Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SKatt på frilands jobb .... osv
- Trådstartare daniel81
- Start datum
mrsandin
Aktiv medlem
Löser du in dessa på banken å tar ut dem i kontanter så syns ju detta inte på några konton. så teoretiskt sett så blir det nästan omöjligt att se att du fått pengar, fast detta får man ju inte säga så myndigheterna hör. risken att bli upptäckt är extremt liten såvida inte någon skattmas är här inne å snokar på fotosidan. säkert inte alls omöjligt.
marcus_kallander
Aktiv medlem
Banker rapporterar inte till skatteverket, utan till FI (Finansinspektionen) och detta endast vid belopp över 110 000 SEK...
mrsandin
Aktiv medlem
Skulle faktsiskt rekommendera dig att registrera dig som näringsidkare och fixa en FA-skattsedel. Då får du även lyfta momsen på allt du köper in till verksamheten. har själv haft FA-skatt i några år och ångrar mig verkligen inte. Absolut värt besväret, åsså får du lära dig hur företagande fungerar.
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Jag har en erfarenhet med check från USA.
Banken (Nordea) betalar inte ut kontant. De sätter bara in pengar på ett konto. Och du måste ha minst lika mycket på ditt konto som checken är på...
Jag hade tur. Jag hade den summa som krävdes...
/Patrik
Banken (Nordea) betalar inte ut kontant. De sätter bara in pengar på ett konto. Och du måste ha minst lika mycket på ditt konto som checken är på...
Jag hade tur. Jag hade den summa som krävdes...
/Patrik
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Om du rent hypotetiskt deklarerar din "inkomst av hobbyverksamhet" som detta räknas som kan du i vissa fall göra begränsade avdrag för förslitning av utrustningen du använder. Du kan också spara göra avdrag för förluster i din hobbyverksamhet, dock inte omedelbart utan mot framtida vinster.
Du skall också betala egenavgifter på din inkomst, vilka iofs kan dras av på annat ställe i deklarationen.
Gå in på www.rsv.se och sök på "hobbyverksamhet" så får du mer info
Blir med andra ord inte speciellt mycket över av dina 10.000 om du deklarerar inkomsten. Tyvärr uppmuntrar skattesytemet inte verksamhet i den här formen.
Överlag är det mycket bätter att bedriva verksamheten i bolagsform som diskuterats ovan. Då har du större frihet att använda intäkterna i din verksamhet till inköpå av film och utrustning utan moms eller skatt.
mvh
Fredrik Persson
Fredrik Persson
Du skall också betala egenavgifter på din inkomst, vilka iofs kan dras av på annat ställe i deklarationen.
Gå in på www.rsv.se och sök på "hobbyverksamhet" så får du mer info
Blir med andra ord inte speciellt mycket över av dina 10.000 om du deklarerar inkomsten. Tyvärr uppmuntrar skattesytemet inte verksamhet i den här formen.
Överlag är det mycket bätter att bedriva verksamheten i bolagsform som diskuterats ovan. Då har du större frihet att använda intäkterna i din verksamhet till inköpå av film och utrustning utan moms eller skatt.
mvh
Fredrik Persson
Fredrik Persson