Annons

Skarp vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Hej,

jag vill ha tips på en skarp vidvinkel till en Dynax 5D. Bör vara runt 15-20. Helst inte (alltför) dyrt. Omöjlig ekvation, jag vet, men har någon tips?
 
Jag har nyligen köpt ett tamron 17-50 f2,8 som jag är nöjd med. Det är väl mer en normalzoom än vidvinkel men skarp och bra, helt ok skärpa redan på största bländare.
Den kostar ca 4500:- ny.
//Anders
 
Lite oklart om du söker ett objektiv med fast brännvidd eller en zoom...?
En 'prime' är säkert skarpare, men så vidvikligt för en crop-sensor kan vara problematiskt - och jag har ingen personlig erfarenhet, så jag föreslår zoom istället :)

Jag har en Sigma 12-24 som jag är extremt nöjd med. Den är designad för full-frame (har a900 nu, 7D då jag köpte sigman), och det har några för- och nackdelar:
+ Den är bra, med lite distorsion, även på full-frame, och på en crop-sensor kommer du att utnyttja den bästa delen av objektivet (mitten)
- Ett objektiv för full-frame är större och dyrare än ett designat för en mindre sensor.

Om du tror att du ev. skaffar en FF kamera i framtiden, är Sigman säkert ett bra val, annars kan objektiv designade specifikt för APS-C vara intressanta; Tokina 12-24 f/4 var ett alternativ när jag skaffade Sigman.

Sigman har förresten en annan 'finess' värd att nämna: det är svårt (för att uttrycka det lindringt) att montera filter. Om du vill använda polarisering, grad-ng, etc filter lönar det sig att surfa lite först och kolla möjligheterna...

Oj, förslag på inköpställe ännu: Själv köpte jag på tyska ebay, och objektivet anlände i sin originalväska i perfekt skick. Samma regel gäller förstås som på andra auktioner: var försiktig (många sålda saker med nära 100% belåtna kunder, eller nåt annat som för dig att lite på säljaren).

Mvh,
Marc
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.