Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan 550D & 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoNatta

Aktiv medlem
Är det stor skillnad mellan 550D & 500D?
Funderar på att köpa en av dom, äre typ värdare att lägga ut ca 1.500kr ch köpa en 550d istälelt?

Halloj!

Jag kollade också på en 500D men bestämde mig sedan för en 550D. Har inte ångrat mig :)

550d har ärvt en hel del från sin storebror 7D som saknas på 500D samt att du har möjlighet att filma i Full HD, koppla in extern mikrofon.

Men det som skiljer dem åt är sensorn, mätpunkter för fokus/ljus mm. Jag kände mig helt enkelt mer framtidssäker med en 550D :)

Läste också en massa tester mm och 550D fick alltid strålande recensioner.

Kanske inte hjälper dig tokmycket i beslutet men jag var i samma sitts i somras och jag kunde absolut ingenting om kameror då.

Så det fick bli en 550 helt enkelt :)

Mvh

Johan J

Är det stor skillnad mellan 550D & 500D?
Funderar på att köpa en av dom, äre typ värdare att lägga ut ca 1.500kr ch köpa en 550d istälelt?

Skillnaden i foto/bildkvalitet mellan 500D och 550D är hårfin, på gränsen till obefintlig. OM du vill använda din systemkamera även till att filma video, köp 550D!

Köper du den dyrare kameran är den värd mer även om 3 år när du vill uppgradera.

Skillnaden i foto/bildkvalitet mellan 500D och 550D är hårfin, på gränsen till obefintlig. OM du vill använda din systemkamera även till att filma video, köp 550D!

Köper du den dyrare kameran är den värd mer även om 3 år när du vill uppgradera.

Okey men vsst kan man filma med 500d också? Fast inte lika bra?
Men tkr du jag borde köpa en 500d? Jag funderade först på en 1000d men alla säger att 500d tar bättre bilder...?

Okey men vsst kan man filma med 500d också? Fast inte lika bra?
Men tkr du jag borde köpa en 500d? Jag funderade först på en 1000d men alla säger att 500d tar bättre bilder...?

1000D tar nästan lika bra bilder men framför allt är den LÅNGSAM, har dålig LCD, är gammalmodig, ISO max 1600, plastigare än en PET-flaska, kan absolut inte filma, har sämre sökare och autofokussystem. Glömde jag säga ett den är LÅNGSAM? Hoppa över 1000D om du har råd. 500D är såååå mycket trevligare att använda.

Skillnaden att filma med 550D jämfört med 500D är att du 1) kan ansluta extern mikrofon vilket är mycket viktigt om du vill ha bra ljud och 2) att den filmar i högre upplösning och/eller fler bilder/sekund och 3) med 550D kan du välja bländare/slutartid manuellt när du filmar, kombinerat med en mycket bra AutoISO-funktion.

Jag bytte nyligen från 500D till 550D. Om du vet med dig att du ska filma en massa är 550D ett bättre köp, men för foto så är 550D absolut inte värd 1500:- extra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar