Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall man verkligen bygga upp ett mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Elvez

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag sitter med i en projektgrupp som arbetar med projektering och planering av nya lokaler för en skolverksamhet. Nu har det kommit upp krav/önskemål om att vi skall bygga ett mörkrum med allt vad det innebär för ventilation, avlopp, vattentillgång, mörkläggning mm.

Dessa lokaler skall sättas i drift sommaren 2008 och min stora fråga var och är naturligtvis, är inte det en fullständigt vansinnig satsning att satsa på mörkrum om tre år? Är inte digitaltekniken helt dominerande då? Finns det ens pedagogiska vinster med kemikalieslabbande i mörkrum?
 
Spontant skulle jag säga ja.
Klart att vi skall utnyttja den gamla analoga tekniken. Om det ändå satsas miljoner på att bygga nya skolor kan den marginella kostnaden för ett mörkrum vara berättigad. Samtifigt bör det satsas på bildredigering och digitalteknik i undervisningen.
Varför inte köra båda paralellt?

Per
 
Oavsett (om möjligt) föråldrad mörkrumsteknik är så är det ändå det som "hela" photoshop" och den digitala världen har annamat .....

Jag tycker det är viktigt med att slabba film och kopior.. Det är kul också
Alla har ju faktiskt inte råd att köpa digital det första man gör.........
 
Elvez skrev:
är inte det en fullständigt vansinnig satsning

JO!

Åtminstone om du frågar mig....

Jag har arbetat med fotografi sedan mitten på 1970 talet, har undervisat i en 8-10 år nu...

På den skola där jag arbetar en del av min tid har jag i somras stängt fotolabbet och byggt om det till ett helt digitalt labb.

Vi hadde ca 15 arbetsplatser nu finns fyra maskiner kvar som en nybildad fotoklubb får ta hand om..... hobbyjobb...

Senaste Photokina kom det,tror jag 2 analoga kameror och oräkneligt antal digitala...
Ilford har kursat och mår inte bra... Flera marknadsanalytiker spår att fler filmtillverkare kommer att följa.
Nikon räknar inte med att sälja filmbaserade konsumentkameror i nordamerika efter 2006, osv osv...
Bara att läsa tecknen på väggen, gelatinsilverfoto går samma väg som gummitrycken och daugerrotyperna...

Hur mycket man än gillar analogt foto, det ÄR det digitala som gäller framöver.

vänliga hälsningar

/b
 
Senast ändrad:
Elvez skrev:
Finns det ens pedagogiska vinster med kemikalieslabbande i mörkrum?

Kanske inte så mycket just i det, men som med all pedagigisk undervisning börjar man från grunden, i detta fall egenhändigt byggda hålkamera.

// Anders
 
Visst kommer det att satsas ordentligt på digitaltekniken så det utesluts inte. Däremot är jag tveksam till att det fortfarande skulle vara billigare även förbrukningsmaterial räknat med analogt mörkrumsarbete. Vi talar om tre år framåt i tiden och med den utveckling som nu sker så undrar man var vi står i framtiden...

Visserligen är det en grundteknik i mörkrumsarbete, men vilka grundtekniker behöver man verkligen utforska för förståelse? Om vi inte möter analogtekniken praktiskt till vardags, varför skall studenter låsa in sig i mörkrum och arbeta med något som de aldrig kommer att möta i verkligheten...
 
Vad är syftet med mörkrummet?
Att jobba i ett mörkrum är ett avkopplande och trevligt hantverk. Det är också väldigt kreativt! Datorer lär eleverna få nog av ändå, så visst kan det vara bra med ett mörkrum.
Är syftet enbart att utbilda folk till yrkesfotografer är det nog däremot rätt vansinnigt med ett analogt mörkrum.
 
Syftet är att studenter som läser till lärare skall ha det som en del i sin utbildning. Exakt var det kommer in vet jag inte riktigt. Jag gissar att det har med bild och kreativitet att göra...
 
Ja, det tycker jag ni absolut ska göra!
Det är en viktigt del i, som jag tror det ska vara till, Bildämnet.

Dessutom behövs ju grejorna inte bytas ut varannt år som med datorer och sen betala dyra licenspengar...

Ska det vara till lärarstudenter, som ska jobba med bild, då är det ännu viktigare att man hållt på med det. Gäller att ha ett brett kunnande i olika bild framställnings tekniker då!
 
Jag pluggar till journalist på Högskolan i Kalmar, och i utbildningen ingår både radio-, TV- och videoproduktion. Självklart använder vi den senaste tekniken så mycket det går. Även om det är både intressant och lärorikt att veta hur TV och radio funkade innan DV-kameror, DAT-bandspelare och datorer så skulle det kännas helt meningslöst att behöva syssla med gamla prylar ur något slags pedagogiskt syfte. Det som varit kan man läsa om istället, och blir man tillräckligt intresserad så finns det säkert någon förening som sysslar med gamla prylar.

Visserligen är jag uppväxt med analoga kameror och film (har precis köpt mig en analog och helmekanisk kamera från 70-talet) och jag älskar att stå i mörkrum, har gjort tusentals kopior i mitt liv. Men ibland är det romantiska skimmret och nostalgin ingen bra vägledning.

Satsa på ett digitalt mörkrum, det är mitt tips.

/Joakim
 
Jamas skrev:
Ska man arbeta som lärare och läser till det, räcker det inte med att bara läst om grejorna..

Satsa på ett mörkrum!

Varför då? Kan man inte jobba som datalärare utan att ha använt världens första datormaskin från 1700-talet då eller?

/Joakim
 
Inte riktigt samma sak det där tycker jag.

Bara för man kan scanna in en bild till PS och redigera, är det inget som säger man kan få fram en kopia i mörkrum, genom att bara läsa sig till det, utan att pröva.

Kan man måla en tavla med för man kan ta ett foto? Eller kan man läsa sig till det med och
sen visa eleverna hur man ska göra, teoretisk, som Bildlärare? ;)

Nu handlar ju det om en lärareutbildning med.
 
Datormaskin på 1700-talet?
Den borde vara mycket, mycket unik!
Kan det vara vaks operativ system, moderniserat till dagens UNIX-WAKS?

Självklart skall man investera i ett analogt mörkrum!
Analoga kameror kommer, att bli ännu billigare än nu, de flesta har säkert redan en analog kamera liggande hemma, dessutom!
Det vänder om några år, till analogas fördel, nu springer alla bara rakt fram mot digitalt, utan att veta varför!
Jo, alla andra köper ju digitalt, inte kan jag då fortsätta med analogt?
Det är just det som är poängen, analogt har fortfarande ett aktivt liv!
Många, många år framåt i tiden!
Analogt och digitalt kommer att fortsätta, sida vid sida, två sätt att få fram en bild!
Båda har sina fördelar och nackdelar!
 
Jamas skrev:
Inte riktigt samma sak det där tycker jag.

Bara för man kan scanna in en bild till PS och redigera, är det inget som säger man kan få fram en kopia i mörkrum, genom att bara läsa sig till det, utan att pröva.

Kan man måla en tavla med för man kan ta ett foto? Eller kan man läsa sig till det med och
sen visa eleverna hur man ska göra, teoretisk, som Bildlärare? ;)

Nu handlar ju det om en lärareutbildning med.

Jag tycker inte det spelar någon roll. Vilken nytta har du som elev av att lära dig en teknik som du förmodligen aldrig kommer att använda i yrkeslivet? Kan dra jämförelsen med min egen utbildning där det ingår kurser i grafisk formgivning och användandet av så kallade layoutprogram. Dessa program använder många ord och uttryck som kommer från när tidningar och böcker sattes med hjälp av blytyper. Exempel är kerning, punkter, kägel, osv. Enligt ditt resonemang skulle vi alltså även tvingas jobba med föråldrade tekniker för att kunna förstå hur modern pre-pressteknik fungerar?

Nej, säger jag. Det är meningslöst. Satsa pengarna på det viktiga, att göra eleverna till fenor på den teknik som används och är relevant. Vill de sedan lära sig traditionell mörkrumsteknik kanske man kan söka samarbete med lokala föreningar och fotoklubbar som har tillgång till mörkrum.

/Joakim
 
larsborg skrev:
Datormaskin på 1700-talet?
Den borde vara mycket, mycket unik!
Kan det vara vaks operativ system, moderniserat till dagens UNIX-WAKS?

Klart den var unik. Det var den första. En helmekanisk beräkningsmaskin driven av handkraft. Byggd av en uppfinnare i England.

/Joakim
 
larsborg skrev:
Analoga kameror kommer, att bli ännu billigare än nu, de flesta har säkert redan en analog kamera liggande hemma, dessutom!


Visserligen, men hur blir det med film? Och till vilken kostnad....

När alla farmödrar osv kör digitalt, när spelfilmen blir digital osv... då finns det inte marknad för så många filmfabriker längre...

Om man redan idag köper sitt fotopapper från en liten specialtillverkare så spelar det ingen roll för då är man beredd att betala, men den vanliga försäljningen av film o papper lär sina...

Och kostnaden.. vad kostar det att bygga upp ett mörkrum mot vad det kostar att skaffa datorer och program... En dator som dessutom kan användas till annat, det går inte att kolla posten och betala räkningar med en förstoringsapparat hur gärna man än vill!

/b
 
Självklart ska ni inreda ett mörkrum, ska det läras ut om fotografering från grunden så duger det inte med en skanner och en dator.
Mvh/Gunte..
 
Det kommer alltid att finnas två läger, ett för analogt ett för digitalt!
Den stora skillnaden, är att det digitala lägret vill inte ha med analogt att göra!
Däremot, det analoga lägret kan mycket väl köra parallellt analogt-digitalt!
Det är vad jag gör!
För övrigt, att prata om vad som händer i framtiden, för det analoga och digitala, verkar vara ett snack, över ett glas öl, ingen vet med bestämdhet, vad framtiden ger, bara spekulationer!
Filmen för dyr i framtiden?
Ingen aning, faktiskt!
Blir den för dyr, ja, då får säkert tillverkaren ingenting sålt, mao, det reglerar sig själv automatiskt!
Ingen anledning till oro!
 
Elvez skrev:
Hej alla!

Jag sitter med i en projektgrupp som arbetar med projektering och planering av nya lokaler för en skolverksamhet. Nu har det kommit upp krav/önskemål om att vi skall bygga ett mörkrum med allt vad det innebär för ventilation, avlopp, vattentillgång, mörkläggning mm.

Dessa lokaler skall sättas i drift sommaren 2008 och min stora fråga var och är naturligtvis, är inte det en fullständigt vansinnig satsning att satsa på mörkrum om tre år? Är inte digitaltekniken helt dominerande då? Finns det ens pedagogiska vinster med kemikalieslabbande i mörkrum?

Hej.
Om ni ska bygga ett analogt mörkrum eller en lokal med digital bildredigering/kopiering bör ju framgå av hur undervisningen kommer att vara upplagd. Vad är det meningen att det ska läras ut? Och vilka tekniker ska ingå i undervisningen.
Trist om man har ett klassiskt mörkrum och kursbeskrivningen sedan visar sig vara inriktad på digital bild, och vise versa.
Kolla upp syfte och intentioner med utbildningen först!

/Jacob vP
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar