Annons

Skillnad på blixtexponeringskompensation och vanlig exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

filleee

Ny medlem
Som rubriken lyder, vad är det skillnad? Har provtagit bilder men kan dock inte riktigt förstå skillnaden. Tacksam för svar!

Exponeringskompensation påverkar hur kamerans automatik exponerar det befintliga ljuset. Mörkare eller ljusare, beroende på vilket håll du skruvar.
Blixtexponeringskompensation påverkar hur kamerans automatik doserar blixtljuset. Svagare (mörkare) eller starkare (ljusare), beroende på vilket håll du skruvar.

Det kanske verkar lite kryptiskt, men när du använder upplättningsblixt, dvs blandar blixtljus med det befintliga ljuset, kanske du inte vill kompensera blixtljuset likadant som det befintliga.

Säg till exempel att du har ett ljust motiv i vanlig rumsbelysning, och du vill lätta skuggorna, men inte så mycket att det egentligen syns att det är blixt. Eftersom motivet är ljust ska du kompensera med plus för det befintliga ljuset, men eftersom blixten inte ska dominera, vill du kompensera blixtljuset med minus; den ska bara ge en aning tillskott i skuggorna.

I situationen som jag beskriver i stycket ovan behöver du kunna justera kompensation för blixt och för allmänljus var för sig.

Olika kameratillverkare hanterar dessutom detta lite olika.

Nikon (som jag använder) fungerar som så att om man skruvar ner den vanliga exponeringskompensationen ett steg och samtidigt använder blixt (utan kompensering) så blir det totala ljuset ett steg svagare. Om man då egentligen är ute efter att underexponera bakgrunden ett steg (befintligt ljus) men exponera motivet (t.ex. en person) normalt med blixt, så får man ratta in -1 på vanliga exponeringskompenseringen och +1 på blixtkompenseringen. Man säger då åt kameran att "underexponera -1 och höj sedan blixtljuset så att det hamnar på noll".

Jag har för mig att t.ex. Canon beter sig annorlunda. Jag tror att man där kan ratta in -1 på vanliga kompenseringen men att en blixt ändå försöker exponera motivet rätt. Någon som använder Canon kan säkert räta mig om jag har fel.

Oavsett vad så gäller det - som med allt annat - att man lär sig (vill lära sig) hur saker fungerar.

Det är riktigt, på en Canonkamera behöver man inte ta med i beräkningen vad man gjorde med den ena, när man ska ändra den andra. De fungerar oberoende av varandra.

Ned en digitalkamera är det ju lätt att prova sig fram, så man ser effekten av både det ena och det andra. Men då måste man först exponera bakgrunden någorlunda rätt. Provar man i ett förhållandevis mörkt rum, där man låter blixten ta över nästan all ljussättning, då märks inte någon ändring av exponeringskompensationen. Blixten tar överhanden över sådana ändringar.

ANNONS