** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skaffat nya diskar, bästa sätt att ta backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag ändå har en som är datorkunnig på tråden!
Min externa Maxtor 500GB 3,5" disk strular ju självklart nu (där ligger alla bild filerna tills jag får över dom till min RAID senare)

den kommer upp i den här datorn, men jag får ingen tillgång till den, går jag in i felsäkert läge kommer jag in, men kan inte kopiera över filerna (gjorde en snabb formatering av dom nya diskarna för att stoppa in allt där tillfälligt. men dom kunde inte kopiera!?! hur gör jag för att få ordning på den nu?!?!? (AKUT!)

Det låter som om du har problem med Vistas behörighetssystem. Det du förmodligen behöver göra är att ta över ägarskapet på filerna på den externa disken, de ägs just nu av en användare på din andra dator. Sedan måste du se till att samma användare finns på bägge datorerna och att de har samma behörigheter. Behörighetssystemet är en av de saker som riktigt suger i Windows.

Ändar ägarskap och behörighet gör du under fliken "Säkerhet" i egenskaperna för topkatalogen, klicka på "Avancerat" och välj fliken "Ägare", välj den ägare du vill skall kunna läsa disken och kryssa i "Ersätt ägare av underbehållare och objekt" (vilket betyder kataloger och filer på vanlig Svenska). Därefter klickar du på "OK" och tar en fika medan Windows går igenom varje fil på disken.

Om man börjar när man har 500GB är det tufft. Men nästa sväng är inkrementell, dvs. backup tas på förändringar/tillägg. Väl värt att kolla med andra ord. Och som så ofta ska man ju inte vänta till man har 500GB...

Fast jag tar lätt 16 GB råfiler på en fototur, det tar sin lilla tid att tanka upp det med...

Fast jag tar lätt 16 GB råfiler på en fototur, det tar sin lilla tid att tanka upp det med...

Kanske en del inte är värt att spara? Man kan ju köra backup på det som ligger en varmt om hjärtat och strunta i resten. Om man har stora mängder data får man helt enkelt se sig om efter en annan lösning. Ingen passar ju alla.

Får du 16GB "keepers" varje tur så får man gratulera ;)

Inte varje tur, men jag gallrar ganska mycket redan på fältet och kommer ändå hem med fulla minneskort ibland, spar normalt kanske 2-3 alternativa exponeringar. Tyvärr är jag inte lika bra på att gallra hemma...

Men jag resonerar som så att disk är billigt (har idag 620 GB med bilder), min tid är för värdefull för att sitta och gallra för att spara några MB. Men ni andra får gärna ha andra prioriteringar.

Jag sparar i stort sett allt. Några gånger har det visat sig att även dåliga kort har varit bra. Lagringsutrymme är ändå så billigt nu att den inte spelar någon roll.

/Karl

Jag sparar också i princip allt. Inte för att lagringsutrymmet är så billigt, utan helt enkelt för att jag är på tok för lat för att gallra bort bilder :D Dock fyller jag väldigt sällan upp ett 4GB-kort med min 5D på en plåtning. Brukar komma hem med max ett par hundra bilder, varav ca hälften brukar vara användbart och kanske 10-15% som jag är halvnöjd med. Helt nöjd blir jag aldrig. :)

Här är några olika externa lösningar som jag använder:
forumbild-1-2.jpg

Nere till vänster: Stardom Sohoraid. 2 x 400GB @ RAID 1
Uppe till vänster: 600GB Maxtor OneTouch IIIm. 2 x 300GB @ RAID 1
Uppe till höger: 600GB Maxtor OneTouch IIIs. 2 x 300GB @ RAID 0
Nere till höger: Drobo 2nd Gen. 3 x 1.5TB + 1TB @ Drobos propreitära "RAID 5".
Under Drobon: Drobo Share, gör så att Drobon blir NAS (Klarar två Drobos)

Av alla dessa är jag absolut mest nöjd med Drobon, mest på grund av det sanslöst smidiga handhavandet. När utrymmet börjar ta slut så tar man helt sonika ut den minsta disken (man behöver inte göra något i förväg, bara ploppa ut den) och sätter i en större. Man behöver aldrig göra någon form av "handpåläggning", inget konfigurerande och sånt. Bara swappa diskar till större varefter man behöver mer utrymme. När det är lite utrymme kvar indikerar den vilken den minsta disken är genom att ändra färg till orange på den status LED som sitter bredvid disken i fråga.

Senast ändrad:
Går det att få till någon form av spegling eller liknande som är automatiserad?
Den här metoden gör ju att jag med lätthet kan ta med nätverksdisken om jag lämnar lägenheten en längre stund

Microsoft har sin SyncToy som kan göra det du efterlyser. Laddas hem gratis från microsoft.
Unix/Linux har rsync som klarar av detta och mycket ner.
Mac? finns säkert något där oxo :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar