Annons

Skit på sensorn efter en vecka!

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel har nog två kameror, en kompaktkamera för dammfri fotografering med stort skärpedjup och en systemkamera för foto med kort skärpedjup och stora bländaröppningar där dammet ändå inte syns.
 
Anders Östberg skrev:
Daniel har nog två kameror, en kompaktkamera för dammfri fotografering med stort skärpedjup och en systemkamera för foto med kort skärpedjup och stora bländaröppningar där dammet ändå inte syns.


Ja så måste det ju vara.

Så alla ni som har damm på sensorn, gör inte rent den. Köp en kompakt om ni behöver stort skärpedjup.


/Thomas
 
Visible Dust Patenterade Swabs 1.0x Full Frame

Blev rekommenderad följande;

"Vad jag läst så skall Canons fullformatare vara oljiga runt baffeln som sensorn sitter i, därför är penselmetoden inte att rekomendera då man lätt kan få olja på penselhåren om man inte är väldigt försiktig, därför rekomenderar dom flesta att man använder Eclips samt SwabType 3 till din kamera." http://www.photosol.com/cameras_bymfg.html

Typiskt nog verkar inte ScandinavianPhoto ha detta inne när jag ska lägga order. Pratade med en säljare som rekommenderade Visible Dust Patenterade Swabs 1.0x Full Frame. Någon som testat?
 
Jag kör mildaste metoden först och ökar på till tuffare tag om inte dammet lossnar.

1) Blåsbälg, typ Rocket Blower
2) Visible Dust Arctic Butterfly pensel
3) Våtrengöring med Eclipse och PecPad

Jag hade tidigare en enkel syntetisk pensel som fungerade rätt bra också men köpte så småningom Visible Dust-kitet även om jag tycker att det är hutlöst dyrt för var det är.

Oftast räcker det med att blåsa bort dammet.
 
angelcom skrev:
Hej Lina.
Jag använder Visible Dust's Arctic Butterfly med gott resultat t Canon

Är det en pensel, har du 5D? Har du haft problem med klet/olja från sensorkanterna?
Har provat blåsmetoden med en blåsbälg, hjälper inget vidare.
 
Ja, jag har 5D
Inga som helst problem under åren.
(Dessutom är den nyligen rengjord professionellt 2 ggr vid service).

MVH:
Gabbe
 
Hrm märkligt, undra varför jag då blev rekommenderad att inte använda penselmetoden. Kanske han syftade på billigare sämre modeller.

Vilken rekommenderar ni? Artic Butterfly 724 new eller SL700?
 
Kent, har du testat Visible Dust Patenterade Swabs 1.0x Full Frame? Butiken rekommenderade mig dessa. Men vill försäkra mig att det är bra grejer innan jag börjar kladda.
 
Anders Östberg skrev:
Jag kör mildaste metoden först och ökar på till tuffare tag om inte dammet lossnar.

1) Blåsbälg, typ Rocket Blower
2) Visible Dust Arctic Butterfly pensel
3) Våtrengöring med Eclipse och PecPad

Oftast räcker det med att blåsa bort dammet.

Lina: Anders har här ovan en bra arbetsordning för hur du kan göra. Följ den så går allt vägen :)
 
Bokeh skrev:
Är det dom här du menar http://www.visibledust.com/products3.php?pid=450 ?

Det är väl det senaste och bästa från Visibledust, och troligen det bästa du kan köpa.

/kent

Ja Kent, om du kikar på http://scandinavianphoto.se så är det samma. Frågan är bara vilken storlek och vilken vätska. Om jag förstått det rätt (kan ha helt fel), så tycker jag mig ha läst att någonstans att rengöringsprodukter för fullformat kan vara för stort för 5D med tanke på deras oljiga sensorkanter. Eller så har jag läst helt fel.
 
Mattskivan? Har jag missat ytterligare en sak man ska rengöra. Trodde dock att damm på den och spegeln inte påverkade bilden.
 
Garanti?

Hej,

Upptäckte samma problem med min nya 40D efter ca tre dagar. Försökte med gummiblåsa från Hama och det blev inte bättre. Hade en 350D i ca 2,5 år och hade aldrig några problem med damm. Lämnade in kameran och fick den rengjord hos Canon, när kameran kom tillbaka var det fortfarande samma skräp kvar som när jag lämnade in den. Fick skicka bilder på före respektive efter rengöring och sedan lämna in kameran igen. Efter ca en vecka fick jag meddelandet att det fanns skräp mellan sensorn och filtret i kameran. Detta skulle gå på garantin, sensorn byttes men kameran gick inte få i gott skick igen så jag blev erbjuden en ny kamera. Kanske vore bra att lämna in kameran första gången om det är ett tillverkningsfel iallafall. Nog är det en kostnad ifall det är skräp men jag vet inte hur ett garantiärende som mitt skulle ha gått om jag försökt rengöra sensorn själv, kanske någon vet. Lycka till, hoppas att det löser sig. Canon ställde upp och gjorde ett jättefint jobb med bra lösning.

Mvh

Andreas
 
Du skall inte kunna få damm mellan filtret och sensorn. Filtret sitter i en ram med tätning mot sensorn. Finns det damm innanför filtret så kom det dit vid tillverkningen. Det var säkert därför Canon gick med på att ta det på garantin och du skulle aldrig kunna få bort det själv.
 
Flash Gordon skrev:
Du skall inte kunna få damm mellan filtret och sensorn. Filtret sitter i en ram med tätning mot sensorn. Finns det damm innanför filtret så kom det dit vid tillverkningen. Det var säkert därför Canon gick med på att ta det på garantin och du skulle aldrig kunna få bort det själv.

Precis så förstod jag det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.