Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpa objektiv med skala 1:1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Har nu Nikkor 35mm 1:1.4

Funderar på Nikkor 60mm 2.8. som också har skala 1:1. Är den skarpare?

Eller finns det andra 1:1 objetiv som slår Nikkor 35mm 1.4, när det kommer till ren skärpa?

Kollar man photodos (http://photodo.com/) siffror så får ju MF 35/1.4 (finns det nån AF-version?) 3.9. Nikkor 60/2.8 Micro får 4.2. Tamron 90/2.8 4.3. Sen kanske man ska titta på MFT-kurvorna åxå, men...

De flesta makroobjektiv är mycket skarpa. Det är nog inte är en allt för vågad gissning att de flesta makroobjektiv är minst lika bra eller bättre vad gäller skärpa.

AF-Nikkor 60/2.8 är väldigt skarpt. Dock är bokehn inte den snyggaste (som ofta är fallet med makro-objektiv), men är det ren skärpa du vill ha blir du nog inte besviken på 60/2.8.

schaki skrev:
Har nu Nikkor 35mm 1:1.4

Funderar på Nikkor 60mm 2.8. som också har skala 1:1. Är den skarpare?

Eller finns det andra 1:1 objetiv som slår Nikkor 35mm 1.4, när det kommer till ren skärpa?
Mig veterligen så ger inte 35 1,4 skala 1:1. Skärpemässigt lär den dock vara en bra optik. Jag tror dock att 35 2,0 af inte ligger lång efter, den har dessutom ovanligt kort närgräns för att vara en 35:a, 25 cm. Vad gäller skarpa objektiv som ger skala 1:1 så rekomenderar jag Sigmas 150 2,8 en mycket skarp optik. Nikons 60 mm är också en mycket bra optik. Generellt så presterar nästan alla macrogluggar bra. Själv föredrar jag telemacron som ger längre arbetsavstånd och luddigare, mörkare bakgrunder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto