Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka till USA för garantirep. Tull, moms på tillbaka vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Finns det något sätt att undvika att få betala tull och moms när min kamera kommer tillbaka från USA när den varit på garantireparation?

Gissar att det skrivs ett värde på kameran och paketet och så vill tullen i Sverige att jag ska tulla och momsa på det.

Sony skriver nog vad det är och fullt värde på paketet.

FotoDan skrev:
Finns det något sätt att undvika att få betala tull och moms när min kamera kommer tillbaka från USA när den varit på garantireparation?

Gissar att det skrivs ett värde på kameran och paketet och så vill tullen i Sverige att jag ska tulla och momsa på det.

Sony skriver nog vad det är och fullt värde på paketet.

Deklarera innehållet när kameran lämnar sverige så kan du kostnadsfritt föra in samma kamera igen.

Blanketter finns hos tullen.

Toppen! Precis svaret jag ville ha.

Kommer dom inte vilja ha kvitto värde bla bla bla.
När jag köpte kameran i USA på min semester "glömde" jag att tulla in den i Sverige.

FotoDan skrev:
Toppen! Precis svaret jag ville ha.

Kommer dom inte vilja ha kvitto värde bla bla bla.
När jag köpte kameran i USA på min semester "glömde" jag att tulla in den i Sverige.

Risken finns ju att dom frågar efter kvitton men å andra sidan är man inte skyldig att spara kvittona.

Det kommer de säkert att vilja. Finns ingen lag om att du måste spara kvittona, men för att bevisa att du betalt tull och moms på den är kvitton bra.

Ser ut som du kommer att få erfara en av baksidorna med att importera själv och den krokiga vägen.

Robert_Vallentuna skrev:
Det kommer de säkert att vilja. Finns ingen lag om att du måste spara kvittona, men för att bevisa att du betalt tull och moms på den är kvitton bra.

Ser ut som du kommer att få erfara en av baksidorna med att importera själv och den krokiga vägen.

Jag är medveten om baksidorna. Missade att få med en världsgaranti och det var min tabbe. Dock kan jag skicka kameran till USA många gånger med ett leende för jag sparade väldigt många tusingar på mitt köp.

FotoDan skrev:
Jag är medveten om baksidorna. Missade att få med en världsgaranti och det var min tabbe. Dock kan jag skicka kameran till USA många gånger med ett leende för jag sparade väldigt många tusingar på mitt köp.

Då kanske det rent av är värt att fixa reparationen här hemma ?

Gården skrev:
Då kanske det rent av är värt att fixa reparationen här hemma ?

Har funderat på det men risken är att det blir dyrt.

Enligt tullen ska man kunna skicka kameran med ett dokument som heter 2100 ut ur Sverige och sen ha ett som heter 6121 på väg in som ska hänvisa till 2100. Då ska man inte behöva betala något.

Men jag skickar via vänner i USA istället för att slippa ta risken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar