** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner för negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo M

Medlem
Söker en bra lösning för mina "analoga" bilder. Vill skanna negativ för att kunna göra "mörkrumsarbetet" i datorn, sedan printa ut. Vill inte skanna negen ett-efter-ett. Har hört att det finns skanners som kan ta en hel "negativficka" på en gång. Hur blir resultatet? För- och nackdelar? Någon som har erfarenhet kring detta och som kan rekommendera ngt som funkar för detta? Tusen tack :)

Har en canon 9950F som kan scanna 5 remsor film åt gången, så den klarar inte en hel 36 rulle men nästan. Helt klart mycket smidigare än min minolta dual scan elite IV diascanner som jag hade innan när det gäller att scanna många bilder. Bildkvaliteten är marginellt lite sämre på canonen än vad den var på den dedikerade diascannern men å andra sidan tar canonen bort damm och repor automatiskt om man vill vilket är en klar fördel om man ska scanna många bilder, köp ej en scanner utan denna funktion om du ska scanna mycket, funkar tyvärr ej på svartvitt dock.

Jag valde mellan canonen och en Epson 4990 photo, jag valde canonen pga. att den skulle vara lite skarpare plus ta mer film per omgång plus skulle ha bättre filmhållare. Skillnaden är nog rätt marginell igentligen om inte en smaksak, canonen är dessutom lite billigare var väl det som avgjorde till slut.

Ligger lite och lurar på att sälja min när jag sålt min mellanformatare, har tyvärr inte tid med analogt fast än jag vill. Så om modellen är nått för dig kanske du kan komma billigare undan. hoppas det sista inte ses som reklam. inte 100 koll på forumreglerna, hoppas jag slipper att göra bot :)

Hoppas det hjälpte lite, är det något mer specifikt du undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan

/Kalle

kmelin skrev:
Har en canon 9950F som kan scanna 5 remsor film åt gången, så den klarar inte en hel 36 rulle men nästan. Helt klart mycket smidigare än min minolta dual scan elite IV diascanner som jag hade innan när det gäller att scanna många bilder. Bildkvaliteten är marginellt lite sämre på canonen än vad den var på den dedikerade diascannern men å andra sidan tar canonen bort damm och repor automatiskt om man vill vilket är en klar fördel om man ska scanna många bilder, köp ej en scanner utan denna funktion om du ska scanna mycket, funkar tyvärr ej på svartvitt dock.

Jag valde mellan canonen och en Epson 4990 photo, jag valde canonen pga. att den skulle vara lite skarpare plus ta mer film per omgång plus skulle ha bättre filmhållare. Skillnaden är nog rätt marginell igentligen om inte en smaksak, canonen är dessutom lite billigare var väl det som avgjorde till slut.

Ligger lite och lurar på att sälja min när jag sålt min mellanformatare, har tyvärr inte tid med analogt fast än jag vill. Så om modellen är nått för dig kanske du kan komma billigare undan. hoppas det sista inte ses som reklam. inte 100 koll på forumreglerna, hoppas jag slipper att göra bot :)

Hoppas det hjälpte lite, är det något mer specifikt du undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan

/Kalle

Jag är själv ute efter en Canon 9950F och undrar vad du menar med att det inte går att skanna många svartvita bilder, eller var det damm-bortagningen du menade?

Själv tänker jag enbart använda den för att skanna 120-film, tycker du filmen ligger plant och är det smidigt att skanna in 120-film?

/ Marcus

Menar att damborttagningen inte fungerar på svartvitt, annars går det lika bra som färg. Tycker att det är smidigt att scanna 120-film vilket jag köpte den för, har i och för sig inget att jämföra med. Helt plant blir det väl aldrig utan speciella hållare, men det har dugit bra för mig, hänger i alla fall inte ner mot glaset och skapar newtonringar.

Kan skicka nån bild jag scannat om du vill, kanske lättare att bilda sig en uppfattning om hur den kan prestera då, lite halvstora så msn är nog bäst. Vill du ha nån bild skicka din msn i ett privat medelande

/Kalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar