ANNONS
Annons

Skarpare med TC?

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Hade lite tråkigt ikväll så jag tänkte testa hur mycket sämre mitt nyinköpta 300/4L IS blev med min Sigma EX 1.4 APO DG. Till min förvåning så var objekivet skarpare med TCn. Gjorde om testet för att se om det bara var tillfälligheter. Samma sak, gjorde om igen och likdant då också. Jag kanske gör fel? Jag gör så här:

Riggar ett A4 på väggen, belyser det. Går iväg ca 3m, knäpper bilder vid 420mm f/5.6, f/8 och f/11. Tar av convertern och går närmre för att få samma utsnitt tar 3 nya bilder vid f/4, f/5.6 och f/8.

Samtliga bilder blir skarpare vid 420mm. Gjorde en snabb googling och det verkade som om nån kille hade haft samma huvudbry på photo.net.

Nån av er som kan förklara det här?

Justera fokus

Problemet kan vara att du inte har rätt fokus. AF kan vara lite felkalibrerad. När du använder tc får du en mindre effektiv bländare som ökar skärpedjupet. För att kolla om detta är fallet ska du jämföra vid samma bländare dvs blända ner ett steg när du kör utan tc. Testa detta först!

Blev något nervös när du sa att jag skulle kontrollera fokus. Skrev ut en fokustestkarta och fokus satt där den skulle. Gjorde om testet med en hundring och idag blev testet det förväntade - betydligt skarpare utan TC än med. Vid f/8 var den fortf. skarpare utan TC (om än försumbart).

Tack för svaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar