Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall vi hjälpa varandra att våga plåta folk på stan...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag föreslår en tråd bland andra under "Lag, moral och etik" om detta, men ingen är ju dömd för en snäll bild på en ovetande person, så då är det ok, tills situationen är annorlunda.
 
Jag håller med... vi gör ju en kulturgärning o dokumenterar den tid vi lever i. Såna bilder brukar efterfrågas efter några decennier. Festklädda människor dokumenteras ofta, men vardagsmänniskor glöms lätt bort.

Med ett 300 mm går man väl inte så nära att nån känner sej hotad, man får väl bygga sitt gömsle så det smälter in i storstadsdjungeln.

Över en öl i nån paus så ska jag berätta ett o annat minne från smygfotoäventyr som grannen varit med om ;-)
 
Hustomten skrev:
Jag påstår fortfarande att vi inte behöver lov att publicera om vi inte misskrediterar folk.

Om inte jag mins helt fel så får man publicera bilder på människor i utstälningar odyl. utan att fråga personen om lov.
Men ska den publiceras i tex. tidningar så måste man be om lov.

Fotosidan fungerar ju som en utställningsportal av folks fotografier.
 
Det var en himla tur för mig att jag upptäckte den här tråden först idag. Det här skulle jag vilja ha varit med på, helt enkelt "rå ballt".

Många underbara bilder, svårt att rangordna dom. Nästa gång skall jag inte missa ett sådant här tillfälle.
Men en bajare, skall ha en grön mössa. Så är det bara…

Var får Du dina idéer ifrån Janne. Vi kanske skall ha ett utbildningspass i det här. Det finns ju många som skulle kunna hålla idet.

Sten
 
Det är en tunn linje man balanserar på när man själv anser sig kunna bedöma vad andra skulle tycka om att bli avbildade i olika situationer. Det finns bara ett sätt och känna sig riktigt säker och det är att fråga dom berörda.

Janne:
Jag tänker ta mig friheten att använda din bild som exempel för jag är ganska säker på att du inte tar illa vid dig ;-) Och det blev lite lättare nu när du själv tog fram den som exempel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=201820

Jag tänker även peka på en av mina egna bilder för att ni skall förstå att jag känner mig precis lika osäker, och att jag inte försöker måla f-n på väggen här.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=36711&pf=29213

Vad skulle då dom avbildade personerna kunna tycka om dessa bilder? Finns det en risk att dom skulle kunna bli väldigt ledsna? Det kan faktiskt vara så.

Låt oss leka med tanken att dessa personer hatar ensamheten som pesten. Låt oss tänka oss att ensamheten har plågat dessa personer en lång tid och detta hänger över dom som ett svart moln. Då är i alla fall jag ganska säker på att dom skulle må dåligt av att se dessa bilder, och än sämre av att dom finns att beskåda på Internet för vem som helst som har en dator till hands.

Visst är tanken jobbig? Det är nästan så jag funderar på att ta ned mina två bilder som skulle kunna peka på ensamheten på ett så tydligt sätt om man bara vrider och vänder på tankarna lite.

För att detta inte skall bli ett alltför deppigt inlägg i denna tråd tänker jag avsluta med att berömma alla bilder från denna träff. Många är bra. En del är rent förträffliga. Gatufoto ger enligt mig ett mycket trevligt motiv för ögat. Det blandar tankar, fakta och fiktion på ett kreativt sätt.

Tyvärr utövar jag det alltför sällan.
 
Det är nog bra att vi inte vet varifrån mina knäppa idéer kommer, men en fortsättning på detta måste det bli.

Då föreslår jag samma princip med att vi ger varandra "uppdrag" att fota utvalda personer med max 80mm brännviddmen att vi då inte får fråga om lov
 
Hustomten skrev:
Martin: Ute på stan kan man aldrig komma släpande med ett papper. Då kommer folk springa all världens väg. Kontrakt och papper funkar vid planerat foto, inte vid spontant gatufoto
Jag håller med dig, men det var kul att höra hur ni gjorde just den här gången. Jag har frågat lite fint och nöjt mig med det också, men det känns lite osäkert. Den gång det blir bekymmer är det ju svårare att bevisa nåt, men den dagen den sorgen! Svår gränsdragning dock... moralen och sunt förnuft säger en sak, lagen en annan.

Vad jag minns behövs fortfarande tillstånd för att publicera på Internet. Utställningsprincipen kan inte överföras till Internet rakt av vad jag vet, i och med att PUL finns. PUL rör inte en varnlig utställning, men så fort Internet kommer med så blir det aktuellt. Svårt att göra en bra gränsdragning...

Jag hoppas kunna hänga på nästa (för det blir väl en nästa?) gång!
 
Hansi:

Jag är väl medveten om balansgången och refererade själv till min bild i ett tidigare inlägg. Fast då som ett exempel på en bild som jag tyckte var helt ok eftersom den inte misskrediterar någon. Troligen skulle jag inte vilja publicera min bild om kvinnan enkelt kunde identifieras.

JAG har valt att sätta denna kvinnan i den situation som bilden speglar. Det säger inget om hur hon har det i verkligheten. Min bildkomposition kan mycket väl skapa en lögn. Då är det viktigt att personen är anonym, vilket jag anser att hon i denna bild är. Lika viktigt som om bilden råkar vara sann.
 
Hansi skrev:
Då är i alla fall jag ganska säker på att dom skulle må dåligt av att se dessa bilder, och än sämre av att dom finns att beskåda på Internet för vem som helst som har en dator till hands.

Hur stor är risken/chansen? egentligen? att någon hittar en bild på sej själv på fotosidan.se, den må vara välbesökt men det är väl i huvudsak fotonördar som kommenterar linjer o kompositioner.

Mycket tidigt i våra övningar bestämde vi att bilder på folk som äter var tabu...
 

Bilagor

  • minituggare.jpg
    minituggare.jpg
    24.7 KB · Visningar: 429
HDFS) (KGS skrev:
Hur stor är risken/chansen? egentligen? att någon hittar en bild på sej själv på fotosidan.se, den må vara välbesökt men det är väl i huvudsak fotonördar som kommenterar linjer o kompositioner.

Mycket tidigt i våra övningar bestämde vi att bilder på folk som äter var tabu...

Att risken må vara liten att personer eller deras bekanta skall se bilderna på fotosidan kan i och för sig inte vara ett skäl för oss att tillåta övertramp.
 
Hustomten skrev:
Hansi:

Jag är väl medveten om balansgången och refererade själv till min bild i ett tidigare inlägg. Fast då som ett exempel på en bild som jag tyckte var helt ok eftersom den inte misskrediterar någon. Troligen skulle jag inte vilja publicera min bild om kvinnan enkelt kunde identifieras.

JAG har valt att sätta denna kvinnan i den situation som bilden speglar. Det säger inget om hur hon har det i verkligheten. Min bildkomposition kan mycket väl skapa en lögn. Då är det viktigt att personen är anonym, vilket jag anser att hon i denna bild är. Lika viktigt som om bilden råkar vara sann.

Jag förstår precis hur du menar Janne. Jag försöker inte säga emot dig på något sätt. Det dök bara upp en gammal tanke i mitt huvud från när jag publicerade mina bilder. Jag satte också tjejen på min bild i den situationen som den visar. Faktum är att det fanns massor av människor vid sidan av stolparna på min bild som jag valde att komponera bort. Stolparna är med i bilden enbart för att just skilja av allt annat.

Ingen kan nog identifiera vare sig ditt eller mitt motiv i våra bilder mer än dom själva och kanske deras närmaste. Men jag tycker tanken är värd att vädras.

Jag tycker som sagt gatufoto är ett mycket trevligt motiv att titta på. Jag tittar alltid närmare på dom bilderna på FS som illustrerar just detta.

Din bild är förövrigt riktigt bra. Jag kan titta länge på den.
 
Och jag förstår dina tankar Hansi! Det är viktigt, när vi ger oss ut på gatan med våra kameror, att vi funderar på var vi står och vad vi gör. Vad vill vi med våra bilder, och vad riskerar vi att utsätta människor för.

Lagar hit och PUL dit, men vi jobbar med människor. Värt att tänkas på.
 
Det e ju en risk varje gång nån människa dyker upp på en bild, säg att du plåtar vaktparaden... o får med min granne på bilden. Visserligen bara i bakgrunden o inte alls särskilt framträdande.

Men... min granne har sagt till alla att han är på jobb i Göteborg den dagen du tar bilden... o blondinen han håller i handen är inte hans fru...

Hans fru däremot råkar ofta surfa in på fotosidan. Sa jag att min granne lever ensam numera?
 
HDFS) (KGS skrev:
Det e ju en risk varje gång nån människa dyker upp på en bild, säg att du plåtar vaktparaden... o får med min granne på bilden. Visserligen bara i bakgrunden o inte alls särskilt framträdande.

...


Ja, men jag tycker inte det hindrar att man tänker till vem man plåtar hur, och hur man publicerar när man har möjligheten. T.ex om vi i en framtida gatufotografering avstår från att fråga folk.
 
Hustomten skrev:
Ja, men jag tycker inte det hindrar...

Nä, det tycker inte jag heller.

Numera har grannen skaffat en Gorbatjovmask o tror därmed att ingen känner igen honom o att ingen vill plåta honom. Men han glömmer ta av den när han går till Sparbanken, så det blir ofta pådrag och bilder i lokalpressen.
 
Mitt första "offer"... efter VISS övertalning av herr Proboarder ;)
 

Bilagor

  • kungsan2.jpg
    kungsan2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 420
Tomten applicerar "macroblicken" på en hund, stor som en häst...
 

Bilagor

  • janne.jpg
    janne.jpg
    40.5 KB · Visningar: 421
Lovar. Min sista ;D

Mitt i maten (ute på en bänk) klampar fotografen fram, frågar och får positivt svar.

r
 

Bilagor

  • partjejen.jpg
    partjejen.jpg
    46 KB · Visningar: 419
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.