Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skarpa bilder med diaskanner
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
Linmajon
Aktiv medlem
Så skarpa som vadå? Du kanske får precisera dig lite...
Ett skarpt negativ är ju bra att ha.. Sen är det bara att scanna. Ett par tips:
Scanna alltid med scannerns högsta upplösning, typ 2800dpi. Spara i .TIF.
Förminska bilden i ex. photoshop. Helst i hela multiplar av storleken, ex. 50% eller 25% av ursprungsstorleken, annars måste PS interpolera en massa pixlar.
Justera färger och kontraster tills det ser perfekt ut (med kurvor&nivåer).
Oskarp mask (radie 0.5, 70-100%) lägger man på strax innan man sparar bilden i jpg, kvalitet 8-10 ungefär.
Nu SKA det bli en skarp liten bild på bildskärmen om man ser den i 100%, om det inte är nåt fel på scannern...
Ett skarpt negativ är ju bra att ha.. Sen är det bara att scanna. Ett par tips:
Scanna alltid med scannerns högsta upplösning, typ 2800dpi. Spara i .TIF.
Förminska bilden i ex. photoshop. Helst i hela multiplar av storleken, ex. 50% eller 25% av ursprungsstorleken, annars måste PS interpolera en massa pixlar.
Justera färger och kontraster tills det ser perfekt ut (med kurvor&nivåer).
Oskarp mask (radie 0.5, 70-100%) lägger man på strax innan man sparar bilden i jpg, kvalitet 8-10 ungefär.
Nu SKA det bli en skarp liten bild på bildskärmen om man ser den i 100%, om det inte är nåt fel på scannern...
Senast ändrad:
Linmajon
Aktiv medlem
Det svåraste tycker jag är att få till ett riktigt skarpt och perfekt exponerat negativ. Man måste alltid vara riktigt noga med skärpan och att hålla kameran still. Objektivet har också stor betydelse (kanske största) för skärpa och kontraster. Slarvar/glömmer man det ena eller andra blir det ofta bra ändå, men ytterst sällan helt perfekt...
globaljuggler
Aktiv medlem
Den enda nackdelen med tif torde vara att filerna blir tämligen stora. Denna nackdel kan jag dock gärna leva med.
mipert
Aktiv medlem
PSD är ett bra val för bilder som skall bearbetas.
Det är ett komprimerande format (ingen kvalitetsförändring) som gör det möjligt att spara lager, kanaler och allt man kan vilja ha.
Du kan inte välja komprimeringsgrad.
TIFF och EPS är ickekomprimerande och lämpar sig bra för filer som skall gå till tryck.
TIFF är också ett standardformat som fungerar i alla program utan problem, Word, PageMaker, Microsoft Photo Editor med flera.
EPS använder jag endast för tryck om det är vad tryckeriet ber om.
Det är ett komprimerande format (ingen kvalitetsförändring) som gör det möjligt att spara lager, kanaler och allt man kan vilja ha.
Du kan inte välja komprimeringsgrad.
TIFF och EPS är ickekomprimerande och lämpar sig bra för filer som skall gå till tryck.
TIFF är också ett standardformat som fungerar i alla program utan problem, Word, PageMaker, Microsoft Photo Editor med flera.
EPS använder jag endast för tryck om det är vad tryckeriet ber om.