Annons

Sigma 500mm f4.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, Sigmas 500 jämförs just mot den (Canon EF 500 IS Mk II) , men det är ju ingen logik i att Sigmat är något skarpare på ett hus med 20 MP, "mycket" skarpare också på ett hus med 30 MP men sedan på ett hus med 53 MP så är Canon-objektivet skarpare!

Ja, kanske är det som någon tidigare i tråden nämnt inte lönt att diskutera Dxomarks tester för objektiv.
Trenden att nya Canon L fungerar bättre på högupplösta dsr men inte alltid på sensorer runt 20mp gäller i stort rakt igenom deras tester dock. Jag kan för lite kring objektivs upplösning för att ge något bra svar varför det blir så men förhoppningsvis får vi svar från någon mer tekniskt bevandrad.
 
OM detta stämmer (ger inte mycket för DXO objektivtester) kan det vara så att tidigare versioner designades för hög kontrast - hög MTF vid låg linjetäthet medan nyare designas för högre MTF vid hög linjetäthet på bekostnad av kontrast (MTF vid låg linjetäthet).
 
OM detta stämmer (ger inte mycket för DXO objektivtester) kan det vara så att tidigare versioner designades för hög kontrast - hög MTF vid låg linjetäthet medan nyare designas för högre MTF vid hög linjetäthet på bekostnad av kontrast (MTF vid låg linjetäthet).

Tack. Precis så tänkte jag också men hade inte den tekniska vokabulären😃.
 

Det här testet har jag sett och det visar klart på ett litet problem med focus shift, vilket andra också har kommenterat i recensioner. Dessutom har det här testet visat på att det kan ske även vid seriebildstagning:
http://www.naturalart.ca/artist/fieldtests/500mmwars_sigma_nikon.html

Frågan är om det ändå är tillräckligt bra för ett högt, men ändå lägre pris, än Canon, Nikon och Sonys varianter?
 
Här är en revy från en person som jag har rätt stort förtroende för:


http://www.ejphoto.com/Quack PDF/Sigma 500mm Review.pdf

Den har jag läst och är en av de jag hade i tanke när jag nämnde focus shift. Men samtidigt har jag för mig att jag läst någonstans att Canons version inte har elektronisk bländare. Eller så var det något annat Sigma...

Hur som helst, Brad Hill har testat Sigmas mot Nikons version och han såg inget focus shift när bländare ändrades. Däremot tydligen när han tog seriebildtagning. Så det är något men frågan är hur stort problem det blir i praktiken. Just i seriebildtagning oroar mig mer än om man ändrar bländare faktiskt. Vi får se vad jag gör. Kanske köper ett i alla fall.
 
Den har jag läst och är en av de jag hade i tanke när jag nämnde focus shift. Men samtidigt har jag för mig att jag läst någonstans att Canons version inte har elektronisk bländare.
Alla Canons EF-objektiv har elektriskt styrd bländare (sen 1987).

Alla EF-kompatibla objektiv från tredjepartstillverkare måste också ha elektriskt styrd bländare för att fungera på ett EOS-hus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.