Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan 2 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Vad är skillnaden mellan:

Canon70-200/f4,0L USM

och

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till Canon AF

Förutom vikt och ljusstyrka.

Är det någon som har provat om Sigmas fungerar på Canon 300D.

Tacksam för svar!

Mvh Agneta

Det är ingen större skillnad frånsett vikt/ljusstyrka.

En skillnad är att Sigman har högerzoom och Canonobjektivet har vänsterzoom (hållet man vrider för att zooma in).

Den fungerar granterat fint på en 300D.
Jag har använt den till min 10D och den ger mycket skarpt och fin resultat även på full öpning (f/2.8).

Fokusering

Har hört att 300D kan ha svårigheter att fokusera med andra objektiv utom Canons egna.

Mvh Agneta

Inget jag har märkt av iaf...känner många som har 300D som använder objektiv av annat märke utan problem (inkl. Sigma).

objektiv

Tack för svaret!

Är lite osäker vilket objektiv jag ska välja.

Vilket hade ni valt?

Mvh Agneta

Jag skulle valt Canonobjektivet. Dels för att det är lättare och smidigare och dels för att jag vill minnas att jag sett i jämförelser att det är skarpare vidöppet vid f/4 än Sigmat är nedbländat ett steg till motsvarande bländare. Det sistnämnda är dock andrahandsuppgifter så det skall du ta med en nypa salt. Men mindre och lättare är det garanterat.

Objektiv

Det här var inte lätt.

Canons objektiv, kan jag använda det utan stativ. Eller blir det för tungt?

Sigmas väger ju nästan dubbelt upp.

Agneta

Där är det ju fördel Canonobjektivet, helt klart, den går bra att handhålla..Sigmaobjektivet är ingen höjdare att handhålla någon längre stund.

Själv brukar jag använda enbensstativ till objektiv i den viktklassen.

Canon, Sigma.

Men bilder i det format som visas här säger mycket mer om upphovsmannens kunskap i bildbehandling än eventuella skillnader mellan objektiven.

agge28 skrev:
En fråga till.

Kan man använda konverter t,ex 1,4 när man fotar digitalt.

Mvh Agneta

Med en 2x konverter så kommer inte AF att fungera med Canonobjektivet eftersom den är för ljussvag...1.4x fungerar därimot.

2x och AF fungerar fint med Sigmaobjektivet.

ANNONS