Annons

Skarp zoom ca 24-70 finns det alternativ till Carl Zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)
För att det är gammal och inte så bra? ;-) Hursom - spännande med detta låga pris, undrar om det kommer en Sony 24-105/4 SSM inom kort...

Definitivt inte, har både beercan, 50 "normal", 50mm makro samt 100mm makro som är i samma ålder (har även 28-85/3.5-4.5 men denna tycker jag presterar lite sämre).
Dessa objektiv är jag mycket nöjd med.
Omfånget på minibeercanen är lite för litet och sen skulle jag vilja ha ett mer ljuskänsligt objektiv också.

För att komma tillbaka till ämnet (24-70 zoom) så blir det nog en tamronzoom (28-75/2.8).
Jag kan ju då få in en ny tamron 70-200/2.8 utan att för den skull betala mer än vad en Carl Zeiss kostar.

Jag hade ju drömmar om att någon gång köpa en Sony 80-200/2.8, men 19000:- är lite för mycket, vilket 16000:- för en 24-70 zoom också är.
Jag är ju bara en amatör (vilket frugan mycket förståndigt påpekar så fort jag vill köpa objektiv).

Vad är skillnaden, bildmässigt, mellan en tamron och sony?
Sonyn lär vara skarp och efter vad jag har hört och läst så skall tamronen också vara det. Men är de lika skarpa?
Hur är de med färger, kontrast, osv ?

Tamronzoomen är ett bra alternativ tycker jag.
Om du är ute efter skärpa så fundera också på 28-135mm begagnat (dock inte lika ljusstarkt) eller 28-70 G.

70-200 tycker jag är helt onödigt för en amatör om du inte behöver F2.8 Köp ett begagnat beercan i mint-skick istället. Kurt sammanfattar det hela ganska bra tycker jag:

(Det räcker om du läser "conclusion" längst ner.)

http://www.newcamerareview.com/minolta__af_70_210mm_f_4__reviewid25.html

http://www.newcamerareview.com/sony_70_200mm_f_2_8_g_reviewid219.html

Tamronzoomen är ett bra alternativ tycker jag.
Om du är ute efter skärpa så fundera också på 28-135mm begagnat (dock inte lika ljusstarkt) eller 28-70 G.

70-200 tycker jag är helt onödigt för en amatör om du inte behöver F2.8 Köp ett begagnat beercan i mint-skick istället. Kurt sammanfattar det hela ganska bra tycker jag:

(Det räcker om du läser "conclusion" längst ner.)

http://www.newcamerareview.com/minolta__af_70_210mm_f_4__reviewid25.html

http://www.newcamerareview.com/sony_70_200mm_f_2_8_g_reviewid219.html

Väldigt bra information. Stort tack.

Hela hemsidan var en guldgruva för Sony/Minolta ägare.

I nuläget så är sonys 70-200 utesluten, men sen är frågan om jag skall ge mig på en tamron eller börja använda beercanen lite mer.

Låter förmodligen väldigt konstigt att jag ens funderar på att köpa ett nytt, men jag är inte riktigt nöjd med beercanens skärpa och vill ha ett som är skarpare.
(Hmm, nu kapar jag tråden själv, var från början inne på 24-70 men sitter nu mest och tänker på 70-200)

Tamronzoomen är ett bra alternativ tycker jag. Om du är ute efter skärpa så fundera också på 28-135mm begagnat (dock inte lika ljusstarkt) eller 28-70 G.
Jag är också inne på Tamron. Känns som billig och bra. Sigmas nya lite oklar än men HSM låter bra. Minolta 28-70 G skulle jag gärna köpa om priset var rätt, gillar att den inte ändrar längd vid zoom. Närgräns och AF är värre och eftersom dom jag hittat ligger närmare Zeiss i pris än dom andra så blir det nog tyvärr ingen sån.

En 70-200/2.8 är en grym glugg men jag tycker den är för stor (kanske Tamrons är lite mindre?) Själv valde jag Minolta 200/2.8, lika liten som t.ex. Canon 70-200/4 och skarp och trevlig. Jag använder nästan altid ändlägena på dom zoomar som jag ägt, tycker det är enklare att fota med fasta gluggar. Om storleken inte spelar så stor roll så är en 70-200/2.8 svårslagen. En extrabonus är att man kan sätta på en 2x TC och få en 140-400/5.6 med fungerande AF och allt...

En 70-200/2.8 är en grym glugg men jag tycker den är för stor (kanske Tamrons är lite mindre?) Själv valde jag Minolta 200/2.8, lika liten som t.ex. Canon 70-200/4 och skarp och trevlig. Jag använder nästan altid ändlägena på dom zoomar som jag ägt, tycker det är enklare att fota med fasta gluggar. Om storleken inte spelar så stor roll så är en 70-200/2.8 svårslagen. En extrabonus är att man kan sätta på en 2x TC och få en 140-400/5.6 med fungerande AF och allt...

Jo, men värt det priset om man fotar som amatör? Om jag hade varit Rickard och velat köpa en bra telezoom hade jag valt Sony 70-300 G SSM, ett mycket bra objektiv för ett rimligt pris.

Jo, men värt det priset om man fotar som amatör?
Givetvis en omöjlig fråga att svara på oavsett om man är amatör eller professionell, är väl snarare en funktion av vilken ekonomi man har att tillgå.
Om jag hade varit Rickard och velat köpa en bra telezoom hade jag valt Sony 70-300 G SSM, ett mycket bra objektiv för ett rimligt pris.
Jag har ägt Canon 70-300 DO som jag tror är minst lika bra och ändå inte varit helt nöjd med den (men nästan, har faktiskt konstigt nog ägt 2 exemplar). Beror ju på hur man fotar. Om jag skulle börja sukta efter något idag blev det nog en 70-200/2.8 eller nya 70-400 men det kommer långt ned på min lista, jag har mitt 200/2.8 som blir en 400/5.6 med TC, tycker det funkar hyfsat.

priserna för optik är rent larvigt höga... Även tredjeparts är ju svindyra... Man får hoppas valutan finns där i form av kvalitet...

fast jag kan inte riktigt få ur skallen att tillverkarna nog binder ris runt egen rygg. För säljandet av systemkameror kommer ju droppa då folk inser att systemkameran endast är en mjölkossa för optikinköpen ..

Med tiden går snacket bland svennarna att dom laggt ner och handlat kompaktare då systemare va för dyrt.. Det tror jag..

priserna för optik är rent larvigt höga... Även tredjeparts är ju svindyra... Man får hoppas valutan finns där i form av kvalitet...

fast jag kan inte riktigt få ur skallen att tillverkarna nog binder ris runt egen rygg. För säljandet av systemkameror kommer ju droppa då folk inser att systemkameran endast är en mjölkossa för optikinköpen ..

Med tiden går snacket bland svennarna att dom laggt ner och handlat kompaktare då systemare va för dyrt.. Det tror jag..

Jo men du vet ju ockå om att en bra optik håller värdet ganska så bra. Man kan ju sälja i andra hand för nära nypriset.

Ja du har rätt där... Optiken håller sitt värde.. I frustrationen över tom plånbok så tänkte inte hjärnan.. Så givetvis har du rätt...

Ja du har rätt där... Optiken håller sitt värde.. I frustrationen över tom plånbok så tänkte inte hjärnan.. Så givetvis har du rätt...

Det trista är ju att det är så grymt svårt att hitta just riktigt bra objektiv i andra hand. Iof inte så konstigt, de som skaffar dem behåller dem till the bitter end.
När någon kommer ut till försäljning förvinner de samma dag.

priserna för optik är rent larvigt höga... Även tredjeparts är ju svindyra...
Visst kan man tycka att objektiven är dyra, men de tillverkas ju inte i en helautomatisk maskin. Det ligger mycket arbete bakom med glastillverkning, slipning av linser, metallbearbetning, plastgjutning och montering. Det är många moment i flera fabriker och mycket görs för hand. Om det bara tillverkas några hundra, eller några tusen, exemplar av en objektivtyp går det inte att automatisera så mycket, så hur tillverkaren än gör blir det dyrt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto