Jag har använt Min CEWE (japanphoto) program för windows samt Fujidirekt webbversion.
Min CEWE
- har väldigt bra fototryck som alternativ, de kan göra bäst slutresultat.
-Välj det bästa trycken, deras enklare tryck kan förstöra t.ex. människohud i skuggor m.m.
- Programmet är dock ganska buggigt och testa alltid att spara arbetet, öppna det igen och dubbelkolla att allt ser rätt ut - gör INTE cut&paste från andra program.
- Bortsett från att programmet är buggigt så är användarupplevelsen lite konstig, det mesta känns bakvänt.
Fujidirekt har jag jobbat mindre med...
- det känns över lag som en mycket bättre mjukvara.
- Man jobbar snabbare här och det är mindre strul.
- trycket är inte super men inte uselt. Det är bättre än det enklaste trycket från Min CEWE men inte bra nog för att t.ex återge brölopp eller fin natur. Men det duger jättebra till böcker till barn eller annat folk som inte är fotonördar.
På det hela taget, Min CEWE tar tre gånger mer tid än det borde att göra saker i, programmet är tänkt för att man följer mallar istället för att man tänker själv, och det är en soppa av buggar och usability fails. Men de levererar riktigt bra tryck när man ber om bästa kvalité. Fujidirekt är otroligt mycket bättre att jobba med, så för ett enklare tryck är de perfekta. Men trycket från dem har synbara brister.
Jag skulle välja Min CEWE om jag vet att trycket måste bli bra. Även om jag genuint ogillar deras usla mjukvara.