Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på sv/v och gråskalor?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Finns det ngn skillnad på en bild i sv/v och en i gråskalor?
Om, hur gör man en färgbild till sv/v i tex PS?
 
Nej, gråskala är bara icke-fotografernas namn på något som alltid kallats svartvitt (black & white). Detta för att skilja dem från bilder som bara innehåller svart och vitt, och inga gråtoner. Dessa kallas tratiotionellt streckbilder.

Enklast gör du om en färgbild till svartvit i Photoshop med kommandot Image>Adjustments>Channel Mixer. Bocka för Monochrome och ställ in följande värden (R/G/B):

inget filter: 40/30/30
gult: 60/28/12
grönt: 10/70/20
orange: 78/22/0
rött: 10/70/20

Prova gärna andra värden men summan bör bli 100.

Observera att bildern ligger fortfarande kvar i RGB-läge, gå över till Grayscale för att för att få en 8-bitars gråskalebild.
 
observera att dessa värden ovan inte måste gälla alla bilder.
beroende på motiv, kontrast och exponering så blir värdena olika och måste inte heller alltid bli sammanlagt 100.
 
Men om man skannar in ett svartvitt negg. Ska man då skanna in i RGB/16 och sen omvandla enligt ovan eller ska man skanna in i svartvitt/16?

Enligt ovan verkar man ju kunna få "filter" på bilderna, men det kan man kanske inte få om originalet är ett svartvitt negg eller tänker jag fel?

/ Marcus
 
Estethia skrev:
observera att dessa värden ovan inte måste gälla alla bilder.
beroende på motiv, kontrast och exponering så blir värdena olika och måste inte heller alltid bli sammanlagt 100.
Du läste kanske inte mitt svar till slut. Jag tar det igen:

Prova gärna andra värden men summan bör bli 100.

Alltså, jag uppmanar till egna experiment och jag påstår inte att att det alltid måste bli sammanlagt 100.
 
Brummelisa skrev:
Men om man skannar in ett svartvitt negg. Ska man då skanna in i RGB/16 och sen omvandla enligt ovan eller ska man skanna in i svartvitt/16?

Enligt ovan verkar man ju kunna få "filter" på bilderna, men det kan man kanske inte få om originalet är ett svartvitt negg eller tänker jag fel?

/ Marcus
Du tänker fel, mitt svar gäller bara färgbileder.
 
Förlåt att jag tänker fel, men om jag skannar in en svartvit bild i färg så innehåller den ju ändå en del färginformation och då undrade jag om jag kunde använda det på det sättet som beskrevs ovan. Men jag skulle kanske starta en egen tråd :)

/ Marcus
 
steinick skrev:
Du läste kanske inte mitt svar till slut. Jag tar det igen:

Prova gärna andra värden men summan bör bli 100.

Alltså, jag uppmanar till egna experiment och jag påstår inte att att det alltid måste bli sammanlagt 100.

nej, jag läste. och summan måste inte alls bli hundra. det var kanske du som inte läste mitt inlägg så noga. ;o)
kontraster och exponering gör väldigt mycket. bäst är det att utgå från en något underexponerad bild och då är summan 100 på tok för lite. vill man mjuka kontrasten lite så kanske en summa under 100 passar bättre.
men som jag skrev så beror det även på motiv.

är bilden redan s/v och redan från början ser bra ut och man vill ha den i gråskalor istället för rgb, så är det bara att konvertera till gråskala direkt.
annars kan man lägga på nivåer eller köra channelmixern (blanda kanaler) där oxå.
 
Jag tycker oftast att det räcker med att skanna i 8 bitar.

Och i channelmixer läge monochrome drar man helt enkelt i de olika spakarna tills man tycker att bilden ser bra ut. Tänk bara på att man behöver aldrig dra i de tre färgspakarna samtidigt eftersom de kompletterar och motverka varandra. Prova med att dra i en spak först och sedan ställa ljusheten.

När man är klar i mixerna kan man gå vidare till levels eller kurvor för att finsjustera tonskalorna.

Detta var mitt personliga och ovetenskapliga tips.
 
Estethia skrev:
bäst är det att utgå från en något underexponerad bild och då är summan 100 på tok för lite. vill man mjuka kontrasten lite så kanske en summa under 100 passar bättre.
Menar du att det alltså är bäst att underexponera bilder som ska konverteras till s/v i efterhand eller missuppfattade jag något?
 
Jag var bara tvungen att lägga in ett tips här, jag köpte en grym plugin till PS
( Convert to B/W Pro ) som är en slags förvandlare från färg till svart vitt... Det som är så bra med den är att man kan styra allt!!, den efterliknar tom hela den Sv/v fotograferings flödet, tekniken från kamera till mörkrum, med förfilter, variabel kontrast, toners... Jag använde pluggen i ett jobb nyligen och det blev hur bra som helst, detta trots att jag var tvungen att matcha den omvandlade färgbliden med några sv/v printar och jag ser ingen skillnad..
Så nu kan man nästan köra på färgfilm rakt igenom,,, någon som vill köpa ett sv/v labb.....


******************
Application
Convert To B&W pro is a photoshop plugin which enables you to control the color to black & white conversion of digital images. It mimics the processes of conventional black & white photography. It is aimed at advanced photographers or digital imaging specialists who are familiar with analogue B&W photography techniques such as pre-filtering, Kodak TRI-X color response and Ilford multigrade exposure.


Imagingfactory


******************
 
ANNONS