Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev ett brev till skivbolaget och hotade både med betalningsföreläggande och stämning om de inte betalade inom 5 arbetsdagar. Det enda jag fick var ett telefonsamtal från en i bandet - fast jag krävt skriftligt svar - och ett förslag om förlikning som var så befängt så det är inte sant...

Kan jag skriva här vad de föreslog för förlikning?

Återigen krävde jag ett skriftligt svar eller betalning och det skulle ha skett senast idag men det gjorde det inte. Det ÄR ett etablerat skivbolag men särskilt kapabla verkar de inte vara... Att de fullständigt skiter i allt vad lagen heter är i det närmaste otroligt. Dessutom är de säkert fullt medvetna om att det är bandet som kommer lida mest av ev. dålig publicitet men det verkar de strunta fullständigt i också :/

Kanske tror de inte att jag kommer fullfölja det här? Då tror de fel!
 
Klart du kan berätta vad de föreslog. Överenskommelse om tystnad brukar man träffa när man är överens, o det låter inte som om just det här förslaget skulle räcka för att göra dej överens...

Jag tror faktiskt att det är skivbolaget som får badwill mer än bandet...

Stå på dej!
 
ECG skrev:
Jag skrev ett brev till skivbolaget och hotade både med betalningsföreläggande och stämning om de inte betalade inom 5 arbetsdagar. Det enda jag fick var ett telefonsamtal från en i bandet - fast jag krävt skriftligt svar - och ett förslag om förlikning som var så befängt så det är inte sant...

Jag skulle klargöra för medlemmarna i bandet att det är skivbolaget som är ansvariga och inte bandet. Ganska sniket av bolaget att låta bandet gå deras ärenden...
 
Starkt jobbat, stå på dig!

Riktigt lågt av skivbolaget att låta bandet göra skitjobbet!

Pinsamt att dom inte kan göra rätt för sig, speciellt med tanke på hur mycket skivbolagen gnäller om piratkopieringen på nätet!
 
LeadHead skrev:
Jag skulle klargöra för medlemmarna i bandet att det är skivbolaget som är ansvariga och inte bandet. Ganska sniket av bolaget att låta bandet gå deras ärenden...
Jag försökte det men det gick inte hem. Tar de av bandets pengar kan de inte göra alla PR-grejer de tänkt sig. Då säljer de färre skivor och då blir det mindre pengar till båda, vilket motverkar deras syfte. Men som sagt, det lyssnade de inte på.

Detta var vad de erbjöd:

1000:- från skivbolaget dvs hela 143:- per bild!!
Biljett till en konsert som det inte är säkert att de ska vara med på. Är de med så spelar de bara en låt.
Nåt slags tack på nästa skiva.

Snacka om skambud! Finns inte ord för hur illa de har skött detta! Tro att jag ska acceptera 1/158-del av det jag fakturerat dem bara för att jag gillar bandet... I #"%&/#%/& heller. Dags för hårdhandskarna alltså. Får de dålig press kan de ha det, man ska inte ha fans om man behandlar dem såhär.
 
På dom bara!!!

Du har ju uppträtt civiliserat än så länge.... Men det låter som om det vore dags för hårdhandskarna!!!

Kanske en liten polisanmälan? Det är ju faktiskt ett brott..... Max straffvärde två års fängelse om jag minns rätt...
 
ECG skrev:
Tar de av bandets pengar kan de inte göra alla PR-grejer de tänkt sig. Då säljer de färre skivor och då blir det mindre pengar till båda, vilket motverkar deras syfte.

Varför i hela friden skulle skivbolaget ta av bandets pengar för att ersätta dig? Skivbolaget får väl ta av sina egna pengar? Eller är skivbolaget och bandet samma personer?

PD
 
PMD skrev:
Varför i hela friden skulle skivbolaget ta av bandets pengar för att ersätta dig? Skivbolaget får väl ta av sina egna pengar? Eller är skivbolaget och bandet samma personer?

PD
Jadu, säg det. Nej det är inte samma personer.

Det har börjat röra på sig och det lutar åt förlikning. Frågan är då vilken summa man ska gå med på. De vill absolut inte ha en stämning mot sig eller att det läcker till pressen.

De gav mig inget förslag i sitt senaste brev mer än att summan skulle vara "rimlig". Ska jag ge dem ett förslag eller är det bättre att de ger mig ett?

Kan hända vill de att en jurist ser till att allt går rätt till. Ska de eller jag anlita denne?
 
Guldsits!

Skriv några rader till bolaget i ett "riktigt" brev ;-)
och påminn om upphovsmannarätten.

Så tror jag att dom återkommer till dig ganska snart.

/B
 
Men du, skivbolaget har ju gjort något olagligt, eller hur?!

Kan du kanske kolla upp hur skivbolagets ekonomi ser ut?
Jag tycker bolaget dels försökt lura dig, dels bandet. Jag skulle bråkat som en tok, dom hade antagligen gjort det mot dig om du delat ut deras låtar på kazaa.
 
ECG skrev:
Ska jag ge dem ett förslag eller är det bättre att de ger mig ett?

Låt dem ge dej ett förslag den här gången, du har redan berättat vad du vill ha... då har du ett lägsta bud, deras, o ett högsta, ditt... sen ser du till att hamna så nära ditt som möjligt.

Behövs det jurister så ska du ha din egen. Den jurist bolaget betalar lär stå på deras sida...
 
HDFS) (KGS skrev:
Behövs det jurister så ska du ha din egen. Den jurist bolaget betalar lär stå på deras sida...
Jag uttryckte mig nog lite otydligt med flit eftersom jag inte kan skriva exakt vad som händer. Jag har kontaktat diverse rådgivare/experter och skrivt det i breven till skivbolaget. Sen visade det sig att de tagit kontakt med en av dem och denne kontaktade i sin tur mig och ville bli anlitad av mig! Hur ska man ställa sig till det? Jag tyckte att det verkade lite konstigt...
 
ECG skrev:
Jag tyckte att det verkade lite konstigt...

jag med... vill han ha betalt av dej för att gå emot dem som kontaktade honom? lurigt... jag skulle vara skeptisk...

Be skivbolaget ge dej ett motbud, seriöst, det som du fått har du inte ens hört... om det budet är rimligt som plattform för en förhandling, förhandla.

Är det oförskämt, ta kontakt med jurist. Då har du stärkt din position ytterligare eftersom skivbolaget då skriftligt medgivit någon form av skuld...
 
Händer det ngt?

...undrar jag också efter att ha tillbringat senaste timmen med att plöja igenom alla tolv sidorna i tråden......


/Catherine - som tycker tråden påminner om David & Goliat
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.