Annons

Skillnad mellan Canon FT och F1

Produkter
(logga in för att koppla)

Sjödahl

Medlem
Hejsan
Har inte hållit på med foto så väldigt länge men har fått chansen att knäppa lite bilder med en Canon F1 som jag verkligen gillade. nu har jag dock fått chansen att köpa en Canon FT QL som jag förstått har liknande egenskaper, så nu undrar jag vilka skillnader det är mellan dessa kameror och om det är värt att köpa den.
 
FT:n är gjord för FL-objektiv (även om FD-objektiv passar), och mäter således på den bländare som man ställt in, vilket innebör att sökaren blir väldigt mörk vid små bländare.

FTn (QL) är däremot gjord för FD-objektiv och mäter alltid på största bländare.
 
lukin[SvartVitt] skrev:
FTn (QL) är däremot gjord för FD-objektiv och mäter alltid på största bländare.

Det är FTb (QL) som är gjord för FD-objektiven.
Båda kamerorna finns i en senare version från mitten av 1970-talet med tillägget n. F1n, FTbn och med objektiven FDn.

Kolla in Canons museum som har mycket bra info om alla modeller mm.

Skillnaden mellan F1 och FTb är både stor och liten.
I daglig fotografering är skillnaden liten. Främst är det att F1 har kortaste slutartiden på 1/2000 mot FTb 1/1000. Sedan tror jag att F1:an visar en större del av negativet i sökaren, men är inte säker

De stora skillnaderna är att F1:an är byggd för att hålla det mesta. Ftb kan vara lite vekare.
F1:an har också möjlighet till olika sökare. Det finna också motorer till F1:an.

En varning, ingen av kamerorna är att rekomendera till diafotografering om du inte har en extern ljusmätare. Detta eftersom de använder kvicksilverbatterier vilka är förbjudna. Ersättningsbatterierna ger inte 100 procent exakt ljusmätning.
 
Hmm man tackar för hjälpen, bestämde mig nu för att köpa den, för de nackdelar FT har emot F1 är överkomliga för mig och mina kamera behov.
 
Inte ofta det pratas om FT QL. Men det är en fin kamera, framför allt mycket gedigen. Fotat en del med den och tycker den är trevlig, möjligen kan man klaga på att sökaren är lite mörk.
Ett mycket trevligt objektiv till den är 50mm 1.8. Det har tillskillnad från vissa andra objetiv , i alla fall pirater, ett läge som gör att den har full bländare ända tills det du trycker mätknappen.
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.