ANNONS
Annons

Skillnaden mellan Canon 5D eller 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att 5D har en fullformatssensor och är mer anpassad för "lugn" landskapsfotografering/porträttfoto än 40D som har snabbare autofokus, bildvinkelförlängning (om man gillar tele), är vädertätad och har lite mer nyare features som exempelvis Live View.

EF-S objektiv passar ej 5D så har du sådana kan de inte användas.
 
Glassdrottning skrev:
Kanske en dum fråga,men vad innebär fullformat?

Det handlar om storleken på sensorn. Det man kallar fullformat har ett format på 24x36mm, det vill säga samma som analog 35mm film. Större sensor innebär bl a möjlighet till kortare skärpedjup och ingen skenbar brännviddsförlängning.
 
mange78 skrev:
Det handlar om storleken på sensorn. Det man kallar fullformat har ett format på 24x36mm, det vill säga samma som analog 35mm film. Större sensor innebär bl a möjlighet till kortare skärpedjup och ingen skenbar brännviddsförlängning.

Aha! Så om man som jag, gillar att ta bilder med kort skärdedjup. Vilken kamera ska jag satsa på då?

Ofta handlar det dessutom om ögonblicksbilder, så jag behöver även en snabb kamera.
 
Glassdrottning skrev:
Aha! Så om man som jag, gillar att ta bilder med kort skärdedjup. Vilken kamera ska jag satsa på då?

Ofta handlar det dessutom om ögonblicksbilder, så jag behöver även en snabb kamera.

Det är mer upp till objektivet än till kameran, men visst kommer 5D ge dig kortare skärpedjup. Alla moderna digitala systemkameror är tillräckligt snabba för att det är användare som kommer vara flaskhalsen i de flesta situationer.

Använder du sekvenstagning ger dock 40D 6.5 bilder per sekund medan jag tror att 5D max klarar 3 bilder per sekund.
 
jonasy skrev:
Det är mer upp till objektivet än till kameran, men visst kommer 5D ge dig kortare skärpedjup. Alla moderna digitala systemkameror är tillräckligt snabba för att det är användare som kommer vara flaskhalsen i de flesta situationer.

Använder du sekvenstagning ger dock 40D 6.5 bilder per sekund medan jag tror att 5D max klarar 3 bilder per sekund.

Kan ni rekommendera några bra objektiv till mig då?

Är väldigt tacksam för all hjälp! :)
 
5D ger dig bland de bästa bildfiler som att går att få från en dSLR men man verkar ha glömt att tala om för dig att du får 2 st 40D till priset av en 5D.
Prickskyttar använder gevär som skjuter ett skott åt gången och inte kulspruta.
Den som enbart är ute efter bildhastighet och vädertätning bör skaffa filmkamera i uv-hus:)
 
Flash Gordon skrev:
5D ger dig bland de bästa bildfiler som att går att få från en dSLR men man verkar ha glömt att tala om för dig att du får 2 st 40D till priset av en 5D.
Prickskyttar använder gevär som skjuter ett skott åt gången och inte kulspruta.
Den som enbart är ute efter bildhastighet och vädertätning bör skaffa filmkamera i uv-hus:)

Jo, jag är medveten om prisskillnad. Men har haft svårt att läsa mig till vad det är som gör 5dn så mycket bättre :)

Angående objektiv så tar jag tacksam emot tips och rekommendationer i alla tre kategorierna! :)
 
Glassdrottning skrev:
Jo, jag är medveten om prisskillnad. Men har haft svårt att läsa mig till vad det är som gör 5dn så mycket bättre :)

Angående objektiv så tar jag tacksam emot tips och rekommendationer i alla tre kategorierna! :)
Canons 100 macro ska ju vara bra enligt de flesta som äker det. Samma gäller 24-70.
 
Fullformat innebär som sagt möjlighet till kortare skärpedjup, men den stora skillnaden tycker jag är att man slipper 1,6x cropfaktor.
Skillnaden kan du se på den här bilden som är tagen med en 5D. Den mellanstora rutan i bilden motsvarar det utsnitt som jag fick med en 350D (samma sensorstorlek som 40D) med samma brännvidd, 17 mm.
Den minsta rutan visar utsnittet med en G9, men den har bara 35 mm som vidast, och är ointressant i sammanhanget.
Skillnaden i bildkvalitet jämfört med 350D tycker jag är påtaglig, men jag har inte jämfört med 40D.
 

Bilagor

  • skillnad-sensorstorlek.jpg
    skillnad-sensorstorlek.jpg
    97.6 KB · Visningar: 3,253
Glassdrottning skrev:
Angående objektiv så tar jag tacksam emot tips och rekommendationer i alla tre kategorierna! :)

Det hänger ju en del på vad du har för budget och hur pass ljusstarka objektiv du behöver.
Vill du ha zoom eller fasta objektiv?

100mm f/2,8 Macro som nämndes ovan är jag mycket nöjd med. Iaf det lilla jag har hunnit prova sen jag köpte min kamera för ett par veckor sedan. Likaså med mitt 17-40/4L.

Här finns en del tester av objektiv:
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/index.htm

Test av 40D:
http://www.kenrockwell.com/canon/40d.htm

Test av 5D:
http://www.kenrockwell.com/canon/5d.htm
 
Buddha skrev:
Fullformat innebär som sagt möjlighet till kortare skärpedjup, men den stora skillnaden tycker jag är att man slipper 1,6x cropfaktor.
Skillnaden kan du se på den här bilden som är tagen med en 5D. Den mellanstora rutan i bilden motsvarar det utsnitt som jag fick med en 350D (samma sensorstorlek som 40D) med samma brännvidd, 17 mm.
Den minsta rutan visar utsnittet med en G9, men den har bara 35 mm som vidast, och är ointressant i sammanhanget.
Skillnaden i bildkvalitet jämfört med 350D tycker jag är påtaglig, men jag har inte jämfört med 40D.

Bilderna visar alltså hur stor skillnad det blir i vidvinkelbilderna med 5D och 40D? Har jag förstått dig rätt då?
Och det är alltså den funktionen 1,6x cropfaktor som gör den skillnaden?

Robin:
Är det dessa du menar?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556609
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556599
 
Jag är jättenöjd, men jag har tyvärr inte hunnit fota så mycket med den än. Jag är helt torsk på FF, och kan möjligtvis tänka mig att byta till 1,3x crop (1D MkIII), men inte 1,6x.

Om den är värd det dubbla mot en 40D kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har använt en 40D eller dess föregångare. 5D'n är ju en "gammal" kamera som du kanske vet, men det har ju också gjort att prislappen är ganska angenäm jämfört med vad den kostade när den kom.
Jag tror inte att jag är beredd att betala typ 10.000:- mer för att få de uppgraderingar som kan tänkas komma på 5D MkII. Om den ens kommer.

Här finns ju en tråd om vad 40D-ägarna tycker om sina nyförvärv: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=82537&perpage=15&pagenumber=1
 
Jag har gått i samma tankar som du, men beslutat mig för att gå på 40D istället för 5D och lägga mer pengar på bra optik istället. 5D är i mitt tycke inte tillräckligt mycket vassare för att motivera dubbla priset. (OBS! Jag har inte fotograferat med någon av dem, men efter vad jag läst mig till i tester m.m.).

Jag håller absolut med om att "crop-faktorn" är ett minus och ett ganska stort sådant, men samtidigt har 5D sämre vädertålighet, långsammare processor, tidigare generationens bildsensor m.m.

Ska du köpa en EOS 5D, leta efter en begagnad. Priset på dem är väsentligt lägre, just på grund av att de flesta vet att det är en modell som är på väg att bytas ut mot något nyare (troligtvis inom någon månad eller två) och att nypriset är alldeles för högt. :)

/Ludvig
 
Glassdrottning skrev:
Bilderna visar alltså hur stor skillnad det blir i vidvinkelbilderna med 5D och 40D? Har jag förstått dig rätt då?
Och det är alltså den funktionen 1,6x cropfaktor som gör den skillnaden?

Robin:
Är det dessa du menar?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556609
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556599

Japp det är dom han menar. Dock är det förra generationen 100 2.8 makro på ena bilden:/

Om du nu väljer 5D så blir 100 makrot även kanon till porträtt...
 
Buddha skrev:
Fullformat innebär som sagt möjlighet till kortare skärpedjup, men den stora skillnaden tycker jag är att man slipper 1,6x cropfaktor.
Skillnaden kan du se på den här bilden som är tagen med en 5D. Den mellanstora rutan i bilden motsvarar det utsnitt som jag fick med en 350D (samma sensorstorlek som 40D) med samma brännvidd, 17 mm.
Den minsta rutan visar utsnittet med en G9, men den har bara 35 mm som vidast, och är ointressant i sammanhanget.
Skillnaden i bildkvalitet jämfört med 350D tycker jag är påtaglig, men jag har inte jämfört med 40D.

Mjo mja, men det finns ju ett 10-22 till 40D vilket ger samma bildvinkel som ett 16-35 på en 5D. Men det är klart att dina bilder visar "crop faktorn" på ett bra vis. Men att köpa en 5D pga vidvinkel håller inte riktigt, kanske om man vill ha ljusstarka så som 24 1.4 eller ngn specialare så som 14 2.8 II.

Argument kan istället vara skärpedjupet, sökaren bättre dynamiskt omfång, pga större pixlar.

G9 är en klass för sig med en crop faktor på 4,7.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.