Annons

Skapa bildspel för DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,
Jag undrar vilket program jag skall använda för ett skapa ett bildspel med digitalabilder?

Jag har alltså X antal bilder som jag vill visa i en sekvens, vissa bilder skall överlappa/tona över i varandra, helst vill jag naturligtvis lägga på ljud.

Tips och tricks efterlyses.
 
Photoshop Albums (går att göra riktigt snygga bildspel)
Ahead Nero Burning rom (Enkla bildspel som du får bläddra själv)
Photo2CD 1.1 (Shareware)
 
Såg först nu att frågan gällde bildspel för DVD och då räcker ThumbsPlus inte till.
 
Gratis Moviemaker!

Om du har Windows XP, så använder du enklast Windows Moviemaker som ingår i XP. Det är egentligen ett videoredigeringsprogram som har allt ifrån snygga övergångar till bildeffekter så som t.ex. gammal film m.m.

Det är lika lätt att använda det till stillbilder som till videofilm (samtidigt om du så vill). Du kan med lätthet lägga in musik och egen speakertext tillsammans med dina stillbilder och ev. video.

För och eftertexter samt texter på existerande bilder/film eller emellan bilderna/videoklippen är en baggis att fixa.

Som sagt var är den gratis, och resultatet kan sparas på datorn, eller brännas på t.ex. en CD med mycket gott resultat.

Jättekul och jätteenkelt.

Här hittar du mer om Windows Moviemaker: www.microsoft.com/windowsxp/moviemaker/default.asp

Innan du sätter igång, uppdatera Windows Moviemaker via Windows update först.

Ett annat tips om du har XP är att köpa till ett programpaket som heter Plus Digital Media Edition från Microsoft. I det paketet finns bl.a. ett program som heter Photostory. Med Photostory gör du fina bildspel med bl.a. panoreringar/in och ut-zoomningar på ett väldigt enkelt sätt. Lägg till musik o speakertext och allt är klart. Du hittar DME på: www.microsoft.com/windows/plus/dme/dmehome.asp

En prova-på-version finns här: www.microsoft.com/windows/plus/dme/try.asp


/ Håkan
 
Tack för tipsen

Godkväll på er,
tack för de tips ni har lämnat, skall utvärdera ett antal av tipsen, främst det om Microsoft XPs funktioner.

Om du är intresserade av OpenSource alternativ så ta gärna en titt under http://sourceforge.net, välj Sök, ange DVD.
 
Har du provat DVD PictureShow v.2?
Själv har jag inte testat det än men dom som rekommenderade det till mig tycker det är kanon.
Man ska även kunna tillsätta musik till bildspelet.
Detta bildspel ska man kunna spela upp på en dvdspelare som klarar brända skivor.
 
Hej!
Yterligare ett tips, jag använder ett program som heter Proshow Gold som fungerar som det gjorde när man gjorde bildspel med projektorer, riktigt bra övertoningar det går att välja många varianter.
Eftersom jag tidigare gjort en del bildspel med projektorer var jag väldigt kritisk till alla de program jag testade, men fastnade för det här.
du kan ta ut resultatet i flera olika format.
här är en länk där du kan plocka hem ett demoprogram. http://www.photodex.com/products/proshow/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.