Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall uggradera min PC för bildbehandling- råd ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Min dator ser idag ut så här:

CPU Core i7 930, 2,80 GHz (turboboost 2,93 GHz - vilket jag kör den på )
SSD Samsung Evo 500 GB som systemdisk och där LR ligger.
Är det måhända en 840 EVO du har som SSD? Den lider ju av den mycket omtalade buggen som gör att prestandan sjunker med tiden på gammal data (t.ex. program som installeras och sedan inte ändras). I så fall är det inte särskilt konstigt om du tycker att datorn blir långsammare och långsammare. Samsung har som tur är gjort en fix för det problemet, ladda bara ner Samsung Magician och uppdatera firmware på SSDn. Efter att du uppdaterat så tar det några timmar tills prestandan är återställd till normalt igen.

När det sen gäller processorn så är generationen som 5820K tillhör ungefär 30% snabbare jämfört med generationen som 930 tillhör, när man jämför en processor med samma klockfrekvens och antal kärnor (källa Anandtech). Så varje kärna i en 5820K bör vara ca 50-60% snabbare i genomsnitt jämfört med 930. Bara så att du får lite hum om hur stor skillnad det är mellan dem.
 
Oj vilken mängd bra o matnyttig information som kommit fram här ! Jag har varit "off" ett par dagar och därför inte hängt med.
Men jag har funnit många svar på frågorna jag ännu inte hunnit ställa ! Så tack allesammans för det samlande kunnaddet som ni delgett mig.

Min dator ser idag ut så här:

CPU Core i7 930, 2,80 GHz (turboboost 2,93 GHz - vilket jag kör den på )
SSD Samsung Evo 500 GB som systemdisk och där LR ligger.
Intel SSD 80 GB , den tidgare systemdisken
Seagate HDD för pågåande arbeten
GPU Nvidia GTX 750 TI 2, 2 GB minne
Moderkort GA-X58A-UD3
Chipset X58A
Ram 1333 MHz 16 GB

Allt detta i ett Fractal Design 5 kabinett.

Win 7 pro som operativsystem.

Plus ytterligare 6 Diskar i externa kabinett samtliga inkopplade via USB 3.0, vardera på mellan 1 - 3 TB för bildlagring etc, backuper på system o liknande. De externa ligger självklart inte med hela tiden , utan bara då jag behöver, så slår jag på just den enheten.

Samtliga Diskar internt o externt är SATA 3, med 6,0 Gb överförningshastighet ( teoretiskt i alla fall ).

som skärm har jag en 28 tums LG med upplösning 1920-1080 om jag inte kommer ihåg fel.

Jag tycker dock att den tappat fart i och med LR 6 , men det kanske bara är inbillning?

Kontentan av vad jag förstår av alla era svar är att min dator BORDE räcka ett tag till ?

Jag blir självklart inte ledsen för det,

Mvh // Lennart


Jag hade nog funderat på en uppgradering av CPU, moderkort och minne. Antingen då ta en 6700K till hösten eller en 5820K och kanske överklocka den lite. Har själv en 5820K överclockad till 4.2 Ghz.
Samsung har problem med degraderad prestanda i 840 evo så har du en sådan så bör du se över det.

/Håkan
 
Intressant!

Skulle vara bra om SweC uppdaterade dessa Lr-tester när de provar de nya Skylake som kommer till hösten.

Ja det blir intressant men frågan är när, det snackas om att de mer högpresterande modellerna inte släpps förrän i början av 2016, såtillvida du inte har någon säker källa på annat? Om det bara ligger en månad fram så kan det ju vara värt att vänta men hade jag gått i uppgraderingstankar nu hade jag slagit till på nuvarande generation.
 
Ja det blir intressant men frågan är när, det snackas om att de mer högpresterande modellerna inte släpps förrän i början av 2016, såtillvida du inte har någon säker källa på annat? Om det bara ligger en månad fram så kan det ju vara värt att vänta men hade jag gått i uppgraderingstankar nu hade jag slagit till på nuvarande generation.

5 augusti ska prestandamodellerna presenteras, vet inte när försäljningen börjar dock.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20...k-och-styrkretsen-z170-lanseras-den-5-augusti

/Håkan
 
Jag har kollat upp lite processorer nu och ska själv snart uppgradera.

En processor som ser extremt prisvärd är AMD:s FX-Series FX-6300 3,5GHz
Någon som har nån erfarenhet av nån liknande? Den har 6 kärnor och det finns även en lite värre med 8 kärnor men den blir inte riktigt lika prisvärd.

Själv kommer jag inte köpa det värsta utan försöker ligga några steg bakåt precis och leta upp något med bra prestanda/pris.
 
Jag har kollat upp lite processorer nu och ska själv snart uppgradera.

En processor som ser extremt prisvärd är AMD:s FX-Series FX-6300 3,5GHz
Någon som har nån erfarenhet av nån liknande? Den har 6 kärnor och det finns även en lite värre med 8 kärnor men den blir inte riktigt lika prisvärd.

Själv kommer jag inte köpa det värsta utan försöker ligga några steg bakåt precis och leta upp något med bra prestanda/pris.

Den processorn är egentligen inte 6-kärnig eftersom kärnorna delar flyttalsdel så den är egentligen 3-kärnig. Prestandan är ganska dålig på AMD´s processorer och dessutom så har de inte uppdaterat moderkortskretsanrna på väldigt länge.
 
Har kört min dator i Windows Experience Index som graderar datorns olika huvuddelar
mellan 1 - 7,9, där 7,9 är bäst.

Mina resultat blev:
Processor 7,5
Minne (RAM ) 7,8
Grafik 7,7
Spelgrafik (3D ) 7,7
Primär hårddisk 7,4 (Samsung EVO 840 500 GB ) med senaste firmware enligt Magician.

Resultatet för min blir alltså 7,4 ( bestäms efter den lägsta delratingen )

Alltså är SSD den svagaste länken. Den är ansluten via ett PCIEx1 kort SATA 3 ( 6,0 GB/s)
men någonstans läste jag att den bara kommer upp till 5,0 GB/s när den ansluts via PCIE.

Enligt Magician är läshastigheten 364,8 MB/s och Skrivhastigheten 326,3 MB/s .

Det är alltså en bit kvar till det specificerade "upp till 540 MB/s resp 520 MB/s .

Frågan är då Varför kommer den inte upp till högre fart ? Enligt Magician så är systemet mitt optimerat för maximal kapacitet.

Kan det ha med anslutningen via PCIe att göra ?

OM, den kom upp i hastighet närmare 500 MB/s skulle det märkas som en avsevärs ökning av hastigheten, eller skulle jag knappt märka det ?

Kanske skall jag skaffa en annan SSD som verkligen uppnår den specade hastigheten ? I så fall vilken ?

Kan väl oxå nämna att jag kört diskrensning på alla diskar och fragmenteringskontroll för att så mycket som möjligt "hjälpa" disken att snurra fortare..... :))

Mvh // Lennart
 
Det där testet talar om styrkor/svagheter i generell Windowsanvändning och du har inte ett enda resultat under 7... så ur windowssynpunkt har du en fantastisk dator.

För Lightroom så är det nog processorn och att använda SSD för lightroomkatalog OCH för de bilder du redigerar. Själv ids jag inte pyssla med flytt av bilder mellan SSD och långtidslagring men det gör stor nytta.
 
Prestanda siffror som Magican ger kan man inte lita på.
För att testa din SSD, tanka hem HDtune. Standard versionen är gratis.Den visar en graph med läs prestandan över hela disken. Den ska vara konstant över hela disken och borde ligga på ca. 450 MB/s.
Samsung har problem med vissa Evo diskar och på dessa har delar av disken prestandan ner till ca. 100 MB/s istället för 400-500 MB/s.
 
Samsung har haft problem med tappad prestanda på just 840 Evo diskarna och även 840.
Dock så är inte 840 Pro och 850 Evo & Pro påverkade.

Ska du ha en ny bra disk så är ju Samsung 850 Pro i top i de mesta testerna.

Det som är på gång på SSD fronten är ju att göra över pci-express istället och då få betydligt högre överföringshastigheter men det kräver x99 eller Z97 moderkort. Intel 750 och Samsung SM951 är sådana modeller.

/Håkan
 
Hej, Jag testade med inställningen "Rapid Mode" , som jag redan hade inställd, men gjorde om den. Ingen skillnad.

Jag laddade hem en Evaluation Version av Performance Test 8.0 och körde den.

Resultatet blev - Genomsnittlig LÄShastighet - 192,9 MB/s
Genomsnittlig SKRIVhastighet - 142,9 MB/s

Jag tycker (utan att förstå orsaken ) att detta är oacceptabelt långt ifrån den specen jag köpte - "upp till 540 MB/s läs och upp till 520 skriv hastighet".

Det enda som är korrekt i den beskrivningen kan ju vara att det är maximalt vad de kan prestera,
men jag och många av er som har hjälpt mig med råd o dåd i detta menar nog att upp emot 400 borde man kunna komma, helst lite över.....

Åkte därför ner till Inet, och reklamerade disken som ännu inte fyllt ett år i min ägo.

De kunde inget göra idag då de inte hade någon tekniker där, men han jag talade menade att det KAN ju vara något fel på disken eftersom den visar så låga resultat......

Förts på måndag , kan jag få ett utlåtande från dem !

Jag föutsätter att jag får en ny disk .....om inte de har en väldigt sannolik förklaring till varför den går så långsamt.
 
Hej, Jag testade med inställningen "Rapid Mode" , som jag redan hade inställd, men gjorde om den. Ingen skillnad.

Jag laddade hem en Evaluation Version av Performance Test 8.0 och körde den.

Resultatet blev - Genomsnittlig LÄShastighet - 192,9 MB/s
Genomsnittlig SKRIVhastighet - 142,9 MB/s

Jag tycker (utan att förstå orsaken ) att detta är oacceptabelt långt ifrån den specen jag köpte - "upp till 540 MB/s läs och upp till 520 skriv hastighet".

Det enda som är korrekt i den beskrivningen kan ju vara att det är maximalt vad de kan prestera,
men jag och många av er som har hjälpt mig med råd o dåd i detta menar nog att upp emot 400 borde man kunna komma, helst lite över.....

Åkte därför ner till Inet, och reklamerade disken som ännu inte fyllt ett år i min ägo.

De kunde inget göra idag då de inte hade någon tekniker där, men han jag talade menade att det KAN ju vara något fel på disken eftersom den visar så låga resultat......

Förts på måndag , kan jag få ett utlåtande från dem !

Jag föutsätter att jag får en ny disk .....om inte de har en väldigt sannolik förklaring till varför den går så långsamt.

Jag kan inte det programmet men det låter inte som onormala låga värden, hastigheten beror väldigt mycket på vilka filer som skrivs och en rad andra faktorer.
 
Har kört min dator i Windows Experience Index som graderar datorns olika huvuddelar
mellan 1 - 7,9, där 7,9 är bäst.

Mina resultat blev:
Processor 7,5
Minne (RAM ) 7,8
Grafik 7,7
Spelgrafik (3D ) 7,7
Primär hårddisk 7,4 (Samsung EVO 840 500 GB ) med senaste firmware enligt Magician.

Resultatet för min blir alltså 7,4 ( bestäms efter den lägsta delratingen )

Alltså är SSD den svagaste länken. Den är ansluten via ett PCIEx1 kort SATA 3 ( 6,0 GB/s)
men någonstans läste jag att den bara kommer upp till 5,0 GB/s när den ansluts via PCIE.

Enligt Magician är läshastigheten 364,8 MB/s och Skrivhastigheten 326,3 MB/s .

Det är alltså en bit kvar till det specificerade "upp till 540 MB/s resp 520 MB/s .

Frågan är då Varför kommer den inte upp till högre fart ? Enligt Magician så är systemet mitt optimerat för maximal kapacitet.

Kan det ha med anslutningen via PCIe att göra ?

OM, den kom upp i hastighet närmare 500 MB/s skulle det märkas som en avsevärs ökning av hastigheten, eller skulle jag knappt märka det ?

Kanske skall jag skaffa en annan SSD som verkligen uppnår den specade hastigheten ? I så fall vilken ?

Kan väl oxå nämna att jag kört diskrensning på alla diskar och fragmenteringskontroll för att så mycket som möjligt "hjälpa" disken att snurra fortare..... :))

Mvh // Lennart

En del av problemet är nog att du anslutit disken till en kort som är x1 dvs bara använder
1 pci lane för att få ut full prestanda ur SATA 3 bör du minst ha x2 kort (minst 2st pci lanes)

1x PCI express lane klarar i teorin 500MB/s sen gäller det att det finns tillräckligt med lanes
lediga mm. Olika kort har olika prestanda, vissa diskar har problem
som nämnda Samsung 840 Evo.

Som även nämnts tidigare är bäst uppgraderingen många gånger en ominstallation av maskinen.
Windows har en tendens att bli segare & segare. Jag brukar installera om mina maskinen ca 1 gång per år
oftast känns det som en ny maskin efter det.


Jag hade nog gjort följande innan jag tog ett stryptag på plånboken & köpte nytt.

1: Om det är en Samsung SSD som lider av problemet med degraderad prestanda åtgärdat detta först.
2: Installerat om maskinen för att få en ny & frisk installation att testa på.
3: För att ge disken möjlighet till bättre prestanda hade jag övervägt ett bättre SATA 3 kort i
länken nedan har du ett PCIE x2 kort som i klarar mer än det du har idag.
Att tänka på vill man ha ut max prestanda anslut bara 1 st disk till kortet.

Länk till kortet på dustinhome
https://www.dustinhome.se/product/5010675789/velocity-solo-vel-solo-x2

Test av kortet
http://www.pcadvisor.co.uk/review/solid-state-drives/apricorn-velocity-solo-x2-review-3418089/
 
Senast ändrad:
Som även nämnts tidigare är bäst uppgraderingen många gånger en ominstallation av maskinen.
Windows har en tendens att bli segare & segare. Jag brukar installera om mina maskinen ca 1 gång per år
oftast känns det som en ny maskin efter det.

Det här gällde ju för 15 år sedan, sedan åtminstone Windows 7 finns det inga stora vinster att göra på att installera om såvida man inte sitter och installerar massor av små skräpprogram (vilket de flesta inte gör idag).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.