Annons

Skarp zoom ca 24-70 finns det alternativ till Carl Zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)
Carl Zeiss zoomen (24-70) som jag funderade på förut verkar försvinna än mer i fjärran. Nu börjar den närma sig 20000:-.

Vill sony verkligen bara sälja kameror?

Nej, det får nog bli en tamronzoom 28-75 som rekommenderats tidigare i tråden.

kolla även sigma 28-70 2,8. Den får på dyxum än bättre betyg om jag inte missminner mig..Och är väl ytterligare lite billigare också tror jag..

Jag tar mig friheten att kapa tråden än en gång.

24-70 zoomen har hitills blivit en....70-200 Sigma....med frontfokus :(

Kom hem med den i eftermiddags efter drygt 2.5 timmes testande under 2 dagar (handlat på Mediamarkt Malmö, fantastiskt trevlig & kunnig fotopersonal)
Jag hade både min beercan och mitt CZ 135 objektiv med. Tyckte själv att den matchade CZ:n hyfsat bra, klart bättre än beercanen (och det var den jag ville ersätta).

Men när jag testade lite närmre härhemma så såg jag att den frontfokuserar lite. Så jag får återvända med den och få den justerad, annars så är detta ett riktigt bra objektiv.

Nästa vecka skall jag titta närmre på bland annat tamron 28-75. Fast jag börjar fundera på om inte ett 17-50 passar bättre, jag har ju en A700 och med tanke på cropfaktorn så bör det bli bättre vidvinkel.
Spannet mellan 50-70 mm får jag väl acceptera att jag saknar...jag får väl motionera lite fram och tillbaka för att kompensera detta.

Någon som har tamron/sigma 17/18-50/2.8 och kan berätta hur det presterar?

Tack på förhand!!

Någon som har tamron/sigma 17/18-50/2.8 och kan berätta hur det presterar?

Tack på förhand!!

Sitter på A700 + Tamron 17-50/2.8 och är toknöjd. Det är inte lika skarpt som Tamron 90/2.8 men för att vara en zoom så är den grymt skarp.
Är glad att jag höll mig till 17-50 då vidvinkeln är ok på A700, men 25 mm känns inte som vidvinkel.
Rekomenderas varmt, du kommer inte ångra dig.

Kapningen av tråden fortsätter.

Helt plötsligt dök ett Tamron 70-200 upp igår. Förra veckan hette det att det inte fanns något i Europa och att det kunde ta månader innan det kom in igen.
Så jag åkte iväg och bytte mitt Sigma till Tamronen istället.
Mellan dessa två ex så är det en markant skillnad speciellt vid 200mm och full öppning. Sigman får aldrig till något skarpt medans Tamronen blir riktigt bra.
Dock så låter den mer och känns lite plastigare. Vad det gäller fokushastigheten så märkte inte jag någon skillnad.

Det hade även kommit in ett Tamron 28-75/2.8 som jag passade på att prova.
Men det måste ha varit ett riktigt måndagsexemplar, för det var först vid f7.1 som det blev acceptabel skärpa.

Får det vara så stor skillnad egentligen? har läst många omdömen där det är skarpt vid full öppning.

Tills vidare så använder jag mitt Sony 16-105, fast det är ju uppe på f5.6 redan vid 75mm så vill jag ha korta skärpedjup så är detta inte ett alternativ.
Fast å andra sidan vid så här korta brännvidder kanske det inte spelar så stor roll.

Fortsätt gärna med egna omdömen och tips. Det uppskattas verkligen.

Min shopping har bubblat ner till Tamron 28-75 vs Sony 50/1.4. Sony-gluggen zoomar ju inte så bra men är rätt liten och smidig, tror att jag kan leva med den som "gå-omkring-zoom". Någon annan som har en kommentar om Tamron 28-75, helst på FF? Dessutom - ska man ta Sonys 50a eller Sigmas nya jätteburk?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto