Annons

Skiftande färger vid save

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Jag jobbar i PS7 och har jobbat länge med bildbehandling, men idag dök ett problem upp som jag inte tycker jag varit med om tidigare. Jag hade jobbat färdigt med bilden och färgerna var som jag ville i RGB-läge. När jag sedan sparade bilden både som vanlig jpeg och som "save for web", så förändrades färgerna något. Det blev ett magentafärgstick. I vanliga fall aktiverar jag min huey vid bildbehandling, men hade inte den tillgänglig. Kan det påverka? Vilken annan inställning kan ha ändrats som orsakar detta? Är amatör gällande färghantering, försökt förstå, men tycker det är attans knepigt. Har någon en rimlig förklaring? Förstår att det kan skilja i färger när man gör papperskopia, men inte direkt på monitorn.

Tacksam för alla svar.
Mvh
Joakim
 
Hej

Jag jobbar i PS7 och har jobbat länge med bildbehandling, men idag dök ett problem upp som jag inte tycker jag varit med om tidigare. Jag hade jobbat färdigt med bilden och färgerna var som jag ville i RGB-läge. När jag sedan sparade bilden både som vanlig jpeg och som "save for web", så förändrades färgerna något. Det blev ett magentafärgstick. I vanliga fall aktiverar jag min huey vid bildbehandling, men hade inte den tillgänglig. Kan det påverka? Vilken annan inställning kan ha ändrats som orsakar detta? Är amatör gällande färghantering, försökt förstå, men tycker det är attans knepigt. Har någon en rimlig förklaring? Förstår att det kan skilja i färger när man gör papperskopia, men inte direkt på monitorn.

Tacksam för alla svar.
Mvh
Joakim

När du använder "spara för web" så görs en konvertering till sRGB. Därav denna förändring.
 
Tack för svaren. Bilden är tagen med sRGB inbäddat, har i PS7 arbetat i RGB-läge och när jag tittar på EXIF på den färdiga bilden så är det också sRGB. Men någonstans på vägen så skiftar färgen. Varför? Som sagt tidigare, så har jag inte haft problemet tidigare. Inte kan det vara så att bilden visas med så skiftande färger i PS7 jämfört med en Firefox-browser?
 
Tack för svaren. Bilden är tagen med sRGB inbäddat, har i PS7 arbetat i RGB-läge och när jag tittar på EXIF på den färdiga bilden så är det också sRGB. Men någonstans på vägen så skiftar färgen. Varför? Som sagt tidigare, så har jag inte haft problemet tidigare. Inte kan det vara så att bilden visas med så skiftande färger i PS7 jämfört med en Firefox-browser?

Jo, visst kan det vara så. Om du inte aktiverar färghanteringen i Firefox kommer bilden visas med din skärmprofil. Många verkar tro att sRGB är den profil som används som standard för webbläsare, men tyvärr är det inte så. Det är skärmens profil som används i de flesta fall. Det finns ett par långa artiklar om färghantering som jag har skrivit här på Fotosidan, som du kan läsa om du vill veta mera.

Stefan
 
Stefan, det låter onekligen som lösningen på problemet. Hur ändrar jag färghanteringen i Firefox? Kan du också skicka länkar till artiklarna du nämnde?

1000 tack!
:)

Edit: Om jag tolkar det hela rätt, så blir färgerna i PS desamma som när jag gör papperskopia, eftersom labben använder sRGB och bildbehandlingen gjorts i sRGB, men när det visas på webben så är det risk för att det kommer se fel ut.
 
Senast ändrad:
Stefan, det låter onekligen som lösningen på problemet. Hur ändrar jag färghanteringen i Firefox? Kan du också skicka länkar till artiklarna du nämnde?

1000 tack!
:)

Länkarna till artiklarna är
http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5041.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm

Mer om hur du kan aktivera Firefox kan du se på
http://www.sfoto.se/ft_start/tekniska_nyheter.asp?ID=368

Stefan
 
Tack Stefan, ska läsa artiklarna också, men visst, nu ser det bättre ut i Firefox. Lurigt att det ändrats. Känns lite synd om man lägger ner tid på bildbehandling och lägger upp på hemsidan, så ser det ändå fel ut hos många som tittar på bilden.
 
Lurigt att det ändrats. Känns lite synd om man lägger ner tid på bildbehandling och lägger upp på hemsidan, så ser det ändå fel ut hos många som tittar på bilden.
Det har inte ändrats, det har alltid varit så att de flesta webbläsare inte har färghantering. Internet Explorer, som väl fortfarande är den mest använda, har det inte.

Stefan
 

Bilagor

  • firefox_about_warning.jpg
    firefox_about_warning.jpg
    16.1 KB · Visningar: 118
  • about_config.jpg
    about_config.jpg
    24.6 KB · Visningar: 113
Tack Stefan, inser att jag inte har slagit på färghanteringen. Dock blev jag lite brydd hur jag skall slå på detta, har Firefox 3.5 för PC. Ser lite annorlunda ut, vilka flaggor ska jag slå på?
När jag får en sådan här varning vill jag vara säker på vad jag gör...

Lise-Lott

Om du vid color managament vääljer 0 avaktiverar du färghanteringen. Om du väljer 1 slås färghanteringen på för all grafik. Standard är 2, färghanteringen är aktiv för bara bilder med infogad profil.

Stefan
 
Gör inte som jag för det är säkert fel men för mig funkar det alla fall med Konvertera till sRGB innan Spara för web.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.