Du kan använda ett program som Acronis True Image eller Norton Ghost. Det är de jag känner till och har använt, men det finns säkert flera. Jag kan rekommendera att ha ett sådant program för det är väldigt användbart när man vill säkerhetskopiera sin dator också, då man bara spar en spegling av de olika diskar man har. Den speglingen kan också göras inkrementellt. Du kan också söka och extrahera enskilda filer i en speglingsfil.
När jag gick över till SSD-disk i somras så sparade jag min gamla disk och monterade in den i ett kabinett, så jag kan hämta "User data" för olika program. Jag gick från Win XP till Win 7 då.
En negativ sak som jag råkat ut för är att datorn ibland hänger sig (beroende på vad man jobbar med) och slocknar, startar om och sedan inte hittar SSD-disken eftersom den inte hittas av BIOS. Då måste jag göra en kallstart och gå in i BIOS och lägga till den disken och sedan starta om. Smått irriterande faktiskt, ibland händer det dagligen. Det verkar finns en viss korrelation med överklockning, men det kan även inträffa ändå. Nu vet jag inte om det är SSD-disken eller om det är moderkortet som orsakar detta, och det lär vara svårt att bevisa något. Är det någon annan som har liknande erfarenhet av SSD?