ANNONS
Annons

skickat kamera på lagning får hem den trasigare!

Produkter
(logga in för att koppla)

zippedee

Aktiv medlem
Det började i september då autofokusen lade av:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=28511

Lämnade in den i slutet på mars och då händer detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=37895

Och idag har jag varit och hämtat ut den. Lite fattigare men kameran har jag iaf kvar.

Hela tiden så är det autofokusen som krånglat, har gått prima att fota manuellt. Men efter att ha fått hem den från verkstan idag så fungerar den _inte alls_. Dvs foto blir så gott som svart förutom en liten rand högst upp där man ser lite av bilden.

Vad gör man vid sådana här tillfällen? Lämnar in den igen, strular ännu mer, går det att få det fixat? Ska man kräva att få det fixat gratis?

/rådvill & ledsen
 
Självklart skall du ha den fixad gratis om den inte fungerade när du fick tillbaka den, jävlas dom så tar du kontakt med Konsumentombudsmannen.
 
har absolut tänkt skicka tillbaka, men ska man proppsa på att få lagning av det manuella gratis så det fungerade förut?
 
Du ska ha lagat det du ville ha lagat och det som slutat fungera ska självklart återställas som det var. Kameran ska repareras och fungera. Ring och prata med dom.
Du ska inte betala något mer än det du redan betalat för reparationen.

mvh

Johan
 
Om du lämnar in kameran för exakt samma fel för tredje gången så har du rätt att begära återköp eller få ut en helt ny kamera.
 
zlice skrev:
Om du lämnar in kameran för exakt samma fel för tredje gången så har du rätt att begära återköp eller få ut en helt ny kamera.

Om den nu hade varit ny behövs det inte ens tre gånger. Det där är omgjort nu, du kan få en ny vara om den går sönder för första gången om det sker inom skälig tid.

Mange
 
mange78 skrev:
Om den nu hade varit ny behövs det inte ens tre gånger. Det där är omgjort nu, du kan få en ny vara om den går sönder för första gången om det sker inom skälig tid.

Mange

När gjordes det om?

3 reparationsförsök är ingen lag utan en rättspraxis som tar ganska lång tid att ändra på (flera domar).

Säljaren har alltid en rimlig chans att rätta till produkten efter eget godtycke.

Det är när det misslyckas som man kan kräva omleverans (ny vara" elelr hävning av köpet.
 
delvis svart bild : spegelproblem

Den där svarta randen betyder att spegeln i huset inte fälls upp som den ska.

Det var någon annan med autofokusproblem som också fått spegelmekanikjustering ...

Mitt problem började med den svarta randen. När jag provat lite fram och tillbaks och hittat spegeln och puttat tillbaka den funkade det att ta hela bilder, men då strulade AF:en.

Undrar om det var för att jag provade med en annan optik (en Sigma till min analoga Canon)
 
Re: delvis svart bild : spegelproblem

Språkkonsulten skrev:
Den där svarta randen betyder att spegeln i huset inte fälls upp som den ska.

Det var någon annan med autofokusproblem som också fått spegelmekanikjustering ...

Mitt problem började med den svarta randen. När jag provat lite fram och tillbaks och hittat spegeln och puttat tillbaka den funkade det att ta hela bilder, men då strulade AF:en.

Undrar om det var för att jag provade med en annan optik (en Sigma till min analoga Canon)


:) Jag vill bara poängtera att jag vet typ ingenting om kameror eller vad delarna heter, och någon annan stans stod det att slutaren var paj, vid samma problem. Så vad vet jag!
 
Re: delvis svart bild : spegelproblem

Språkkonsulten skrev:
Den där svarta randen betyder att spegeln i huset inte fälls upp som den ska.

Det var någon annan med autofokusproblem som också fått spegelmekanikjustering ...

Mitt problem började med den svarta randen. När jag provat lite fram och tillbaks och hittat spegeln och puttat tillbaka den funkade det att ta hela bilder, men då strulade AF:en.

Undrar om det var för att jag provade med en annan optik (en Sigma till min analoga Canon)
Jag tror mer på att ditt autofokusprobelm beror på att spegeln inte sitter rätt efter att du "puttat tillbaka den". Spegelns läge är viktigt för autofokusen och den är minst sagt känslig för förändring...inget som den normala hemmafixaren bör pilla med. Lämna in den för justering är mitt råd.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.