mest rimligt att de betalar per bild. Vad tycker ni?

Eftersom dom redan använt bilden och därigenom redan köpt den så har dom ju lite dålig förhandlingsposition nu...

Du tar ut vad du anser är rimligt och skivbolaget kan inte säga speciellt mycket om detta så länge det ligger någorlunda i nivå med praxis.
 
vicken rysare

Hur har de mage? Det här är ju helt otroligt... Skivbolagen, fy för f-n. Det är nästan så att jag vill sponsra Com hem och få snabbare uppkoppling bara för att... ja, ni vet.

Det här måste vara världens mest spännande tråd. Hoppas hoppas hoppas på uppföljning snart!

Carina, stå på dej!!!!!

/Tomas
 
Har nu suttit och läst denna följetång över 16 sidor och har bara en sak att tillägga. Om du hade varit medlem i Sv Fotografers Förbund hade du kunnat anmäla ärendet till förbundets jurist och hon hade hjälpt dig med hela denna process. Det hade inte kostat dig en krona och du hade haft en person som du vet att hon är på din sida.

MVH/Stefan

P.S Inte för sent ännu att bli medlem. Det verkar ju som du säljer en del bilder och därigenom är berättigad till medlemskap i förbundet. Det är just när sådana här saker händer som det är bra att vara med i en stark organisation.
 
Nja... För medlemsskap i SFF ska man väl ha haft merparten av sin inkomst från yrkesmässig forografering under en viss tid, det är ett ganska tungt krav...
 
LeadHead skrev:
Nja... För medlemsskap i SFF ska man väl ha haft merparten av sin inkomst från yrkesmässig forografering under en viss tid, det är ett ganska tungt krav...
var står det? kan inte hitta några såna "extrakrav" nånstans på deras "bli medlem"-sida, men jag kanske bara missat nåt?
 
stefohl skrev:
Har nu suttit och läst denna följetång över 16 sidor och har bara en sak att tillägga. Om du hade varit medlem i Sv Fotografers Förbund hade du kunnat anmäla ärendet till förbundets jurist och hon hade hjälpt dig med hela denna process. Det hade inte kostat dig en krona och du hade haft en person som du vet att hon är på din sida.

MVH/Stefan

P.S Inte för sent ännu att bli medlem. Det verkar ju som du säljer en del bilder och därigenom är berättigad till medlemskap i förbundet. Det är just när sådana här saker händer som det är bra att vara med i en stark organisation.

Jag blev drabbad av bildstöld för ett par år sedan. En av Sveriges största ekonomitidningar publicerade några av mina bilder på bl a förstasidan utan att jag fick en spänn i ersättning och dessutom utan mitt namn. Fick mycket råd och stöd av SFF och deras jurist. Nu orkade jag inte dra det hela vägen men det kändes skönt att ha dem bakom ryggen..

/Mikael
 
Estethia skrev:
var står det? kan inte hitta några såna "extrakrav" nånstans på deras "bli medlem"-sida, men jag kanske bara missat nåt?

I stand corrected. Det var kanske BLF som hade såna krav. Dock har ju SFF följande klausul:
"Du som söker måste kunna visa upp grundläggande yrkeskunskaper och erfarenhet genom att ange tre referenser i ansökan."

Jag misstänker att de inte tar in vem som helst på vad som helst.
 
Detta är ju tamejfan helt otroligt.. de har alla bevis emot sig och försöker slinga sig ur! Ska bli enormt härligt att få reda på att du får dina pengar tillslut, för det är den enda utvägen som tur är.

// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.