Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skaffat nya diskar, bästa sätt att ta backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Har precis köpt två interna 1TB diskar som jag vill använda för att skapa en säkrare miljö för mina kära bilder!

Jag har försökt skapa en RAID 1 genom BIOS, men något skiter sig eftersom windows inte vill starta (vista 32).

Windows filerna ligger i en separat disk och när jag skapat RAIDEN så vill det inte fungera.

Någon som vet hur jag skapar en RAID 1 med diskar som inte har med booten att göra?


Eller finns det bättre sätt att göra en automatisk backup på med mina nya diskar?
 
Någon som vet hur jag skapar en RAID 1 med diskar som inte har med booten att göra?


Eller finns det bättre sätt att göra en automatisk backup på med mina nya diskar?

Tänkte bara påminna om att Raid 1 (spegling) inte är riktig backup. Tex. om du tar bort en fil och ångrar dig så är den borta från båda diskarna.
 
Tänkte bara påminna om att Raid 1 (spegling) inte är riktig backup. Tex. om du tar bort en fil och ångrar dig så är den borta från båda diskarna.

jo, det är jag medveten om, men den risken känns väldigt liten, går aldrig in i mapparna annat än genom lightroom och har kvar säkringen att programmet frågar mig innan jag tar bort något.

Dessutom hör det till ovanligheten att jag tar bort några bilder, dom senaste två åren kan jag nog räkna borttagna bilder på mina tio fingrar.

Inte för att alla bilder jag tar är bra, men har kunnat använda bilder långt senare för olika syften som inte alls kunde användas till något när jag tog den.
 
Hej!

Har precis köpt två interna 1TB diskar som jag vill använda för att skapa en säkrare miljö för mina kära bilder!

Jag har försökt skapa en RAID 1 genom BIOS, men något skiter sig eftersom windows inte vill starta (vista 32).

Windows filerna ligger i en separat disk och när jag skapat RAIDEN så vill det inte fungera.

Någon som vet hur jag skapar en RAID 1 med diskar som inte har med booten att göra?


Eller finns det bättre sätt att göra en automatisk backup på med mina nya diskar?
Jag köpte NAS i somras, D-Link DNS323 tillsammans med 2st 1TB diskar. (Western digital, Energy star). Fungerar ypperligt till min Windows Vista 64 bitars, med RAID och spegling. Bra och smidig programvara följde med för backup.
 
Och om den inte behöver vara anslute4n til nätet utan "räcker med" USB direkt till datorn så är denna mycket prisvärd och jag är nöjd med.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19394

har kikat mycket på den med, tyvärr är den USB, jag vill antingen ha det internt i datorn, eller att ha den i nätverket. Tyvärr kostar dom husen en bra slant mer så jag köpte två diskar o monterade in i datorn.


Vill nu kunna göra en RAID 1 på dom, men någonstans i systemet så vill det sig inte.

Går det att göra en RAID 1 utan att behöva gå in i BIOS och göra det?

När jag ändrar från IDE till RAID så vägrar windows starta upp.
 
har kikat mycket på den med, tyvärr är den USB, jag vill antingen ha det internt i datorn, eller att ha den i nätverket. Tyvärr kostar dom husen en bra slant mer så jag köpte två diskar o monterade in i datorn.


Vill nu kunna göra en RAID 1 på dom, men någonstans i systemet så vill det sig inte.

Går det att göra en RAID 1 utan att behöva gå in i BIOS och göra det?

När jag ändrar från IDE till RAID så vägrar windows starta upp.
Jag köpte ett separat kort för SATA diskar som hanterade RAID. Då mitt moderkort bara hade två sata platser på en av datorerna.
Dom sitter i den ena datorn, 2 x 160Gb RAID och spegling. Och måste vara den klart billigaste lösningen för dig! Mao ett kort som hanterar SATA och RAID.
Gissar att ditt moderkort inte stödjer SATA, utan då är det tilläggskort som gäller.
 
Senast ändrad:
Kontrollfråga, vilken bootordning har du valt i Bios? Du hade Windows på en separat disk, kolla så att inte Raiden ligger före i bootordningen.
 
Jag köpte ett separat kort för SATA diskar som hanterade RAID. Då mitt moderkort bara hade två sata platser på en av datorerna.
Dom sitter i den ena datorn, 2 x 160Gb RAID och spegling. Och måste vara den klart billigaste lösningen för dig! Mao ett kort som hanterar SATA och RAID.

Jag är helt ny på det här, men har 6 st SATA platser i moderkortet + ett till som heter "SATA RAID 1"

Går det inte att RAID:a hårddiskar på dom vanliga SATA platserna?

...och isåfall, varför har jag bara en SATA RAID plats?
 
Kontrollfråga, vilken bootordning har du valt i Bios? Du hade Windows på en separat disk, kolla så att inte Raiden ligger före i bootordningen.

När jag valde RAID i BIOS istället för IDE så bytte boot disken namn till RAIDxxxxxx (xxxx = vad disken hette tidigare)

När jag gick in i RAID menyn efter bios så valde jag dom två nya diskarna, gjorde dom till RAID 1 enligt moderkortets manual.

i booten så satte jag ordinarie disken (nu med RAID namnet) till boot disk och tog bort dom andra helt som alternativ
 
Jag är helt ny på det här, men har 6 st SATA platser i moderkortet + ett till som heter "SATA RAID 1"

Går det inte att RAID:a hårddiskar på dom vanliga SATA platserna?

...och isåfall, varför har jag bara en SATA RAID plats?

Det måste finnas ytterligare en port på ditt moderkort som är avsett för Raid, har du kollat i instruktionsboken för moderkortet?

Det är ganska normalt att Raid bara fungerar på vissa sata-portar, då det vanligen sitter två sata-kontroller på korten idag för att få tillräckligt många portar. En kontroller för Raid och en för vanlig sata-portar, den ena kontrollern kan också vara integrerad i chipsetet.

Du kan inte använda de vanliga sata-platserna för hårdvaru-raid, ej heller kombinera diskar från två kontroller.

Sedan finns det rent mjukvarubaserade raid-system, exempelvis i serverversionerna av Windows. Till vanliga XP finns ett hack för att öppna upp denna mjukvaruraid, jag har själv speglat mina diskar på detta sätt under de senaste åren. Den lösningen var till och med snabbare än sneakvarianten av Adaptecs raid-kontroller för IDE var.
 
När jag valde RAID i BIOS istället för IDE så bytte boot disken namn till RAIDxxxxxx (xxxx = vad disken hette tidigare)

När jag gick in i RAID menyn efter bios så valde jag dom två nya diskarna, gjorde dom till RAID 1 enligt moderkortets manual.

i booten så satte jag ordinarie disken (nu med RAID namnet) till boot disk och tog bort dom andra helt som alternativ

Det låter skumt. Har dock inga fler idéer just nu.
 
har kikat mycket på den med, tyvärr är den USB, jag vill antingen ha det internt i datorn, eller att ha den i nätverket. Tyvärr kostar dom husen en bra slant mer så jag köpte två diskar o monterade in i datorn.


Vill nu kunna göra en RAID 1 på dom, men någonstans i systemet så vill det sig inte.

Går det att göra en RAID 1 utan att behöva gå in i BIOS och göra det?

När jag ändrar från IDE till RAID så vägrar windows starta upp.

Känns ju som om bootordningen blir fel om du har en oförändrad disk med C:\ som den inte vill boota från för att du skapat en Raid.
 
Det måste finnas ytterligare en port på ditt moderkort som är avsett för Raid, har du kollat i instruktionsboken för moderkortet?

Det är ganska normalt att Raid bara fungerar på vissa sata-portar, då det vanligen sitter två sata-kontroller på korten idag för att få tillräckligt många portar. En kontroller för Raid och en för vanlig sata-portar, den ena kontrollern kan också vara integrerad i chipsetet.

Du kan inte använda de vanliga sata-platserna för hårdvaru-raid, ej heller kombinera diskar från två kontroller.

Sedan finns det rent mjukvarubaserade raid-system, exempelvis i serverversionerna av Windows. Till vanliga XP finns ett hack för att öppna upp denna mjukvaruraid, jag har själv speglat mina diskar på detta sätt under de senaste åren. Den lösningen var till och med snabbare än sneakvarianten av Adaptecs raid-kontroller för IDE var.

Avänder Vista 32bit finns det någon version av det där?

Har ett asus p5b-e moderkort, har bara hittat en Raid plats på den.
Finns en extern SATA plats i moderkortet också, men det känns ologiskt att den skulle vara till RAID
 
Avänder Vista 32bit finns det någon version av det där?

Serverversionerna av Vista har det säkert, men något hack för vanliga Vista känner jag inte till.

Har ett asus p5b-e moderkort, har bara hittat en Raid plats på den.
Finns en extern SATA plats i moderkortet också, men det känns ologiskt att den skulle vara till RAID

Kul kort!

Alla dina portar klarar Raid, de sex vanliga tillhör chipsetet (Intel) och konfigureras med Intels programvara när de aktiveras i Bios. Den ensamma hör ihop med den externa porten och drivs av ett annat chip (JMicron), men i praktiken är den avsedd för att skapa Raid bara med externa sata-diskar (därför det bara finns en intern port). Du behöver dock installera chipets drivrutiner innan du skapar externa raidar med den.
 
Serverversionerna av Vista har det säkert, men något hack för vanliga Vista känner jag inte till.



Kul kort!

Alla dina portar klarar Raid, de sex vanliga tillhör chipsetet (Intel) och konfigureras med Intels programvara när de aktiveras i Bios. Den ensamma hör ihop med den externa porten och drivs av ett annat chip (JMicron), men i praktiken är den avsedd för att skapa Raid bara med externa sata-diskar (därför det bara finns en intern port). Du behöver dock installera chipets drivrutiner innan du skapar externa raidar med den.


Tack! :D
hade ingen aning om det (är väldigt ny på att kolla "djupare" i datorn, men tycker det är väldgigt kul och spännande!)

så vad är nästa steg för mig att gå? uppenbarligen så gick det inte att konfigurera RAID:en som det ser ut just nu, du nämnde chipset, ska jag uppdatera den, och hur isåfall?


När jag ändå har en som är datorkunnig på tråden!
Min externa Maxtor 500GB 3,5" disk strular ju självklart nu (där ligger alla bild filerna tills jag får över dom till min RAID senare)

den kommer upp i den här datorn, men jag får ingen tillgång till den, går jag in i felsäkert läge kommer jag in, men kan inte kopiera över filerna (gjorde en snabb formatering av dom nya diskarna för att stoppa in allt där tillfälligt. men dom kunde inte kopiera!?! hur gör jag för att få ordning på den nu?!?!? (AKUT!)
 
Mjukvaruraid är nästan alltid säkrare än hårdvaruraid. Om ditt hårdvaruraidkort går sönder om fem år, kan du då hitta ett nytt? Att hitta en SATA-kontroller kan du säkert göra och en Windows Vista kan du nog hitta också.
Hårdvaruraid kan dock vara snabbare.

/Karl
 
Ett ganska vanligt fel på externa diskar är att strömförsörjningen strular så att byta ut transformatorn kan eventuellt hjälpa.

Nu är det länge sedan jag använde xp/32 men om jag inte missminner mig är det viktigt att du kört in servicepack 2 för att kunna se och hantera diskar av större storlekar. Kommer inte ihåg var gränsen går storleksmässigt heller men som sagt se till att sp 2 är installerat om du har problem med att se de stora diskarna...

//Jerka
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.