Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skidmodeller med koll

Produkter
(logga in för att koppla)

swedepix

Avslutat medlemskap
Jag fick frågan nyligen varför de flesta skidfotografer i allmänhet har idel kända namn som skidmodeller. Är det för att sälja bilden lättare eller vad?
Visst säljer eller blir publicerad en bild lättare med namn kända i branschen, men framför allt handlar det om att dessa åkare, ofta professionella, helt enkelt har mer koll på åkningen.
Rent skidtekniskt bör åkaren vara topnotch för att kunna pressa gränser till en bra bild. Många, många bilder som blivit kanon har tagits i rätt sekund när åkaren är i gränslandet mellan att vara i balans och att tappa kontrollen.
Att kunna genomföra ett svårt, inverterat trick eller ett svårt åk och få en bra bild kräver mycket av både fotograf och åkare.
Helt enkelt betyder åkarens teknik och kunnande om hur bilden skall vara mer än att fotografens regikunskaper. Eller?
( Tack, alla duktiga åkare som ställt upp genom åren! )

Tjae. Att profotografer idag jobbar med ”idel kända namn” ser jag snarare som en spegling av senare års utveckling inom skidindustrin, både sett till åkningen i sig och (skid-)medias fokus.
Idag är åkare kopplade till olika leverantörer genom sponsoravtal etc som förutsätter mycket fotojobb, med proffsfotografer, som redan i förväg planerats.
Finns nog inte många skidfotografer som flänger runt på skidorter och hoppas på att stöta på en hyggligt bra åkare för att få ihop lite material.
För 15år sedan nämndes nästan inte åkares namn vid bilder i skidtidningar, idag byggs dom nästan upp kring åkarnas namn.

Men visst är det lättare att plåta duktiga åkare än tvärt om men enbart bra åkare räcker inte långt. Jag tror fortfarande är det är så att det är lättare att som känd fotograf sälja en bild på okänd åkare än som okänd fotograf fånga en känd åkare å sälja den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar