Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skanning APS film.
- Trådstartare blj
- Start datum
bildsten
Aktiv medlem
Jag har en 8800F och har inte hört att det finns hållare för APS-film. När jag skulle skanna 127-film (4x4) så gjorde jag en hållare av kartong, det borde gå att göra så med APS-film också. Ett annat alternativ kan ju vara att fotografera av filmen, men efterarbetet blir besvärligt om det är färgnegativ.
ztenlund
Aktiv medlem
Ah, det var du som köpte APS-film?
Skämt åsido så slog det formatet inte genom så bra - jag har också några rullar tagna med det, men förmodligen inga bilder jag kommer sakna.
Jag köpte faktiskt en ny kompaktkamera precis i den vevan när APS kom och jag var oerhört skeptisk. Därför valde jag en 135-kamera och man kan väl säga att jag fick rätt. Någon gång ska man ha det också.
Det är ju egentligen ingen skillnad på filmen per se, förutom att den har andra mått och normalt sett förvaras inrullad i kassetten. Ska man köra den i en flatbädd måste man ju antingen ha en massa film utdragen eller dra ut rubbet och klippa den. Att tillverka en hållare borde väl i sig inte vara ogörligt.
blj
Aktiv medlem
Jag har en 8800F och har inte hört att det finns hållare för APS-film. När jag skulle skanna 127-film (4x4) så gjorde jag en hållare av kartong, det borde gå att göra så med APS-film också. Ett annat alternativ kan ju vara att fotografera av filmen, men efterarbetet blir besvärligt om det är färgnegativ.
Hej får prova göra en hållare av kartong eller något plastmaterial.
I ramen för 120 film kunde man få plats med flera remsor.
Tack för tipsen.
blj
Aktiv medlem
Ah, det var du som köpte APS-film?
Skämt åsido så slog det formatet inte genom så bra - jag har också några rullar tagna med det, men förmodligen inga bilder jag kommer sakna.
Jag hann väl ta ett 20 tal filmer visst var jag också lite skeptisk
men säljaren på Expertfoto fick mig att köpa en ändå.
blj
Aktiv medlem
Det finns APS-enhet till Nikon Coolscan V bl.a. Det gick en på tradera för ett tag sedan men jag gjorde inga ansträngningar att köpa den eftersom jag inte äger någon APS-film. Om andra tillverkare hade APS-adaptrar vet jag inte.
Kollad på en del fotoföretag men hittade ingen adapter,
får tillverka en.
blj
Aktiv medlem
Jag köpte faktiskt en ny kompaktkamera precis i den vevan när APS kom och jag var oerhört skeptisk. Därför valde jag en 135-kamera och man kan väl säga att jag fick rätt. Någon gång ska man ha det också.
Det är ju egentligen ingen skillnad på filmen per se, förutom att den har andra mått och normalt sett förvaras inrullad i kassetten. Ska man köra den i en flatbädd måste man ju antingen ha en massa film utdragen eller dra ut rubbet och klippa den. Att tillverka en hållare borde väl i sig inte vara ogörligt.
Pappersbilder har jag på APS filmen det blir så olika kvalite på
bilderna förr beroende på om framkallningsvätskan var ny
eller gammal kul att se resultatet i datorn, Ett klokt beslut du tog
med 135 film.
Smw
Aktiv medlem
Äger en Canoscan 8800F med hållare för 120 film,135 film och diaramar.
Någon som känner till om det finns hållare för APS film till denna
eller om det går att skanna APS filmen på annat sätt.
Hej !
Börja på rätt ställe:
http://www.ebay.com/itm/APS-film-ho...249?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4195483799
//MW
blj
Aktiv medlem
Hej! Tack så mycket för länken till Ebay ska beställa en direkt,Hej !
Börja på rätt ställe:
http://www.ebay.com/itm/APS-film-ho...249?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4195483799
//MW
bra pris på den. mvh // Bo-Lennart
Smw
Aktiv medlem
Hej! Tack så mycket för länken till Ebay ska beställa en direkt,
bra pris på den. mvh // Bo-Lennart
Hej !
Va bra, var medveten om att när man handlar från US så brukar slutsumman bli
ca det dubbla pga dyra frakter, exportavgivter och andra konstigheter som absolut inte
säljaren kan rå för.
//MW