Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall köpa min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

findroos

Aktiv medlem
Jag har nu under ett halvår följt med på blocket och här i köp och sälja efter en bra och prisvärd kamera.Jag har nu hittat en D300s för 6800 kr och tycker det låter ganska bra.Jag var och kände på en D300s hos Rajala igår och tyckte den ländes väldigt bra och passligt stor,jag har sett på de nyare D3100 och D5100 men tycker att de är så små och plastiga.Tycker ni jag borde slå till nu för det här priset eller venta längre?

Enligt mig så låter det jäkligt bra. Du får kameran för halva priset. Sen är ju frågan om den är i bra skick, några repor, trasig skärm och dylikt som kan "orsaka" det priset.

Bra pris så varför inte, dock så är det rekommenderat att du träffas öga mot öga när du köper kameran så du vet hur den ser ut. Sen är det inte så jätterekommenderat att du köper en sådan avancerad kamera som din första, i och med att det är ganska svårt att lära sig och speciellt på en avancerad "pro-level" kamera om man inte har sådan stor erfarenhet.

Men, jag köpte en D90 som min första kamera efter att bara pillat på morsans och lärt mig om slutartid, bländaröppning, iso mm. så jag kunde lite redan och klarade av att reda ut resten. Men man kan ju alltid lära sig om man vill.

Slå du till på en D300s. Den sensorn är fenomenal minst ut sagt.. om man kan sin Raw-fils-bildbehandling dvs... Ska du fota Jpeg så köp Olympus M43. Otroligt fina Jpegs ur dom kamerorna.

Visst kommer priserna att sjunka ju längre du väntar, men du kommer också att vara utan kamera längre ju längre du väntar! Det priset verkar som sagt bra ändå, så länge kameran är i vettigt skick.

D300s rekommenderar jag verkligen! Är du intresserad av foto och vill lära dig kameran är det en perfekt modell. Min första var föregångaren D200 och varje gång jag får tag i en enklare modell tänker jag bara på vilken tur jag hade som inte började med en sån :)

De "pro" kamerorna är inte alls svårare att lära sig. Det är helt beroende på vad man är för person. Jag hade förmodligen lärt mig långsammare om jag köpt en D5000 eller något liknande.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto