Annons

Skall vi hjälpa varandra att våga plåta folk på stan...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trycker in en bild av grillkungen.
Han finns där bakom någonstans.
 

Bilagor

  • grillkungen.jpg
    grillkungen.jpg
    45.8 KB · Visningar: 453
Så där... nu har jag laddat ner bilderna i burken.. Blev en hel del jobb med tanke på att jag tydligen rattat på fel knappar på kameran.. hrmm.. =P

Här är iaf ett gulligt par.

Annelie - Signe lät mig inte publicera bilden på henne och maken, iaf inte "offentligt", så du får väl se den senare.. =)
 

Bilagor

  • par10.jpg
    par10.jpg
    26.8 KB · Visningar: 435
Och en trött fotograf pustar ut på Victoria.. ;P
 

Bilagor

  • matsliten.jpg
    matsliten.jpg
    26.4 KB · Visningar: 432
Ahhh, vad jag önskar att jag kunde varit där :(

En fråga som jag undrar är vad sa ni när ni skulle fotografera folk och vad svarade dem? Jag menar sa ni att ni även skulle lägga upp bilderna på fotosidan? Undrade dem inte vad ni skulle göra med bilderna och varför?

/ Marcus
 
Ni har verkligen lyckats väldigt bra! Jättekul att se och följa upp arbetet. Jag har (äntligen) flyttat till Sthlm men just den helgen som ni hade utsett var jag borta. :( Jag hoppas verkligen det blir fler tillfällen, det vore toppenkul!

En liten fråga: bad ni om tillstånd för att få publicera bilderna på nätet, eller hur gjorde ni med den biten? Kanske någon som skrivit om det, men jag hittade inget på de 17(!) sidor som jag letade igenom! Jag har nämligen fotograferat lite gatufoto också och tycker alltid att just den biten är lite knepig. Att bara be om bilder är lite lättare, administrera godkännande för publicering och liknande lite jobbigare. Hur gjorde ni?
 
Jaa, du missade verkligen nåt! Vi hade skitkul! =D
Nästa gång måste du hänga på! =D

Vi sa som det var; att vi var från en fotoklubb och skulle lära oss att det inte är farligt att fråga folk om man får plåta dem. Klart de undrade, men det var ju bara säga som det var och ville de inte ha sin bild på Internet så får man ju respektera det (se kommentaren om Signe tex).
 
Jag frågade bara om det var okej att jag tog en bild för fotosidan.se och så försökte jag se seriös ut, fan tro´t men det lyckades... möjligen reflekterade inte "offren" så mycket på vad fotosidan.se är för nåt, men nu är de med till de säger nåt annat ;-)

Självklart respekterade vi dem som sa nej... dvs dem publicerar vi inte ;-)
 
Jag sa att jag ville öva på att fota och "regissera" folk! Det köper dom. Väldigt få sa nej! 1 eller 2 på 10 kanske. Och då tjatade jag inte.

Jag tror vi uppnådde det jag ville vi skulle upnå. Vi insåg att folk är snälla om vi är snälla.

Nästa övning blir att fota folk i smyg. Det är mycket värre. Då kan folk bli arga! Och då måste man kunna hantera det.
 
Hehe, jag läste nästan hela 17 sidor, men missade Brummelisas inlägg... vi skrev nästan samma sak. Sorry! :)

Ni har nöjt er med ett muntligt, "jorå, det är väl okej" alltså..?
 
Den här mannen fick jag i uppdrag att föreviga av Linda. Hon hade en så käck keps tyckte hon... men när jag kom fram till offret så var det en han o kepsen hade han tagit av sej. Men den bad jag honom sätta på o hans enda krav för att vara med på bild var att han fick hojta "Heja Djurgården" o det fick han väl... Fast nog verkade det konstigt, Skansen ligger ju inte i Kungsträdgården. Tummen upp signalerar väl ett tydligt godkännande för publicering...
 

Bilagor

  • tummeuppmini.jpg
    tummeuppmini.jpg
    32.3 KB · Visningar: 492
Martin: Ute på stan kan man aldrig komma släpande med ett papper. Då kommer folk springa all världens väg. Kontrakt och papper funkar vid planerat foto, inte vid spontant gatufoto
 
Hustomten skrev:
Nästa övning blir att fota folk i smyg. Det är mycket värre. Då kan folk bli arga! Och då måste man kunna hantera det.

DÅ jäsingen får vi se upp för de där frilansande vaktflickorna som beslagtar våra minneskort... fast om man plåtar i smyg ere väl ingen som blir arg om man låter bli blixt o sånt ;-).

Värre om vi publicerar bilderna sen, hur ska vi hantera det? Be om lov i efterhand?
 
En 300mm på långt håll är väldigt hotfull, så visst finns risk att folk blir arga.

Jag påstår fortfarande att vi inte behöver lov att publicera om vi inte misskrediterar folk. Vi får göra egna relevanta bedömningar av vilka bilder som funkar att publicera.

Denna kvinna vet ingenting om att hon är publicerad, men jag har bedömt det ok eftersom jag inte misskrediterar henne eller framställer henne i dålig dager

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=201820
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Jag påstår fortfarande att vi inte behöver lov att publicera om vi inte misskrediterar folk.

Det är skillnad på att publicera i en tidning och på en dator. Såvida inte Fotosidan.se har en ansvarig utgivare registrerad hos Radio- och Tv-verket, för i så fall är det samma, men då vore å andra sidan den ansvarige utgivaren tvungen att godkänna allt för publicering först innan det lades ut på sidan.

Fast hur är det med PUL nuförtiden? När den var ny var det ju otänkbart att ens nämna en annan persons namn på Internet, ännu mindre att visa en bild på någon. Men lagen har ju blivit humanare, det vet jag, fast hur mycket?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.