Annons

Skeva färger när jag sparar? Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Boondock

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är ganska ny i PS så jag behöver tips på hur jag ska lösa ett problem. När jag sparar bilder till fotosidan brukar jag använda "save for web&devices" för att kunna kontrollera hur många k bilden blir. När jag gör det får jag heeelt annorlunda färger, speciellt om jag har mycket rött i bilden. Två frågor - vad beror det på och hur kommer jag runt det? Har skärmdumpat orginal+sparad bild.
Tacksam för svar.
/Malin
 

Bilagor

  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    19.4 KB · Visningar: 183
Hej Malin,

När du sparar bilder för web måste du se till att rutorna "Embed Color Profile" och "convert to sRGB" är förbockade. Den första talar om för PS att bildfilen skall innehålla information om vilken färgrymd bilden skall tolkas i och den andra att bilden skall sparas i färgrymden sRGB som är en lämplig färgrymd för bildskärmar.

Man kan se det som att varje pixel i bildfilen innehåller information om vilken färg pixeln skall ha i form av tre koordinater och färgrymden är det koordinatsystem som de skall sättas in i för att erhålla rätt färg. Om information om vilken färgrymd som skall användas saknas och en annan färgrymd används kommer pixelns koordinater motsvara en annorlunda färg.

Hoppas det hjälper!
/ Mårten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.