Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skillnad mellan EF och EF-S?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Först och främst passar EF-S i skrivande stund endast på 300D,som även klarar EF. EF-S objektiven är gjorda för kameror med bildyta av 18x24 mm. Detta gör att objektivet i sig är oanvändbart på större bildformat. Sannolikt är EF-S framtagen så att ingen förväxlingsrisk i fattningen ska ske. Det går dock utmärkt att montera vanliga EF objektiv på 300D.
Genom att göra objektiv speciellt för det mindre bildformatet som finns i 300D och i APS kameror, så kan kostnaden för objektiv hållas nere. Det är samtidigt en chanstagning att köpa objektiv till denna sensorstorelk, då jag anser att sensorstorleken kommer att öka i takt med att tekniken utvecklas. Idag finns det senosrer som är 24x36 mm både från Canon och Kodak, så det är nog en tidsfråga innan vi är tillbaka med behov av optik för denna bildyta.
Jag såg att Sigma kommer med optik till sin SD9/10, som är speciellt byggd för den mindre sensorn. Samma optik kommer även at erbjudas till Nikon och canons digitala kameror med sensorestorlek kring 18x24 mm. Om det i Canons fall blir med EF-S eller EF fattningen låter jag vara osagt men sannolikt blir det med enbart EF, så att Sigmas optik även passar till D30, D60 och 10D, förutom 300D.
/Roland - Tar risker ibland
Genom att göra objektiv speciellt för det mindre bildformatet som finns i 300D och i APS kameror, så kan kostnaden för objektiv hållas nere. Det är samtidigt en chanstagning att köpa objektiv till denna sensorstorelk, då jag anser att sensorstorleken kommer att öka i takt med att tekniken utvecklas. Idag finns det senosrer som är 24x36 mm både från Canon och Kodak, så det är nog en tidsfråga innan vi är tillbaka med behov av optik för denna bildyta.
Jag såg att Sigma kommer med optik till sin SD9/10, som är speciellt byggd för den mindre sensorn. Samma optik kommer även at erbjudas till Nikon och canons digitala kameror med sensorestorlek kring 18x24 mm. Om det i Canons fall blir med EF-S eller EF fattningen låter jag vara osagt men sannolikt blir det med enbart EF, så att Sigmas optik även passar till D30, D60 och 10D, förutom 300D.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Det är samtidigt en chanstagning att köpa objektiv till denna sensorstorelk, då jag anser att sensorstorleken kommer att öka i takt med att tekniken utvecklas. Jag såg att Sigma kommer med optik till sin SD9/10, som är speciellt byggd för den mindre sensorn. Samma optik kommer även at erbjudas till Nikon och canons digitala kameror med sensorestorlek kring 18x24 mm. Om det i Canons fall blir med EF-S eller EF fattningen låter jag vara osagt men sannolikt blir det med enbart EF, så att Sigmas optik även passar till D30, D60 och 10D, förutom 300D.
Vi vet inget om framtida sensorstorlek. Det kan lika gärna bli så att utvecklingen går mot små sensorer.
EF-S optiken har också en annan konstruktion för att förbättra bildkvaliteten vid kraftig vidvinkel. Sensorn i en digitalkamera är känslig för kromatiska störningar och EF-S är anpassad efter detta. 18-55 mm. objektivet har bra optisk kvalitet vid 18 mm. Grovt förenklat så är det så att linselementen kommer närmare sensorn och ljusstrålarna faller in mer parallellt med den optiska axeln. Om man jämför med "vanlig optik".
Att sedan 18-55 mm. är billig hänger också ihop med marknadsföringen. Jag läste nånstans att det var viktigt för Canon att 300D-kitet skulle kosta mindre än 1000 US-dollar. I Japan säljs den bara med USM (vilket kanske hade varit att föredra?)
Linmajon
Aktiv medlem
Det vi vet är att APS-storlek på sensorer ger väldigt hög bildkvalitet och att Olympus, Nikon, Canon mfl. satsar på optik som passar storleken. Det finns också större sensorer för de som behöver det (till hårresande priser).Jan skrev:
Vi vet inget om framtida sensorstorlek. Det kan lika gärna bli så att utvecklingen går mot små sensorer.
Det kommer därför sannolikt inte att hända så mycket med just storleken på ett tag ännu.
Damocles
Aktiv medlem
Som har nämnts så är EF-S anpassad för att passa den sensor storlek som 300D har. Men ingen har nämnt vad som möjliggör detta.
300D har en spegel som är klart mindre än den på 10D, D60, D30, samt också en annan konstruktion som lyfter denna. Denna spegel tar mindre plats och möjliggör således att det bakersta linselementet i en EF-S lins kan placeras närmare sensorn, vilket ger mindre vidvinklart, etc.
300D har en spegel som är klart mindre än den på 10D, D60, D30, samt också en annan konstruktion som lyfter denna. Denna spegel tar mindre plats och möjliggör således att det bakersta linselementet i en EF-S lins kan placeras närmare sensorn, vilket ger mindre vidvinklart, etc.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det ska bli intressant att få veta hur Sigmas nya "replika" 18-55 står sig jämfört med Canons.
Om den är bra så kan den ju locka många till att köpa t.ex. 10D, eller annat Canonhus. Men då bör den ju kunna teckna ut i bildens kant på ett bra sätt utan kromatiska störningar.
Om den är bra så kan den ju locka många till att köpa t.ex. 10D, eller annat Canonhus. Men då bör den ju kunna teckna ut i bildens kant på ett bra sätt utan kromatiska störningar.