Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan Sigma DG ST och DG Super? (var: "För billigt?")

Produkter
(logga in för att koppla)
canonikon skrev:
Hej Kjell.

De vanliga Sigmablixtarna med A-TTL (500st,500super) funkar inte med digitala kameror
som måste ha en annan typ av TTL-mätning.

DG (vill jag minnas) står för Digital Upgraded.
Dessa blixtar har E-TTL = evaluerande TTL(canon) eller
I-TTL = intelligent TTL (nikon)

Din gamla "analoga" blixt måste alltså bytas ut när du köper en digital.

Hoppas detta ger svar på din funderingar

mvh
Janne

Generalisera inte...
Nikon D100 har inte i-TTL och det är nog vad man måsta kalla för "digital kamera".

min nikon D70 har däremot inte TTL utan endast i-TTL emn Sigmas NA-i-TTL version hare klara kompatiblitetsproblem med den så jag bytte till en nikon sb-800 istället.
 
Dajo skrev:
Generalisera inte...
Nikon D100 har inte i-TTL och det är nog vad man måsta kalla för "digital kamera".

min nikon D70 har däremot inte TTL utan endast i-TTL emn Sigmas NA-i-TTL version hare klara kompatiblitetsproblem med den så jag bytte till en nikon sb-800 istället.

Hrmmm..generaliserar gör jag inte..i så fall LJUGER Sigma på sin officiella hemsida om detta.

http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3256

Läs längre ner på sidan under punkt 6.
 
De förenklar lite genom att hoppa över stickspåret d-ttl. D1, D1h, D1x och D100 hade det systemet som snabbt fasades ut för att ersättas av i-ttl. D70 har enbart i-ttl men när det gäller D2h så tror jag att den möjligen har både i och d.
 
canonikon skrev:
Dajo skrev:
Ljuger om vad?

..Du hade väl en D-100???

*6: New "EF500 DG ST NA i-TTL" model is compatible with Nikon D Series cameras and D70 camera.

Då ljuger alltså Sigma enligt dig.

Men vad vet jag..Du vet väl bäst.

NA-iTTL modellen har naturligtvis gammal hederlig TTL också...
Annars skulle den BARA passa dom senaste modellerna vilket vore dumt eftersom Sigmas äldre modeller utgått och ersatts av NA-iTTL.

Dock har D70 endast i-TTL och fungerar itne alls med en blixt sominte har i-TTL och dåligt med Sigmas blixt som uppenbarligen inte är helt kompatibel med i-TTL.
 
Bättre svar Daniel...då kanske jag inte generaliserade trots allt :)

Köper man Sigma blixt till Nikon D idag så betecknas de I-TTL oavsett Nikon modell...
men jag håller med dig om att kompabiliteten
är det lite si & så med.

Orginal funkar trots allt bäst..
 
canonikon skrev:
Bättre svar Daniel...då kanske jag inte generaliserade trots allt :)

Köper man Sigma blixt till Nikon D idag så betecknas de I-TTL oavsett Nikon modell...
men jag håller med dig om att kompabiliteten
är det lite si & så med.

Orginal funkar trots allt bäst..
Det finns väl inget annat än i-TTL idag?
 
Mycket Nikonsnack i en Canontråd... ;-)

Finns det någon som vet vad skillnaden är mellan en Sigma EF 500 Super och en likadan fast med tillägget "DG"? Och vad som händer (eller inte händer) om man försöker använda en EF 500 Super på en Canon DSLR? (Nu när vi vet att båda modellerna har E-TTL...)

// Kjelle
 
Det är ju samma syncspänning i skorna på analoga och digital canon med E-TTL, nämligen 6Volt.

Jag skulle tippa på att det möjligen är ett annat styrchip eller mjukvaran som skiljer. Kan ju hända att chippet i blixten inte går att flasha och därför krävde en ny modell.

Just ja, efter österrike tänkte jag kollar hur väl 580EX funkar mot sigman om det går för sig.. ;)
 
Tackar för svaret. Iom att det är samma syncspänning gissar jag att det inte är någon risk att skada kameran i alla fall, så det blir väl till att testa när jag har min 350D.

Peter, klart det går bra att låna Sigman...

// Kjelle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.