Annons

Skarpa bilder med d90?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Hej!Jag fotar med en Nikon d90 och jag har riktiga problem med att få skarpa bilder.

Jag har därför lite frågor vad gäller runt tekniken m.m. kring själva fotande.

Vad gäller ISO så har jag tolkat det som att det blir brusigt då man går för högt. Stämmer detta och vad är för högt? vart går gränsen? vart "bör" man ligga? och gller detta även om man liiger för lågt?

Det andra handlar om slutartiden. vad gäller där egentligen. vart bör man ligga om man fotar utan stativ? när bör man börja använda stativ?

När jag fotar så brukar jag ha ISO på ca 400 och slutartiden brukar jag ej dra ned lägre än 80 kan detta ha något med saken att göra? Jag brukar även ha lågt bländar tal ca f1,8-4 någonstans. Skall jag höja slutartiden till ca 120-150 och ha bländaren på ca f7-11? Detta ger en mörk bild anser jag, men skall jag då istället kräma på med lite extra blixt eller vad?

Oj oj detta blir rörigt och jag är inte så bra på att förklara saker och ting men jag hoppas iaf att någon där ute försår typ vad jag menar. Jag förstår även att det inte finns någon exakt formeln där allt blir perfekt, då omgivningens ljus m.m. spelar in. Men jag vill endå veta typ att man bör inte ha ISO varken högre eller lägre än bla bla bla och slutartiden bör ligga runt bla bla bla. Ändrar du bla bla så kan du rikta blixten mot bla bla eller köra med en bla bla.... Hehehehe så nu förstår ni säkert ännu mer hehehe :)

Tacksam för hjälp MVH: Markus Fischer.
 
Hej!Jag fotar med en Nikon d90 och jag har riktiga problem med att få skarpa bilder.

Jag har därför lite frågor vad gäller runt tekniken m.m. kring själva fotande.

Vad gäller ISO så har jag tolkat det som att det blir brusigt då man går för högt. Stämmer detta och vad är för högt? vart går gränsen? vart "bör" man ligga? och gller detta även om man liiger för lågt?

Ju högre iso, desto mer brus. Vad som är för högt är en smaksak.

Det andra handlar om slutartiden. vad gäller där egentligen. vart bör man ligga om man fotar utan stativ? när bör man börja använda stativ?

Det beror på hur stadig du är på handen, hurvida ditt motiv rör på sig samt vad du har för brännividd. En klassisk tumregel är att man inte bör gå lägre än 1/brännvidden i slutartid vid handhållet. Översatt till din digitalkamera blir det 1/1.5*brännvidden. Så, fotar du med ett 50mm-objektiv bör du hålla dig över 1/75s i slutartid. Men kortare skadar inte, jag skulle troligen köra på 1/125s då jag är ganska darrhänt.

Vidare är de flesta objektiv mindre skarpa på extrema bländaröppningar, dvs låga eller höga tal. Skarpast brukar det vara runt f8 ungefär.
 
Håller med Jesper.

De flesta objektiv kräver dessutom ett par stegs nedbländning för att teckna skarp. På min d90 hittade jag den fiffiga funktionen för autoiso. Jag kör med nikons fina 35/1,8 och använder bländarförval (A-läget a=aperture) och har ställt in kameran så att den automatiskt höjer iso om tiden blir längre än 1/100 sek. Jag kan då styra skärpa och skärpedjupet genom att välja bländaren själv och låta kameran ta hand om resten. Jag har ofta kameran på f5,6 när det är ljust utomhus och anpassar sedan vartefter ljuset ändras.

Jag tycker att d90 funkar bra till åtminstone iso 1600, och även att bilder på ännu högre iso blir användbara.
 
Senast ändrad:
När jag fotar så brukar jag ha ISO på ca 400 och slutartiden brukar jag ej dra ned lägre än 80 kan detta ha något med saken att göra? Jag brukar även ha lågt bländar tal ca f1,8-4 någonstans. Skall jag höja slutartiden till ca 120-150 och ha bländaren på ca f7-11? Detta ger en mörk bild anser jag, men skall jag då istället kräma på med lite extra blixt eller vad?

Tacksam för hjälp MVH: Markus Fischer.

Kontrollera att fokus ligger på rätt ställe. Läs manualen är någon guide kring Autofokus på nätet. Det finns en guide för D90'n på www.kenrockwell.com (bra grunder men ta honom med en gnutta salt).

Ang. bländare. Stora bländare (så som 1,8-->2,8) ger kort skärpdjup medan mindre ger längre. Ett objektiv med hög ljuskänslighet tenderar att bli skarpa något nedbländade (typ 5,6)

Kolla också vilket filformat, upplösning du använder.(RAW ger större frihet men kräver också bearbetning).
 
Håller med Jesper.

De flesta objektiv kräver dessutom ett par stegs nedbländning för att teckna skarp. På min d90 hittade jag den fiffiga funktionen för autoiso. Jag kör med nikons fina 35/1,8 och använder bländarförval (A-läget a=aperture) och har ställt in kameran så att den automatiskt höjer iso om tiden blir längre än 1/100 sek. Jag kan då styra skärpa och skärpedjupet genom att välja bländaren själv och låta kameran ta hand om resten. Jag har ofta kameran på f5,6 när det är ljust utomhus och anpassar sedan vartefter ljuset ändras.

Jag tycker att d90 funkar bra till åtminstone iso 1600, och även att bilder på ännu högre iso blir användbara.

Ah oki jag har ett fast 50mm f1.8D tror ´jag det är eller om de var ad. som om jag kör ISO på auto och slutartid som ej går under ca 120 samt en bländare på ej under 5,6 ca så "borde" det bli bättre?
 
När jag fotar så brukar jag ha ISO på ca 400 och slutartiden brukar jag ej dra ned lägre än 80 kan detta ha något med saken att göra? Jag brukar även ha lågt bländar tal ca f1,8-4 någonstans. Skall jag höja slutartiden till ca 120-150 och ha bländaren på ca f7-11? Detta ger en mörk bild anser jag, men skall jag då istället kräma på med lite extra blixt eller vad?

Du har redan fått goda tumregler och råd härovan men ville bara tillägga att med ISO 400 och dagsljs så bör du kunna få bra exponeringar med rätt ljusmätning och d:eek: inställningskombination tid/bländare. Brukar inte vara några som helst problem. I bra ljus kan man lika gärna köra på ISO 200 och få korrekta exponeringar.
Men . . Om ljuset är knappt, bländaröppningen är liten och brännvidden stor (tele) då KAN du få problem även i bra dagsljus. Då får man plocka fram stativet vilket medger att du kan förlänga slutartiden - om inte motivet rör sig villsäga.
Lycka till!
/Göran
 
Jag får en känsla av att du har slutartiderna baklänges, men jag kanske bara misstolkar dina inlägg... Det ska ju vara 1/80, och 1/120, d v s ju större siffra, desto kortare tid (och lättare att hålla still).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.