Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka högupplösta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag skickar en del högupplösta bilder och det är lite drygt o maila dom två o två typ.

HUr brukar ni skicka högupplösta bilder smidigast?

mvh Emma
 
Hejsan!
Jag skickar en del högupplösta bilder och det är lite drygt o maila dom två o två typ.

HUr brukar ni skicka högupplösta bilder smidigast?

mvh Emma

Via FTP (din eventuella hemsida borde ha stöd för det)
Via sprend.com (gäller dock bara en gång, så din kund måste ha en fungerande stabil koppling).
Via gmail.com (stöd för stora filer)
Via irc (kräver direktkoppling med kunden)
 
Jag brukar lägga dem i en .rar-fil på min hemsida och länka till den.

Typ fredrikmedia.se/temp/kundnamn/fototillfälle_datum.rar.
När det är klart att kunden har laddat ner filerna tar jag bort dem.

(I mitt fall, byt ut 'kund' mot 'kompis' eftersom jag inte kränger bilder.)
 
Jag använder ofta Sprend, en gratistjänst för filöverföring för upp till 2 GB.
www.sprend.com
Där laddar man upp bilderna packade i t ex en zip-fil. Den man skickar till kan ladda ner en gång, sedan försvinner filen från sprend-servern.
 
Jag använder www.dropbox.com

Är det en återkommande kund så kam man be dem installera programmet och bara dela en folder. Då dyker bilderna upp hos dem allt eftersom jag lägger dit dem.

Är det en kund som inte kan/vill köra programmet så kan man använda de publika foldrarna i Dropbox, då lägger man filen där och mailar bara länken.

Sen finns det massa andra fördelar med det programmet men det är utanför trådens omfång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.