Glassdrottning
Avslutat medlemskap
Ja, vad är de grundläggande skillnaderna som man bör tänka på när man väljer mellan dessa två kameror?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glassdrottning skrev:
Kanske en dum fråga,men vad innebär fullformat?
mange78 skrev:
Det handlar om storleken på sensorn. Det man kallar fullformat har ett format på 24x36mm, det vill säga samma som analog 35mm film. Större sensor innebär bl a möjlighet till kortare skärpedjup och ingen skenbar brännviddsförlängning.
Glassdrottning skrev:
Aha! Så om man som jag, gillar att ta bilder med kort skärdedjup. Vilken kamera ska jag satsa på då?
Ofta handlar det dessutom om ögonblicksbilder, så jag behöver även en snabb kamera.
jonasy skrev:
Det är mer upp till objektivet än till kameran, men visst kommer 5D ge dig kortare skärpedjup. Alla moderna digitala systemkameror är tillräckligt snabba för att det är användare som kommer vara flaskhalsen i de flesta situationer.
Använder du sekvenstagning ger dock 40D 6.5 bilder per sekund medan jag tror att 5D max klarar 3 bilder per sekund.
Tele vidvinkel makro?Glassdrottning skrev:
Kan ni rekommendera några bra objektiv till mig då?
Är väldigt tacksam för all hjälp!
Flash Gordon skrev:
5D ger dig bland de bästa bildfiler som att går att få från en dSLR men man verkar ha glömt att tala om för dig att du får 2 st 40D till priset av en 5D.
Prickskyttar använder gevär som skjuter ett skott åt gången och inte kulspruta.
Den som enbart är ute efter bildhastighet och vädertätning bör skaffa filmkamera i uv-hus
Canons 100 macro ska ju vara bra enligt de flesta som äker det. Samma gäller 24-70.Glassdrottning skrev:
Jo, jag är medveten om prisskillnad. Men har haft svårt att läsa mig till vad det är som gör 5dn så mycket bättre
Angående objektiv så tar jag tacksam emot tips och rekommendationer i alla tre kategorierna!
Glassdrottning skrev:
Angående objektiv så tar jag tacksam emot tips och rekommendationer i alla tre kategorierna!
Buddha skrev:
Fullformat innebär som sagt möjlighet till kortare skärpedjup, men den stora skillnaden tycker jag är att man slipper 1,6x cropfaktor.
Skillnaden kan du se på den här bilden som är tagen med en 5D. Den mellanstora rutan i bilden motsvarar det utsnitt som jag fick med en 350D (samma sensorstorlek som 40D) med samma brännvidd, 17 mm.
Den minsta rutan visar utsnittet med en G9, men den har bara 35 mm som vidast, och är ointressant i sammanhanget.
Skillnaden i bildkvalitet jämfört med 350D tycker jag är påtaglig, men jag har inte jämfört med 40D.
Glassdrottning skrev:
Bilderna visar alltså hur stor skillnad det blir i vidvinkelbilderna med 5D och 40D? Har jag förstått dig rätt då?
Buddha skrev:
Jupp. Den skillnaden är klart nämnvärd..
Glassdrottning skrev:
Bilderna visar alltså hur stor skillnad det blir i vidvinkelbilderna med 5D och 40D? Har jag förstått dig rätt då?
Och det är alltså den funktionen 1,6x cropfaktor som gör den skillnaden?
Robin:
Är det dessa du menar?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556609
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556599
Buddha skrev:
Fullformat innebär som sagt möjlighet till kortare skärpedjup, men den stora skillnaden tycker jag är att man slipper 1,6x cropfaktor.
Skillnaden kan du se på den här bilden som är tagen med en 5D. Den mellanstora rutan i bilden motsvarar det utsnitt som jag fick med en 350D (samma sensorstorlek som 40D) med samma brännvidd, 17 mm.
Den minsta rutan visar utsnittet med en G9, men den har bara 35 mm som vidast, och är ointressant i sammanhanget.
Skillnaden i bildkvalitet jämfört med 350D tycker jag är påtaglig, men jag har inte jämfört med 40D.