Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpare bilder utan korn...

Produkter
(logga in för att koppla)

Chill Bill

Medlem
Finns det något sätt att få mindre korniga bilder men samtidigt få dom skarpare? Mina bilder tenderar att bli väldigt korniga i digitalt format.. speciellt mörka bilder. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att få dem mindre korniga?

Lång slutartid, högt ISO och underexponering är säkra sätt att öka bruset.
Det finns program som t ex Noise Ninja och Neat Image som rensar brus och skärper samtidigt.
Dock måste man vara försiktig när man använder dessa program, det blir lätt en onaturlig känsla om man tar i för mycket.

ok..

Jag har fixat Noise Ninja och Neat Image nu.. finns det någon bra sida med tutorials eller liknande som man kan använda för att komma igång med det? För om ja ska va helt ärlig så fattar ja inte så mycket hahaha

Kolla här:
http://www.picturecode.com/profiles.htm

Där finns profiler för olika kameror.
Förhoppningsvis finns din med. Men du måste ändå hålla koll på vad som händer.

Ett tips är att duplicera lagret i PS innan du kör Noise Ninja. Då kan du ändra opacitet efteråt för att uppnå önskad effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar