Birger Olsson
Avslutat medlemskap
Tack Mikael! Intressant!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja..det var/är en markant skillnad.... hur var/är mittenskärpan mellan dessa objektiv??macrobild skrev:
Och för att du skall förstå skilnaden mellan vad en bra glugg tillför jämfört med en sämre så visar jag återigen hur ett canonobjektiv uppträdde vid vår test av Canon 1dsmk3 med 21 miljoner pixlar jämfört med Nikon D3 och deras 14-24 mm zoom.
Canon 1dsmk3 tillsammans med 16-35 MK2 nerbländat till 5.6 och Nikon d3 med 14-24 nerblädat till 5.6
Utsnitt från vänster kant i motivet
solvargen skrev:
Ja..det var/är en markant skillnad.... hur var/är mittenskärpan mellan dessa objektiv??
Mvh Thomas
Tack Mikael. Synd att Canon inte kan göra ett lika skarpt objektiv då de flesta objektiv är ganska likartade Canon/Nikon annars emellan.macrobild skrev:
Nikon 14-24 är enastående bra tom bättre än Canons fasta 14mm superglugg som kostar skjortan , Canon 16-35MK2 har bra mittskärpa men faller betänkligt i jämförelse med Nikon. Foto som mätte upp Canonobjektivet MK2 trodde först att det var fel på det men även ett andra exemplar uppvisade samma sak.
Mikael
PMD skrev:
Hur ett vidvinkelobjektiv fungerar med en småbildssensor är en rätt mycket mer invecklad fråga som jag gissar att den stora allmänheten inte är speciellt intresserad av.
macrobild skrev:
Varför skulle EF fattningen ställa till det, tvärtom Canon har bättre förutsättningar med en större diameter på sin bajonette än exv Nikon.
Hur menar du?
Mikael
Flash Gordon skrev:
Finns det egentligen något objektiv under 24mm som är riktigt skarp på Canon fullformat?
Tycker att alla inklusive 14/2,8 och zoomarna får kritik. Jag tror inte Canon saknar kompetens eller vilja att göra bra vidvinklar.
Frågan är om det ändå finns någon teknisk begränsning som vi inte känner till.
De har ju faktiskt lyckats att få till en fin 10-22 och 17-55 i EF-S.
Bara om det lönar sig att göra en bättre variant.Allemyr skrev:
Det stämmer nog bra, fast det är ju inte allmänheten som kommer använda det, därför bör det ju vara av bättre kvalité.
Flash Gordon skrev:
Det där är ju ett generellt problem. När man läser amerikanska forum så får man intrycket att det bara att gå in och klaga om man fått ett dåligt ex. och så får man ett nytt.
Har inte provat men jag antar att man i Sverige skickar objektivet på service istället.
Vet inte hur t.ex Scandinavian photo ställer sig om man ber att få testa ett antal ex.
Risken är ju också stor när man köper begagnat att man får ett dåligt ex som säljs därför att ägaren inte är nöjd.
Nikon har även ett manuellt 58/1,2, ett manuellt 35/1,4, ett 28/1,4 AF och ett manuellt 24/2,0. Hur de står sig mot Canons dito vete fanken, men de manuella 35/1,4 ch 24/2 är tydligen inte så värst bra i kanterna på FF. Är Canons det?StaffanW skrev:
Men Canon leder rätt stort vad gäller ljusstarka objektiv i vidvinkel/normalspannet:
Nikon vs Canon
85/1.4 vs 85/1.2
50/1.4 vs 50/1.2 (Nikon har visserligen ett manuellt 50/1.2)
35/2.0 vs 35/1.4
28/2.8 vs 28/1.8
24/2.8 vs 24/1.4