Annons

Skillnad mellan 'vanliga' diaramar och cs-ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Toby

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att gå över till cs-ramar från 'vanliga' ramar. Har fått för mig att dessa är lättare att öppna och stänga, samt att de är mindre och därmed kräver mindre lagringsutrymme.
Är det någon som har provat båda varianterna och kan hjälpa till med för och nackdelar?

/Tobias

:confused:

Jag bytte för att

min sunkiga, men ändock nya Leica-projektor P155 (inte enklaste modellen) inte klarade smala ramar i standard raka GePe-magasin. CS-magasinen var bättre än LKM-magasinen och då fick det bli CS-systemet trots att man blir begränsad till just CS-ramar.

Senaste årets lösa CS-ramar matas med kortsidan först och ger av någon anledning planare dior.

/Staffan

Jag hade lite samma problem när jag använde 2mm ramarna från gepe. Bytte till 3mm och det fungerar ok. Men åter till frågan. Kan man montera i cs ramar utan monteringsapparat?
/Tobias

Det går alldeles utmärkt att montera cs ramar utan monteringsapparat.Jag bytte ut allt mitt gamla till cs ramar för att det tar mindre med plats.

Största och viktigaste skillnaden är att om du plockar med dina dior är det lättare att ha vanliga magasin och ramar..cs-ramarna sitter j****** trångt och i spår..
att skylla på platsbesparing är inget bra argument..
mvh/gunte..

Plats

Gunte, förstår inte ditt argument.

Om man bor i en vanlig lägenhet och har över kubikmetern med dior är högre packningstäthet en naturlig fördel.

Risken att bilder trillar ur magasinen är mindre.

LKM-magasinen är betydligt besvärligare att sortera. CS är bara något bökigare än vanliga Gepe magasin.

Jag har för avsikt att byta ramar för platsbristen, men förvaringen skall i huvudsak ske i plastfickor/mappar vilket gör att det ryms ca 3 ggr fler ien vanlig A4 pärm. (Egen uppskattning). SinusLinus fråga är mycket relevant. Går ramarna att öppna och stänga flera ggr?

/Tobias

Staffan:Så du sitter på mer än 33600 st dia?,ja då tillhör du kanske minoriteten av alla amatörfotografer.På en m3 ryms det nämligen just den summan..och då kanske det kan vara en idé att komprimera..eller rensa ut lite gammal skåpmat..
Sen tycker jag personligen bäst om 3 mm gepe-ramar,lätta att ladda och stänga och stadiga i projektorn..
mvh/gunte..

CS vs CS2?

Men, hörni.. Vad är det för skillnad på CS-ramar och CS2-ramar? Jag har kollat på Reflectas webbsida i Tyskland men har inte lyckats reda ut skillnaden.. =(

Hjälp emottages tacksamt om det är någon av er där ute som har svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar