sarnor
Avslutat medlemskap
När jag ändå har en som är datorkunnig på tråden!
Min externa Maxtor 500GB 3,5" disk strular ju självklart nu (där ligger alla bild filerna tills jag får över dom till min RAID senare)
den kommer upp i den här datorn, men jag får ingen tillgång till den, går jag in i felsäkert läge kommer jag in, men kan inte kopiera över filerna (gjorde en snabb formatering av dom nya diskarna för att stoppa in allt där tillfälligt. men dom kunde inte kopiera!?! hur gör jag för att få ordning på den nu?!?!? (AKUT!)
Det låter som om du har problem med Vistas behörighetssystem. Det du förmodligen behöver göra är att ta över ägarskapet på filerna på den externa disken, de ägs just nu av en användare på din andra dator. Sedan måste du se till att samma användare finns på bägge datorerna och att de har samma behörigheter. Behörighetssystemet är en av de saker som riktigt suger i Windows.
Ändar ägarskap och behörighet gör du under fliken "Säkerhet" i egenskaperna för topkatalogen, klicka på "Avancerat" och välj fliken "Ägare", välj den ägare du vill skall kunna läsa disken och kryssa i "Ersätt ägare av underbehållare och objekt" (vilket betyder kataloger och filer på vanlig Svenska). Därefter klickar du på "OK" och tar en fika medan Windows går igenom varje fil på disken.