Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka bild från kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag pratade med en fotgraf ifrån Norrköping som hade en form av sändare på kameran och en router i fickan. Han skickade sedan vissa utvalda bilder direkt till tidningen.
Nu han jag inte prata mer med honom, men vad kan ha haft?
 
Kanske. Kan man skicka utvalda bilder med ett Eye-Fi-kort, eller skickar man alla?
 
Kanske. Kan man skicka utvalda bilder med ett Eye-Fi-kort, eller skickar man alla?

Han snackade att han hade 2 kort i kameran och sparade mindre bilder på det lilla kortet och hade programerat en knapp på kameran, så han valde bara bilder och tryckte skicka.
ca 26 sek senare hade tidningen bilden.
Han hade en router i fickan med simkort.
 
Kanske. Kan man skicka utvalda bilder med ett Eye-Fi-kort, eller skickar man alla?

Det är en inställning som man gör med Eye-fi-programvaran. Jag har ställt så att kortet sänder bilder som jag låser, men det går att skicka alla om man vill. ;-)
 
Han snackade att han hade 2 kort i kameran och sparade mindre bilder på det lilla kortet och hade programerat en knapp på kameran, så han valde bara bilder och tryckte skicka.
ca 26 sek senare hade tidningen bilden.
Han hade en router i fickan med simkort.

Eye-fi:n är ett SD-kort och på det lagrar jag små jpg-bilder och på CF-kortet lagrar jag RAW. I fickan har jag en HTC HD 2 som agerar som en hotspot. Jag måste ha bildvisningen i kamerans skärm på SD-kortet och de bilder som jag låser med kamerans låsknappp skickas enligt den inställning som jag valt i Eye-fi-programvaran.

Jag brukar skicka bilder direkt från kameran till min bildbank (Imagedesk), som automatimporterar och publicerar bilderna, och i periodpaus/halvtid så laddar jag upp bilder som jag redigerat från RAW-filerna och byter ut de bilder jag skickat upp direkt från kameran. Av någon underlig anledning så sätter jag inte kompositionen eller horisontlutningen direkt i kameran och måste korrigera detta i datorn. ;-)
 
Eye-fi:n är ett SD-kort och på det lagrar jag små jpg-bilder och på CF-kortet lagrar jag RAW. I fickan har jag en HTC HD 2 som agerar som en hotspot. Jag måste ha bildvisningen i kamerans skärm på SD-kortet och de bilder som jag låser med kamerans låsknappp skickas enligt den inställning som jag valt i Eye-fi-programvaran.

Jag brukar skicka bilder direkt från kameran till min bildbank (Imagedesk), som automatimporterar och publicerar bilderna, och i periodpaus/halvtid så laddar jag upp bilder som jag redigerat från RAW-filerna och byter ut de bilder jag skickat upp direkt från kameran. Av någon underlig anledning så sätter jag inte kompositionen eller horisontlutningen direkt i kameran och måste korrigera detta i datorn. ;-)

Klart en rolig grej :)
 
Det kanske var dig Morgan träffade? (Fast du är väl inte från Norrköping...?)

Nope.... :)
Det var en grabb ifrån Norrköpingsposten och han var i Göteborg på hästhoppningen men kilade över till SM finalerna i Futsal där ett tjejlag ifrån Norrköping var med i slutet.
Och han hade en router men nämnde att man kunde använda en telefon.
 
Intressant nu när det börjar att dyka upp nätverk över hela stan som man kan koppla upp sig emot och skicka bilder.
Hittar dock inget Eye-fi på ett CF kort, eller finns det något som typ en adapter?
Jag har ju bara 2 CF platser i kameran.
När ni skickar bilder via nätet, vilken storlek skickar ni?
 
Eye-Fi finns bara som SD-kort. SD-till-CF-adapters har jag sett hos webbutiker, men det var ett tag sen. Jag vet inte var man kan hitta sådana nu.

Med alla utom de dyraste Eye-Fi-korten måste man konfigurera kortet i en dator så att det kan koppla up sig mot en router, så det går inte att använda vilket router som helst på stan.

De dyrare versionerna av Eye-Fi har "hotspot access", vilket jag tolkar som att de är förkonfigurerade för en del öppna nät. Man måste prenumerera på den tjänsten efter första året.

Mer info här.
 
De dyrare versionerna av Eye-Fi har "hotspot access", vilket jag tolkar som att de är förkonfigurerade för en del öppna nät. Man måste prenumerera på den tjänsten efter första året.
Ja, om man vill ha tillgång till AT&Ts hotspots i USA måste man prenumerera på det. Inte om man vill använda öppna nät i Sverige.
 
Ja, om man vill ha tillgång till AT&Ts hotspots i USA måste man prenumerera på det. Inte om man vill använda öppna nät i Sverige.

Problemet med att använda öppna nät (i Sverige eller annorstädes) är att man måste använda en dator för att konfigurera kortet för varje nät, vilket är lite bökigt.

Det är åtminstone så jag tolkar Eye-Fi:s egen beskrivning av hur deras kort fungerar. Jag har inget Eye-Fi-kort själv så jag kan inte prova. Någon här som kan bekräfta eller dementera?
 
Problemet med att använda öppna nät (i Sverige eller annorstädes) är att man måste använda en dator för att konfigurera kortet för varje nät, vilket är lite bökigt.
Varför tror du det? På sidan du länkar till står det ju "In addition, the card will upload from any open network". Precis som en mobiltlefon med wifi letar den alltså efter öppna nät och kopplar automatiskt upp sig så fort den hittar något.
 
Du kan bekräfta att det fungerar så, alltså?

Installationsinstruktionerna här antyder något annat.

Nåväl, jag får väl köpa mig ett kort och prova lite.
 
"You have now enabled your Eye-Fi Card to take advantage of supported hotspots."

Då är frågan vad som menas med "supported hotspots".

Jag tror att det blir svårt att reda ut det här utan att köpa en Eye-Fi-kort ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.