Annons

Skillnad mellan Sigma DG ST och DG Super? (var: "För billigt?")

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
För billigt?

Vad är skillnaden på en Sigma EF-500 DG ST och en Sigma EF-500 DG Super?

Hittar Super-blixten till ett pris av 2000 exkl frakt och ST-blixten till ett pris av 1250 kr??

// Jocke
 
Den du ska ha, om du har en digital kamera, är SIGMA EF-500 DG Super (I eller II). ST funkar inte med digitala kameror.

CyberPhoto skriver så här:
OBS!! Detta är inte samma blixt som den billigare EF-500 DG ST. Super-modellen har en uppsjö av ytterligare funktioner, bland annat:

Slavstyrning och mottagning med TTL
Slavstyrning och mottagning utan TTL
Stroboskopfunktion
Modelleringsljus
Höghastighetssynkronisering
Synkronisering på andra slutarridån

II-modellen är anpassad till de nyare blixtsyncsystemen.


h/Mats
 
Japp, den fungerar utmärkt, använder den både med min 10D och 20D med utmärkt resultat.

DG betyder just att den är anpassad för digitala kameror.
 
Dock fínns det två modeller, EF-500 ST och EF-500 Super (alltså utan DG) som inte fungerar som de ska till Canons digitala kameror.
 
Ringblixtadapter

Hej!

Det funkar inte med vanlig blixt, du måste ha ringblixten

Adaptern använder du tillsammans med ringblixten
som du fäster framtill på objektivet.

Adaptern är alltså bara en konverteringsring som gör att det passar till just din optiks diameter.

Mvh
Janne
 
Så ringblixten har adaptrar som man måste köpa separat och dessa annonseras ut på de vanliga blixtarnas sida.. smart AC-foto.. :)

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Så ringblixten har adaptrar som man måste köpa separat och dessa annonseras ut på de vanliga blixtarnas sida.. smart AC-foto.. :)

// Jocke

Njaaa... Det medföljer ju en 55mm (vanlig Nikon) samt en 58mm (vanligt Canon), men behöver du ha en annan storlek, så måste dessa köpas separat..inget konstigt med det. Det äör ju inte AC-foto som bestämt detta. Det är ju Sigma.
 
Jeppe skrev:
Njaaa... Det medföljer ju en 55mm (vanlig Nikon) samt en 58mm (vanligt Canon), men behöver du ha en annan storlek, så måste dessa köpas separat..inget konstigt med det. Det äör ju inte AC-foto som bestämt detta. Det är ju Sigma.

Nu hänger ja inte riktigt med. ringblixten fanns väl inte till salu på denna sida som de två Sigma EF 500 ST/Super DG?

Ringblixtarna ser väl helt annorlunda ut än en vanlig blixt?

Varför har man då adaptrarna till ringblixten på en sida där man säljer EF 500-blixtarna?

// Jocke
 
Den sidan du länkade till innehåller alla Sigmas blixtar (alla tre ;))

Även : EM-140 DG Macro Ringblitz incl. Ad. 55 mm + 58 mm

Då är det väl rätt logiskt att även adaptrarna till ringblixtn oxå finns på den sidan?
 
Jeppe skrev:
Den sidan du länkade till innehåller alla Sigmas blixtar (alla tre ;))

Även : EM-140 DG Macro Ringblitz incl. Ad. 55 mm + 58 mm

Då är det väl rätt logiskt att även adaptrarna till ringblixtn oxå finns på den sidan?


Hmm, det måste jag helt ha missat :) Jaja, ska kika vad dom tar för den, vore nice med ringblixt!

// Jocke
 
Peter Werner (Damocles) skrev:
Dock fínns det två modeller, EF-500 ST och EF-500 Super (alltså utan DG) som inte fungerar som de ska till Canons digitala kameror.

Är det någon som vet vad som skiljer mellan de blixtar som har DG i beteckningen, och de som inte har det? (Mer exakt än att DG är anpassad för digitala kameror) Jag råkar ha en EF-500 Super som fungerar bra med min analoga EOS 300V, och nu har jag beställt en 350D. Finns det någon chans att min blixt fungerar med 350D? Eller kan den fungera "delvis", med begränsat antal funktioner, tex manuellt? Finns det någon risk med att testa? Jag menar om kameran kan skadas av det.
// Kjelle
 
Hej Kjell.

De vanliga Sigmablixtarna med A-TTL (500st,500super) funkar inte med digitala kameror
som måste ha en annan typ av TTL-mätning.

DG (vill jag minnas) står för Digital Upgraded.
Dessa blixtar har E-TTL = evaluerande TTL(canon) eller
I-TTL = intelligent TTL (nikon)

Din gamla "analoga" blixt måste alltså bytas ut när du köper en digital.

Hoppas detta ger svar på din funderingar

mvh
Janne
 
Hur länge håller en blixt egentligen? Finns det något som slits och hur många "blixtar" kan man ta med en blixt innan den dör?

// Jocke
 
lagavulin skrev:
vad som skiljer mellan de blixtar som har DG i beteckningen, och de som inte har det? (Mer exakt än att DG är anpassad för digitala kameror)
Förr i tiden mättes blixljuset under exponeringen med hjälp av sensorer som läste av det ljus som reflekterades från filmen. När tillräckligt ljus nått filmen stängdes blixten av.

Digitala sensorer har tydligen olämpliga reflektionsegenskaper som gjorde att man var tvungen att frångå det. De moderna systemen d-ttl, i-ttl och e-ttl mäter istället blixtljuset innan själva exponeringen äger rum, genom en serie förblixtar.

DG-blixtarna är anpassade för de nya systemen.
 
Janne Lovemalm (canonikon) skrev:
Hej Kjell.

De vanliga Sigmablixtarna med A-TTL (500st,500super) funkar inte med digitala kameror
som måste ha en annan typ av TTL-mätning.

DG (vill jag minnas) står för Digital Upgraded.
Dessa blixtar har E-TTL = evaluerande TTL(canon) eller
I-TTL = intelligent TTL (nikon)

Din gamla "analoga" blixt måste alltså bytas ut när du köper en digital.

Hoppas detta ger svar på din funderingar

mvh
Janne


Tack för att du svarade. Min Sigma EF 500 Super har dock E-TTL-mätning. Den är i princip identisk med DG-modellen, förutom just "DG-anpassningen", som jag fortfarande inte vet exakt vad den innebär.

MVH / Kjelle
 
Tack, Jim också, men som sagt, även min blixt utan "DG" använder sig av en förblixt, som kameran mäter evaluerande, dvs E-TTL.
MVH / Kjelle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.