Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Wow!

Det här är ju otroligt! Nu har jag läst fjorton sidor, med konstant stigande adrenalinhalt. Med tanke på trådens startdatum förväntade jag min en upplösning, men det här är ju som om någon rivit ur sista kapitlet ur deckaren...

Precis som de flesta tycker jag att om man kan motivera sitt utgångsbud, så bör man hålla fast vid det MINST tills motparten börjar prestera seriösa förhandlingsförslag. Att utgångsbudet blev högt är ju enbart bolagets fel.

Hur mycket av kontakterna med bolaget har du förresten skriftligt? *funderar nervöst*


och till Stefan (The Ghost): Sluta tramsa dig. Läs tråden, så förstår du vad det här handlar om.
 
Re: Wow!

BengtJohnsson skrev:
Precis som de flesta tycker jag att om man kan motivera sitt utgångsbud, så bör man hålla fast vid det MINST tills motparten börjar prestera seriösa förhandlingsförslag. Att utgångsbudet blev högt är ju enbart bolagets fel.
Precis min åsikt.
BengtJohnsson skrev:
Hur mycket av kontakterna med bolaget har du förresten skriftligt? *funderar nervöst*
Allt. Jag har krävt att de ska svara skriftligen på mina brev.
 
Re: Wow!

BengtJohnsson skrev:
Det här är ju otroligt! Nu har jag läst fjorton sidor, med konstant stigande adrenalinhalt. Med tanke på trådens startdatum förväntade jag min en upplösning, men det här är ju som om någon rivit ur sista kapitlet ur deckaren...

Precis som de flesta tycker jag att om man kan motivera sitt utgångsbud, så bör man hålla fast vid det MINST tills motparten börjar prestera seriösa förhandlingsförslag. Att utgångsbudet blev högt är ju enbart bolagets fel.

Hur mycket av kontakterna med bolaget har du förresten skriftligt? *funderar nervöst*


och till Stefan (The Ghost): Sluta tramsa dig. Läs tråden, så förstår du vad det här handlar om.


Jag förstår precis vad det handlar om STÖLD och det är det som skivbolagen vill stoppa när det gäller musik (nedladdningar).

Dom har fått sina chanser (14 sidor) inget har hänt och det kommer inte att hända något heller.

PAYBACK
 
Varför inte höra efter med Aftonbladet/Expressen vad de är berädda att betala för "skandalen"? Kanske är de berädda att betala en hel del. Och att du har börjat ta kontakt med pressen kanske kan sätta lite fart på skivbolaget?

Även jag ser fram emot upplösningen och önskar dig lycka till!

/Viktor
 
Re: Re: Re: Wow!

LeadHead skrev:
Nej det handlar inte om stöld utan om intrång i upphovsrätten.



Kalla det vad du vill

Carina jag tycker iallafall att det är dags att du tar en dig en funderare.

Ta tag i saken eller låt det vara.

Satsar du gör det ordentligt inget halvdant.

Är du beredd på att det kan skita sig
kommer du att vinna eller ta kostnadena för skivbolagets advokater och rättegång om det går så långt.
 
Jag tycker inte du ska tveka att gå till pressen med det (jag har för mig att jag läste om det på någon av de 14 sidorna), eftersom dom skiter i dina rättigheter så har du ingen anledning att bry dig om deras åsikter i frågan.

Lycka till än en gång.
 
En sak: Har du explicit "hotat" med att gå till domstol? T.ex. skickat ett sista brev med kort svarsdatum där du har skrivit att om de inte svarar (positivt) på detta så kommer nästa kontakt att vara i form av en stämning?

Jag skulle personligen tänka en eller två gånger innan jag gick till pressen, eftersom det knappast ökar chanserna till en förlikning (inför domstolen) som eventuellt blir något mer lönsam än de förmodligen ganska snåla ersättningarna som en domstol lär döma ut.

Fast å andra sidan blir väl det hela offentligt iom. stämningen? Eller är det bara domarna som är offentliga...? Måste kolla upp det.
 
Senast ändrad:
Jag känner inte att jag kan tillföra något men jag måste säga att det är dålig stil av skivbolaget. En ska bara: Hota både med pressen och domstolen. Är det (som du säger) ett stort skivbolag så är de nog rädda för dålig publicitet. Lycka till!

/A\
 
saken är egentligen skitenkel. skicka en faktura till skivbolaget eftersom det som jag förstått det är de som ger ut skivan och alla därtill hörande reklammaterial. sen att de lägger ut själva arbetet på nån annan har inte med saken att göra. de är ansvariga för sina produkter. Betalar de inte inom 30 dagar är det bara att efter påminnelse skicka den till ett inkassobolag. Då brukar det hända grejer....
 
andreasc89 skrev:
En ska bara: Hota både med pressen och domstolen.
Om någon slutade vara saklig och började hota med sånt skulle iaf jag misstänka att personen ifråga klantat sig och insett att han/hon kanske inte får några pengar. Hot och utpressning är sällan framgångsrikt i affärer.
Dessutom är "pressen" inte alltid guds bästa barn när det gäller sånt här (otaliga trådar om det på fotosidan) så man ska inte ge sig den på att de vill kasta sten i glashus.
 
LeadHead skrev:
En sak: Har du explicit "hotat" med att gå till domstol? T.ex. skickat ett sista brev med kort svarsdatum där du har skrivit att om de inte svarar (positivt) på detta så kommer nästa kontakt att vara i form av en stämning?
Nej, men det har framkommit på annat sätt. Jag tror inte det är någon idé att skicka ytterligare brev. Det kan verka som att jag egentligen inte har för avsikt att gå vidare med en stämning. Så nästa kontakt lär bli genom advokat.

LeadHead skrev:
Jag skulle personligen tänka en eller två gånger innan jag gick till pressen, eftersom det knappast ökar chanserna till en förlikning (inför domstolen) som eventuellt blir något mer lönsam än de förmodligen ganska snåla ersättningarna som en domstol lär döma ut.
Pressen skriver så mycket skit, de kan ju vinmkla det hur de vill, felcitera etc. Jag är själv journalistutbildad, har jobbat som webredaktör och har en del besökare på min hemsida. Jag skulle ju kunna skriva ihop en liten artikel själv :)

LeadHead skrev:
Fast å andra sidan blir väl det hela offentligt iom. stämningen? Eller är det bara domarna som är offentliga...? Måste kolla upp det.
Ja gör det! Jag tror att stämningarna är offentliga också. Domarna är det definitivt, och enligt expertis jag pratat med så lär pressen lägga vantarna på den om jag får ut en summa som är relativt hög.
 
harabergsmannen skrev:
saken är egentligen skitenkel. skicka en faktura till skivbolaget eftersom det som jag förstått det är de som ger ut skivan och alla därtill hörande reklammaterial. sen att de lägger ut själva arbetet på nån annan har inte med saken att göra. de är ansvariga för sina produkter. Betalar de inte inom 30 dagar är det bara att efter påminnelse skicka den till ett inkassobolag. Då brukar det hända grejer....

Helt rätt. Ingen mening att skicka en massa brev.
Skicka en faktura (Bildpublicering enl. SFF eller BLFs prislista + 100% för olovlig publicering + 100% om det saknas byline)
Därefter EN påminnelse om de inte betalar. Fortfarande ingen betalning så lämna till inkasso.
Då måste de antingen betala eller bestrida.
Bestrider de, då är det dags för advokater etc att träda in, som kan bedömma om det är läge att ev. gå till domstol.
 
Hades skrev:
Bestrider de, då är det dags för advokater etc att träda in, som kan bedömma om det är läge att ev. gå till domstol.
Det är där vi är idag. Allt det står längre fram i tråden.

För att sammanfatta så fakturerade jag dem ca 158000:- (7 bilder på ett skivomslag + *2 för stölden + uteblivet namn + manipulering). De bestred fakturan och jag bad dem komma med ett nytt förslag om de inte ansåg att BLF:s prislista var tillämpbar.

Idag fick jag så ett brev från skivbolaget - en dag efter senaste svarsdatum. De erbjöd mig 2500:- + moms för alla bilderna, alltså inte * 7. Dessutom skulle jag få en biljett till Melodifestivalen som ersättning för stölden. Och som grädde på moset, för att de lånade (deras fomulering) bilderna, ett tack på kommande skiva.

Man upphör aldrig att förvånas. Att de understår sig att gå ner så lågt! Tror de jag är dum eller? Nä som sagt, advokat är det som gäller från och med nu.
 
Bra, då har du papper på att de erkänner att det är dina bilder o att de "lånat" dem olovandes... då ere bara summan kvar!
 
Möjligtvis att man kan tänka sig den summan PER BILD och sedan beräkna för stöld, manipulering och uteblivet namn på det.
 
ECG skrev:
Möjligtvis att man kan tänka sig den summan PER BILD och sedan beräkna för stöld, manipulering och uteblivet namn på det.

Du nämnde tidigare något om att hålla på ursprungskravet...

Skrev de VARFÖR de inte ville gå med på din prissättning? Att de inte gillar slutsumman är ju tydligt, men en motivering post för post vore intressant. Mycket intressant, faktiskt

1) Varför är varje bild värd mindre än enligt standardprislista?
2) Varför vill de inte dubbla ersättningen som kompensation för publicering utan tillstånd?
3) Varför vill de inte öka ersättningen för att de utelämnade ditt namn?
4) osv...

Den argumentationen vore intressant att läsa.
 
BengtJohnsson skrev:

1) Varför är varje bild värd mindre än enligt standardprislista?
2) Varför vill de inte dubbla ersättningen som kompensation för publicering utan tillstånd?
3) Varför vill de inte öka ersättningen för att de utelämnade ditt namn?
4) osv...

Den argumentationen vore intressant att läsa.

Vi får väl läsa svaromålet till tingsrätten... *längtar* :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.